توسعه دانشگاه آزاد اسلامی  از دیدگاه سیاست خارجی  در کشورهای همسایه موثر است/اهمیت توسعه علمی با سایر کشورها

دیپلمات سابق و کارشناس امور بین الملل ضمن بیان اینکه توسعه دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه سیاست خارجی در کشورهای همسایه موثر است توسعه علمی جوامعی که همراه ایران هستند را مفید ارزیابی کرد.

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق، نویسنده و کارشناس امور بین الملل در خصوص اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید برای تاسیس مراکز دانشگاهی در کشورهایی مانند عراق به ایسکانیوز گفت: به عقیده من دانشگاه آزاد اسلامی گام موثری در راه پیشرفت و توسعه ایران در دوران جمهوری اسلامی تا کنون برداشته است.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد از 2 جهت در توسعه فرهنگی کشور نقش موثری را ایفا کرده است. اولین قدم به لحاظ کمی بود که موجب شد تا تعداد بسیاری از دانشجویانی که برای ورود به دانشگاه مشکل داشتند پذیرش دهد و از طرفی برای علاقمندی افراد نسبت به رشته محل و یا شهر مورد نظر به نوعی راه گشا بود.

مجلسی در ادامه ضمن رد کردن صحبت های انتقادی که در خصوص کیفیت دانشگاه آزاد می شود عنوان کرد: موضوع این است که همواره کمیت، کیفیت آفرین است. به این معنا که اگر از میان 100 نفر 2 نفر به هدف مورد نظر برسند کفایت می کند و موجب ترقی این مجموعه می شود.

او تصریح کرد: اگر از لحاظ مادی این سازمان را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم به یکی از فعالیت هایش اشاره کنیم که در گذشته بعد از تعطیلی مدارس کلاس ها در نوبت عصر به دانشگاه آزاد اختصاص داده می شد و امروز با تاسیس پردیس های دانشگاهی، این مجموعه به عنوان یکی از ثروتمند ترین سازمان های عمومی در سراسر کشور شناخته می شود.

کارشناس امور بین الملل از تبادل فرهنگی ایجاد شده به وسیله دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت و ادامه داد: با گسترش واحدهای دانشگاهی حتی در دور افتاده ترین نقاط کشور شاهد تبادل فرهنگی به وجود آمده به دلیل مهاجرت دانشجویان به شهرهای کوچک و بزرگ بودیم در واقع تبادل فرهنگی عظیمی در بین جوامع توسعه یافته تر ایران و جوامعی که نیازمند توسعه فرهنگی بیشتری بودند پیش آمد که ماه عسل بیش از 30 سال فعالیت این مجموعه دانشگاهی در کشور است.

مجلسی توسعه دانشگاه آزاد اسلامی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: توسعه این مجموعه برای فردی که از دیدگاه سیاست خارجی نگاه می کند مورد تایید است.در واقع توسعه دانشگاهی در کشورهایی مانند عراق که اکثریتشان را شیعیان تشکیل می دهند و سال های متمادی در استثمار فردی مانند صدام حسین بودند که تنها علم را برای افرادی خاص می خواست کار بسیار شایسته ای است.

وی ادامه داد: امروز زمان کمک به مردمی است که تنها به دلیل تبعیض و فقر از کسب دانش دور مانده اند و در واقع زمان است که لیاقت کیفی خود را به جمعی خاص که در آن زمان اجازه تحصیل داشتند نشان دهند.

او افزود: زمان آن است که این افراد جز همان نخبگان شوند و به جای تقسیم بندی بر مبنای فرقه ای بتوانند خود را در جایگاه تخصصی و علمی نشان دهند و این تعامل قطعا به سود ایران هم خواهد بود. بعلاوه توسعه علمی جوامعی که علیه ایران نیستند برای کشورمان مفید است این امر می تواند در کشوری مانند عراق یا در سایر کشورهای همسایه باشد.

دیپلمات سابق کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که مشاهده می شود عربستان به جای توسعه علمی کمک به آفرینش تعصبات فرقه ای می کند و حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تعامل بهتر و بیشتر با کشورهای همسایه موثر خواهد بود.

200/202

کد خبر: 786930

وب گردی

وب گردی