اعطای مرخصی به زندانیان در لیالی قدر

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور دستور داد تا به زندانیان محکوم با رعایت شرایط و اخذ تامین مناسب 15 روز مرخصی داده شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، متن کامل بخشنامه صادق آملی لاریجانی
رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

'بخشنامه به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور
به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر و با هدف بهره مندی معنوی بهتر زندانیان از این فرصت و نیز آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تامین مناسب 15 روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت 15 روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

الف ـ زندانیان محکوم به حبس:
1) محکومین به حبس ابد به شرط تحمل حداقل5 سال حبس.
2) محکومین به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.
3) محکومین به حبس از 5 تا10 سال به شرط تحمل شش ماه حبس.
4) محکومین به حبس از یک سال تا 5 سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.
5) محکومین به حبس کمتر از یکسال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
تبصره ـ محکومین به حبس یا حبس و جزای نقدی که باقی مانده محکومیت آنها کمتر از شش ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می شود.

ب ـ زندانیان محکوم به جزای نقدی :
1) محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از یکصد و بیست میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.
2) محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از هفتاد میلیون ریال تا یکصد و بیست میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
تبصره ـ محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها تا هفتاد میلیون ریال باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می شود.
ج ـ محکومین جرائم غیر عمدی و محکومین مالی :
زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرائم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهندبود.
تبصره ـ در مورد محکومین موضوع این بند که دارای شاکی های متعدد می باشند،چنانچه در زمان بهره مندی از مرخصی یا تمدید آن موفق به اخذ رضایت برخی از شکات گردند، تمدید مجدد مرخصی بمنظور اخذ رضایت از سایر شکات بلامانع است.

د ـ مفاد این بخشنامه شامل مرتکبین جرایم ذیل نخواهد بود :
محکومین جرایم سرقت های مسلحانه و مقرون به آزار، جاســوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم ربائی، جرائم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسید پاشی، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روان گردان ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری یا رئیس زندان یا شورای طبقه بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.
تبصره 1 ـ در مورد محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد، ترتیبی اتخاذ گردد هر چهل و هشت ساعت یکبارخود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی نمایند.
تبصره 2 ـ منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روان گردانها عبارت است از :
1- بیش از 100 کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، موضوع بند 6 ماده 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر.
2- بیش از 30گرم هرویین و روان گردان ها و ملحقات آنها موضوع بند 6 ماده 8 قانون مذکور.
دادستانهای سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند نمود.

701

کد خبر: 786673

وب گردی

وب گردی