شاخص کل بورس امروز منفی بود/روند بازار فردا پیش بینی شد

حافظ عزیزی نقش - کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

گزارش روزانه

برتری عرضه نسبت به تقاضا در بازار سهام همچنان ادامه دارد و بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران ترجیح می دهند در وضعیت فروش قرار گیرند تا موقعیت خرید. علت این امر را نیز میتوان: 1- اشباع قیمتها در اکثر نمادها و نیاز به تخلیه حباب قیمتی 2- تداوم وضعیت رکودی در اکثر شرکتها و بنگاههای اقتصادی 3- وجود ابهام و بلاتکلیفی سرمایه گذاران از مسیر جدید اصلاحات اقتصادی و وزرای اقتصادی دولت. 4- تحریمهای جدید امریکا علیه ایران 5- بالا بودن سود سپرده های بانکی و عدم توجیه برای ورود و سرمایه گذاران در بورس ... برشمرد.
با اینهمه، همچنان کورسویی از رونق در بازار و برخی از سهام منتخب و برگزیده وجود دارد که مایه دلگرمی و حضور طیف وسیعی از فعالان حرفه ای بازار در این بخش از فعالیتهای اقتصادی شده است.
دولت نیز نهایت تلاش و اهتمام خود را بکار بسته است و اگر دو دستگی های اخیر و هجمه سنگین جناح های سیاسی مخالف دولت،مجال و امان دهند ... شاید بتوان در میان مدت و بلند مدت، اقتصاد کشور را از ورطه گرداب و مخاطرات عدیده کنونی رهاند.
در عرصه تحولات سیاسی اثرگذار، رای‌گیری نهایی سنا درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران برای دومین بار به تعویق افتاده است. با این حال، رهبر اکثریت سنا در پایان نشست دیشب اعلام کرده لایحه تحریم ایران همین هفته به رای گذاشته خواهد شد.
و اما حجم و ارزش معاملات امروز بد و ضعیف نبود بطوریکه افزون بر 369.7 میلیارد تومان از سهام شرکتها (به انضمام اوراق بدهی) در بازار داد و ستد شد. شاخص کل نیز با عقب نشینی مجدد و افت 137.17 واحدی، به زیر نیمه کانال 79.426 واحدی رجعت نمود و کارنامه مردودی را از خود به نمایش گذاشت.
و اما کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:
شاخص کل بورس 79426 (137-) واحد،
ارزش معاملات بورس 2021 میلیارد ریال،
ارزش معاملات فرابورس 1676 میلیارد ریال،
بیشترین تاثیر مثبت در شاخص: خپارس، بترانس، ولساپا
بیشترین تاثیر منفی در شاخص: شبندر، همراه، کگل
بیشترین ارزش معاملات بورس(میلیارد ریال): فخاس2(350)، مشیر(500)، مغرب(110(
توقف سهم: لبوتان،رکیش،شپارس،ومعادنح، حکمت
بازگشائی سهم: خاذین،خاذینح، پاکشوح، رتکو،غنوش،شاراک،خودرو،وتوصا،وصنعتح، ولبهمن، غیس، کاسپین، پخش
ارز بازار آزاد (تومان): دلار آمریکا(3728)، یورو(4243)، درهم امارات(1021(
سکه طلا(تومان): تمام (1.170.000)، نیم(634.000)، ربع(363.000(.

پیش بینی بازار چهارشنبه 24 خرداد 96

بورس تهران همچنان به فرآیند اصلاحی خود ادامه می دهد و شاخصهای بازار بتدریج در حال فرو ریختن است. اقتصاد کشور افسار گسیخته و هیچ یک از مولفه های اقتصادی کشور به درستی و به خوبی کار نمی کند. پول حجم و ارزش چک های برگشتی به دو برابر رسیده و دادگاههای کشور مملو از جمعیتی است که برای مطالبه و وصول پولهای خود به صف ایستاده اند. اوضاع اقتصادی کشور همچنان درگیر رکود مزمنی است که نفس اش را گرفته و تنها زنده به کاهش نرخ تورم است. در اینکه موفقیت دولت در کاهش شدید نرخ تورم، دستاورد بسیار بزرگی است، شکی نیست ولی متأسفانه تیم اقتصادی دولت پس از گذشت یک سال و نیم از توافق برجام، هنوز نتوانسته است بیماری اقتصادی کشور را درمان کند. کلیه نسخه های پیچیده شده نیز تا کنون ناتوان و عقیم از درمان و مداوای آن بوده و چشم امید 81 میلیون نفر ایرانی به سیاستها و تمهیدات جدید دولت دوازدهم دوخته شده است.
متأسفانه بازار کامودیتی و نفت نیز خراب است و بنظر می رسد کلیه عوامل دست به دست هم داده اند تا مانع پیشرفت و بهبود اوضاع اقتصادی کشور( در شرایط فعلی) شوند. با اینهمه، راه رجا بسته نیست و با وعده های امیدبخش انتخاباتی آیت الله روحانی، میتوان به خلق رونق و رشد در عرصه فعالیتهای اقتصادی کشور امیدوار بود.

کد خبر: 787070

وب گردی

وب گردی