نماینده مجلس افغانستان: داعش درصدد تسلط بر بزرگراه کابل-جلال آباد است

نماینده استان ننگرهار در مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرد که گزارش های دولت این کشور و نظامیان خارجی در باره داعش در این کشور نادرست است و این گروه در تلاش تسلط بر بزرگراه کابل- جلال آباد می باشد.

به گزارش ایسکانیوز، «ظاهر قدیر» روز چهارشنبه در نشست علنی مجلس اعلام کرد که نظامیان خارجی و دولت افغانستان در باره داعش در استان شرقی ننگرهار خبرهای گمراه کننده منتشر می کنند و واقعیت چیز دیگری است که باید جلو آن گرفته شود.
وی گفت که دولت و نظامیان آمریکائی مدعی هستند که گروه داعش در افغانستان در حال نابودی است، اما گزارش آنها کاملا نادرست است و این گروه در حال حاضر 90 درصد شهرستان «چپرهار» استان ننگرهار را تصرف کرده و 80 درصد مناطق صعب العبور «تورابورا» را نیز در شرق کشور در کنترل خود دارد.
این گروه تصمیم دارد که 3 شهرستان «حصارک»، «خوگیانی» و «ازره» را تصرف کند تا بتواند بر بزرگراه کابل- جلال آباد مسلط شود.
این نماینده مجلس گفت که نظامیان خارجی اعلام می کنند که اعضای گروه داعش به 500 تن کاهش یافته و دولت افغانستان نیز آن را تائید می کند، اما به گفته وی، شمار اعضای این گروه در افغانستان به هزاران تن می رسد.
وی افزود که 3 روز پیش در منطقه ای به نام «آب باریک» ننگرهار یک کانتینر سلاح، به عناصر این گروه تحویل داده شده و این در حالی است که در نزدیکی این منطقه، پاسگاه های نیروهای افغان مستقر می باشد.
قدیر گفت که 10 روز پیش نیز در منطقه «بار آباد» شهرستان «بهسود» یک بالگرد ناشناس فرود آمد و 50 جنگجوی داعش را در این منطقه پیاده کرد.
وی گفت که دولت باید پاسخ دهد که چه کسانی این افراد را به ننگرهار انتقال می دهند تا مردم را قتل عام کنند.
این نماینده مجلس گفت که دولت در کابل محو کمکش های درونی است و وضعیت استان ها را فراموش کرده و اگر به این وضعیت رسیدگی نشود، مردم مشرقی خود در این باره تصمیم خواهند گرفت.
وی، از مجلس خواست که یک هیأت بی طرف و مقتدر را برای اعزام به ننگرهار و رسیدگی به این مساله را انتخاب کند تا از نزدیک با شاهدان عینی در این زمینه گفت و گو و تصمیم گیری کند.
قدیر در باره گروه طالبان نیز گفت که ما این آنان را برادر خود نمی دانیم، اما هرگاه قانون اساسی را پذیرفتند و با مردم صلح کردند، ما آنان را برادران خود می دانیم.
شماری از نمایندگان مجلس از جمله «حضرت علی»، «الله گل مجاهد»، «غلام حسین ناصری»، «صادقی زاده نیلی» و «نظیفه ذکی»، از پیشنهاد ظاهر قدیر برای انتخاب هیاتی به منظور بررسی اوضاع در استان ننگرهار حمایت کردند.
ظاهر قدیر معاون سابق مجلس نمایندگان سال گذشته نیز هشدار داده بود که بالگردهای ناشناس در ننگرهار افراد داعش را به این استان منتقل می کند و تجهیزات نظامی در اختیار آنان قرار می دهند.
وی هشدار داده بود که اگر عناصر داعش مناطق صعب العبور «تورابورا»، جائی را که پناهگاه رهبران گروه افراطی بوده است، تصرف کنتد، مقابله با آنان و پاکسازی منطقه دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود.

منبع: ایرنا

305

کد خبر: 787299

وب گردی

وب گردی