نتیجه پایان‌نامه دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان ثبت اختراع شد

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته فیتوشیمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان موفق به اختراع و ثبت نتیجه پایان‌نامه تحصیلی خود به عنوان یک تکنولوژی نوین برای استحصال شیرین کننده طبیعی بدون کالری با نام «استحصالگر شیرین کننده بدون کالری» به نام تجاری SEM-16 از گیاه استویا شد.

به گزارش ایسکانیوز، سمیه آقابیک دانشجو و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد فیتوشیمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با توجه به اینکه اختراع استحصالگر شیرین کننده بدون کالری نتیجه پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد وی بوده است گفت: «امروزه استفاده از شیرین کننده استویا که ترکیبی با منشأ طبیعی است، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مورد استقبال جدی قرار گرفته است.

وی افزود: استویا یک گیاه بومی کشورهای برزیل و پاراگوئه است و در ایران از چندین سال قبل بصورت کشت بافت و ریز ازدیادی تولید شده و در چند استان از جمله گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل به سرعت در حال توسعه است.

آقابیک بیان کرد: «ترکیباتی که به عنوان عامل اصلی ایجاد طعم بسیار شیرین در عصاره‏های گیاه استویا شناخته شده ‏اند شامل استویوزید، آ-ربادیوزید و ب-‏ربادیوزید هستند. میزان شیرینی استویوزید تا 300 برابر شکر تخمین زده شده است و این درحالی است که این ترکیب در دمای زیاد پایدار بوده و تخمیر نمی‏‌شود و رنگ آن‏ در اثر پخت تغییر نمی‏‌کند به همین دلایل استویوزید کاربردهای وسیعی در صنایع غذایی و داروسازی و مکمل ها دارد.

دانش آموخته فیتوشیمی واحد گرگان ادامه داد: این شیرین کننده انرژی‏زا نیست و می‏ تواند جایگزین مناسبی برای شیرین کننده‏‌های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین و سیکلامات باشد، بدون آنکه اثرات ناشی از سوء مصرف این شیرین کننده‏‌ها را به همراه داشته باشد به همین دلیل لقب شیرین کننده بدون کالری به این ترکیب داده شده است. کشور ژاپن با سابقه ترین کشور در مصرف صنعتی این شیرین کننده است و به دلیل اثرات دارویی آن بر بیماران دیابتی توانسته است این بیماری را در کشور خود کنترل کند.

آقابیک با توجه به استحصال استویوزید از گیاه استویا با درصد خلوص بسیار بالا و مبتنی بر یک تکنولوژی نوین در واحد گرگان برای اولین بار بیان کرد: استحصالگر جدید که برای اولین بار در دنیا معرفی شده است دارای تاییدیه ثبت اختراع به شماره ثبت 92239 در طبقه بندی بین المللی A23L 27/00 بوده و اقدامات اولیه برای اخذ پروانه تولید از وزارت بهداشت و درمان نیز انجام شده است.

آقابیک که اکنون یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان را به همراه جمعی از استادان و فارغ التحصیلان این رشته به ثبت رسانده است به عنوان مدیر عامل این شرکت به آنــا گفت: طبق مذاکراتی که با تعدادی از صنایع داروسازی و صنایع غذایی از جمله صنایع تولید نوشیدنی­ های گازدار استان و سایر استان­ های همجوار شده است امیدواریم با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، فرآیند تولید نیمه صنعتی و صنعتی این شیرین کننده بدون کالری به سرعت طی شده و تولید انبوه آن برای ورود مقرون به صرفه در بازار ایران آغاز شود.

مالک این ثبت اختراع افزود: کارخانه فرآوری استویا و استخراج صنعتی استویوزید در کشور وجود ندارد و تقریبا تمام محصول به صورت خانگی و طب سنتی تولید می شود. بنابراین نیاز به سرمایه گذاری در این بخش کاملا محسوس است و با توجه به اینکه اکنون کشور ما یکی از واردکنندگان ماده استویوزید است، حمایت از پرورش و تولید گیاه استویا و استحصال این ترکیب می تواند همزمان با جلوگیری از خروج ارز، سبب کار آفرینی و بهره گیری کارآمدتر از زمین های کشاورزی شده و با تامین نیاز صنایع غذایی داخلی، حتی فرصت صادرات آن به کشورهای دیگر را نیز فراهم آورد.

به گزارش ایسکانیوز، این محصول تاکنون در چندین نمایشگاه از جمله نمایشگاه جشنواره فرهیختگان، نمایشگاه ملی هفته پژوهش، آزاد اکسپو و نمایشگاه های استانی شرکت کرده است.

200

کد خبر: 787032

وب گردی

وب گردی