افزایش اختیارات وزارت دفاع آمریکا برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان

رئیس جمهور آمریکا به وزارت دفاع این کشور به دلیل همسویی با استراتژی خود، اختیار و آزادی عملی بیشتری درباره افزیش حضور نظامی در افغانستان داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از «یو.اس.ای. تودی»، پس از چندین هفته گمانه‌زنی درباره استراتژی جدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، کاخ سفید روز گذشته به پنتاگون اجازه تعیین سطح نیروها در افغانستان را داد.

ژنرال «جان نیکلسن» فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان پیش از این تصریح کرده بود که به چند هزار نیرو برای خروج از بن بست نظامی در این کشور نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، تخصیص آزادی عمل و اجازه تعیین تعداد نیروها در افغانستان به ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نهایی شده است.

ماتیس هفته جاری در کنگره آمریکا گفته بود که در حال حاضر در افغانستان در وضعیت برد قرار نداریم.

به نظر می‌رسد که برخی از نیروهای اضافی از کشورهای عضو ناتو نیز اعزام خواهند شد. هم اکنون حدود 8400 نظامی آمریکایی و چند هزار نیرو از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان حضور دارند.

اعطای اختیار بیشتر به پنتاگون برای تعیین شمار نیروها در افغانستان، همسو با استراتژی کلی ترامپ برای تخصیص آزادی عمل بیشتر به فرماندهان نظامی خود است.

این در حالی است که پیش از این دولت اوباما به دقت شمار نیروها در عراق و افغانستان را بررسی می‌کرد.

با این وجود ممکن است پنتاگون تا چند هفته آینده تصمیمی برای شمار نیروهای اعزامی به افغانستان اتخاذ نکند، زیرا هنوز برنامه‌های خود را نهایی نکرده است.

پنتاگون مدعی است که نیروهای بیشتر نشانی از تغییر استراتژی در افغانستان نیست. نیروهای افغان اکثر عملیات جنگی را به عهده خواهند داشت. اما نیروهای بیشتر به نیروهای مشاور آمریکایی این اجازه را می‌دهند تا در کنار شمار بیشتری از یگان‌های جنگی افغان حضور داشته باشند.

برخی از مقامات آمریکایی معتقدند که افزایش حضور نظامی در ثبات و امنیت افغانستان تاثیری ندارد.

«نیویورک تایمز» می‌نویسد که بیش از 2300 سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شدند و بیش از 1700 نفر دیگر از آغاز این جنگ در سال 2001 مجروح شده‌اند.

در ادامه یاداشت نیویورک تایمز آمده است که هرگونه افزایش چند هزار نفری سربازان، کمتر از شمار سربازان آمریکایی در سال 2011 خواهد بود که تعداد آنان به 100 هزار نظامی می‌رسید.

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 787327

وب گردی

وب گردی