برداشتن الزام ابطال کارت اقامت برای دانشجویان افغان را خواستاریم

سفیر افغانستان در ایران گفت: مشکل عمده دانشجویان افغان در ایران الزام به ابطال کارت اقامت برای ورود به دانشگاه است و از مسئولان ایران خواستاریم که آن‌ها را مجبور نسازند که ابتدا کارت‌های اقامتی خود را ابطال و سپس از نو به دنبال پاسپورت و ویزا باشند.

به گزارش ایسکانیوز، نصیر احمدنور اظهار داشت: جوانان افغان مقیم ایران که به مرحله ورود به دانشگاه می‌رسند، غالبا پرورش یافته ایران هستند و در همین راستا ما از مسئولان ایران خواستاریم که به این دانشجویان به دید دانشجویان بین‌الملل نگاه نکرده و آن‌ها را مجبور نسازند که ابتدا کارت‌های اقامتی خود را ابطال و سپس از نو به دنبال پاسپورت و ویزا باشند.

وی ادامه داد: ما خواستاریم که دانشجویان افغانی که تا مرحله دیپلم خود را در ایران گذرانده‌اند و به عبارت دیگر مدرک تحصیلی خود را در ایران اخذ کرده‌اند، بتوانند ادامه تحصیلات خود را در مقطع دانشگاهی نیز در ایران داشته باشند.

وی تصریح کرد: دانشجویان افغان در ایران باید هزینه‌های بسیار بالایی را به عنوان شهریه به دانشگاه‌های محل تحصیل خود پرداخت کنند و این در حالی است که همه این دانشجویان، فرزندان کشوری هستند که با جنگ روبرو است و از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند؛ بنابراین اگر شرایطی ایجاد شود تا شهریه‌ها در توان اقتصادی خانواده‌های این دانشجویان باشد، اتفاق بسیار خوبی است.

سفیر افغانستان در ایران ادامه داد: ما باید حضور دانشجویان ایران و افغانستان در کشور همدیگر را به منزله یک فرصت برای ارتباط هرچه بهتر ایران و افغانستان بدانیم. دو کشوری که گذشته و سرنوشت مشترکی با یکدیگر داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بین 17 تا 19 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های مختلف ایران حضور دارند که از این میان 500 تن در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می‌کنند.

وی با بیان این‌که «در حال حاضر تعداد زیادی از دانش‌آموزان افغان در ایران تحصیل می‌کنند»، تصریح کرد: می‌توان گفت بخش عظیمی از سرمایه انسانی آینده افغانستان در ایران پرورش یافته است.

احمدنور خاطرنشان کرد: درحال حاضر روابط علمی افغانستان و ایران در شرایط بسیار خوب و بی‌سابقه‌ای قرار دارد تا جایی که ما چندین هزار دانشجو در سراسر ایران و همچنان تعداد زیادی از دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های این کشور داریم. همچنین پرورش دانشمندان زیادی از افغانستان در ایران گویای این امر است و ما در حال حاضر شاهدیم که این دانشمندان چه در بخش دولتی، دانشگاه‌ها و چه در رسانه‌ها تاثیر قابل‌توجهی دارند که همگی این‌ اتفاقات خوب را می‌توان ثمره روابط مطلوب بین ایران و افغانستان دانست.

وی درباره توجه دانشجویان افغان به ایران برای تحصیل در این کشور، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در ایران وجود دارد و همچنین سطح تحصیلات عالیه در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه بسیار بهتر است. جوان‌های افغان نیز چه به حکم همسایگی که با کشور ایران دارد و چه به‌حکم همزبانی خود با زبان این کشور ترجیح می‌دهند که در ایران تحصیلات خود را بگذرانند.

وی گفت: در حال حاضر 11 هزار دانش‌آموز نیز در سراسر افغانستان مشغول به تحصیل هستند، اما متاسفانه هنوز هم بخش عظیمی از سرمایه دولت هزینه دفع حملات تکفیری می‌شود و این حملات تنها قربانی جانی در پی ندارد، بلکه از دست رفتن علم نیز قربانی‌ بزرگ این حملات است.

احمدنور ادامه داد: نزدیک به چهار دهه است که افغانستان با جنگ‌های تحمیلی روبرو شده و از اشغال کشور ما توسط جماهیر شوروی سابق که یکی از ابرقدرت‌های وقت جهان بود، شروع شد و این مساله تا به امروز توسط گروه‌های تروریستی و تکفیری و پشتیبانی‌های بیرونی ادامه پیدا کرده است که باعث شده ما در زمینه‌های مختلف علمی از صفر و گاهی زیر صفر شروع کنیم، با این وجود کشور ما پیشرفت خوبی داشته است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، یادآور شد: در گذشته تنها چند دانشگاه معدود که آن‌ها نیز دولتی بودند، داشتیم، ‌اکنون بیش از 30 دانشگاه دولتی و حدود صد دانشگاه غیردولتی در افغانستان داریم که این تعداد نیز رو به افزایش است.

302

کد خبر: 787202

وب گردی

وب گردی