تیلرسون: مناسبات مسکو و واشنگتن در پایین‌ترین سطح قرار دارد

وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد، تمام متحدان و شرکای آمریکا از واشنگتن می‌خواهند تا سطح روابطش را با روسیه ارتقا دهد. این اظهارات پس از توافق اعضای سنا بر سر تشدید تحریم‌های ضد مسکو مطرح شد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی سنا گفت: کشورهایی در اروپا، خاورمیانه و حتی جنوب‌شرق آسیا از آمریکا خواسته‌اند تا سیاستش درباره روسیه ‌را مورد بازنگری قرار دهد. آنها باور دارند که وخامت روابط نهایتا به شرایط آنها لطمه می‌زند. آنها شدیدا درخواست دارند تا من وارد عمل شوم و برای ارتقای وضعیت تلاش کنم. اما این امر اصلا رویکرد ما نبوده است.

پیش از این تیلرسون هشدار داده بود توافق دو حزب سنای آمریکا روی تدابیر بازدارنده جدید علیه مسکو بیش از پیش به روابط لطمه می‌زند و مانع تلاش‌های کنونی در زمینه همکاری مشترک آمریکا – روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه می‌شود.

تیلرسون تاکید کرد: اقداماتی خصوصا درباره سوریه در دست اقدام است که می‌توانم بگویم پیشرفت مثبتی دارد. به ‌رغم آنکه مناسبات مسکو – واشنگتن در پایین ترین سطح قرار دارد، هدف این است که آن حفظ شود نه اینکه بدترش کنیم. واشنگتن و مسکو در تعدادی حوزه همکاری دارند که شامل مسائل مهم بین‌الملل از جمله اوکراین و بحران سوریه می‌شود. برخی از کانال‌های ارتباطی باز است و ما در حال آغاز گفت‌وگوها هستیم و اصلا مایل به بستن این کانال‌ها نیستم. من هشدار می‌دهم که ایجاد روابط جدیدی زمانبر خواهد بود.

"فلسطین تغییر سیاست داده است"

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به سناتورها گفت، تشکیلات خودگردان فلسطین "تغییر سیاست" داده است و دیگر قصد ندارد به خانواده‌های زندانیان، مهاجمان و یا کسانی که اسرائیلی‌ها را کشتند، پولی پرداخت کند.

او گفت: ما در این زمینه به وضوح موضع خودمان را اعلام کردیم و تاکید داریم که این روند برایمان قابل پذیرش نیست.

تیلرسون این اظهارات را در جلسه سنا مطرح کرد که درباره بودجه وزارت خارجه آمریکا بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد کاهش سطح بودجه این وزارتخانه را به میزان ۲۸.۷ درصد اعلام کرده است.

تیلرسون تاکید کرد، مساله پرداخت پول به آن خانواده‌ها هم از طرف ترامپ و هم خودش به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منتقل شده بود.

"احیای روابط دیپلماتیک با کوبا، از رژیم کاسترو حمایت می‌کند"

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه به قانونگذاران کشورش گفت، سیاست کنونی واشنگتن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا که در دوران اوباما شروع شد، به لحاظ مالی به دولت کوبا کمک می‌کند و این با قوانین آمریکا مطالبقت ندارد.

اظهارات تیلرسون در شرایطی مطرح می‌شود که دولت ترامپ در حال بازنگری کلی سیاست‌هایش در قبال کوباست و انتظار می‌رود که نتیجه آن، از دست رفتن برخی از تغییرات دوران اوباما باشد. انتظار می‌رود ترامپ جمعه در میامی سیاست‌های جدیدش را اعلام کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در سخنانش به دوگانگی موجود میان "طرف‌های روشن و تاریک" روابط کوبا – آمریکا اشاره کرد. به گفته او، مورد اول باعث ارتقای توسعه اقتصادی و دسترسی به اطلاعات در کوبا شد و مورد دوم، برای مقام‌های دولت کوبا درآمدزایی ایجاد کرد. او تاکید کرد: اگر بخواهیم طرف روشن را حفظ کنیم، کوبا باید قطعا به چالش‌های حقوق بشری خود رسیدگی کند. از آنجا که یک سری قوانین برای منزوی کردن اقتصادی کوبا در آمریکا وضع شده، چنانچه بخواهیم روی خوب سکه را ببینیم، این موارد جزو عوامل دردسرزا محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: با از سرگیری روابط اقتصادی و تجاری، ما از مزایای اقتصادی و تجاری بهره می‌بریم و خواسته یا ناخواسته از این رژیم هم حمایت به عمل می‌آوریم. گمان می‌کنیم در خصوص تغییر رویکرد این رژیم در کوبا و رفتارش با مردم دستاورد اندکی داشته‌ایم.

"آمریکا تحریم‌ کشورهایی که با کره‌شمالی معامله دارند، بررسی می‌کند"

وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه همچنین گفت، ایالات متحده آمریکا در حال بررسی وضع تحریم‌هایی علیه کشورهایی است که با کره‌شمالی تجارت دارند و به دنبال راه‌هایی است که روابط تیره با روسیه را احیا کند.

او در این جلسه همچنین از طرح‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای کاهش هزینه‌های آمریکا در حوزه دیپلماسی و کمک‌های خارجی حمایت کرد. سناتورهایی از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه معتقدند که چنین کاهش‌هایی نهایتا به آمریکا لطمه می‌زند.

‌ تیلرسون در ابتدا به قانونگذاران گفت که کره‌شمالی "اوتو وارمبیر" دانشجوی آمریکایی را که 17 ماه پیش بازداشت کرده بود، آزاد کرده است و ایالات متحده به دنبال آزادی سه آمریکایی دیگر هم هست. او گفت،‌ واشنگتن در حال بحث و رایزنی با تمام متحدانش در خصوص کره‌شمالی است و پاسخ‌هایی هم از طرف چین دریافت کرده است. به گفته او، مساله کره‌شمالی در راس دستور کار مذاکرات عالی‌رتبه آتی میان مقام‌های چین و آمریکا قرار دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد،‌ ایالات متحده باید با کشورهای دیگر هم رایزنی کند تا جلوی دسترسی کره‌شمالی به مواردی از جمله نفت گرفته شود و مساله اعمال تحریم‌ها علیه کسانی که با کره‌شمالی داد و ستد مالی دارند، بررسی می‌کند. او افزود: از آنجا که آمریکا هیچگونه معامله‌ای با آمریکا ندارد، باید "تحریم‌های ثانویه‌ای" را اعمال کند تا طبق آن، شرکت‌هایی از کشورهای ثالث تهدید شوند که در صورت معامله با پیونگ‌یانگ، دسترسی به بازار آمریکا را از دست می‌دهند.

تیلرسون تاکید کرد، اعمال تحریم‌های جهانی علیه کره‌شمالی در صورت همکاری روسیه و چین امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 787239

وب گردی

وب گردی