وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

تفاهم‌نامه مشترک وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای مقررات بهداشتی در مرزهای دریایی امضاء شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم که نمایندگانی از وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند، هدف از این تفاهم‌نامه تحقق اهداف مشترک بین‌المللی و همکاری برای جلوگیری از بروز رخدادهای بهداشتی در مرزهای دریایی اعلام شد.

محمدمهدی گویا - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: مقررات بین‌المللی بهداشتی در مورد پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از طریق مرزها از سال 2005 آغاز شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز به این مقررات پایبند است. هدف از این مقررات پیشگیری از ایجاد خطر برای سلامت مردم از راه مرزها اعلام شده است.

وی با اشاره به پذیرش و امضای این مقررات توسط 214 کشور در دنیا ادامه داد: کشورها متعهد شدند که در داخل کشور خود از راه همکاری بین بخشی اقداماتی را در این زمینه انجام دهند و ظرفیت‌هایی ایجاد کنند. متولی اصلی این برنامه در کشور نیز وزارت بهداشت است و موظف شده که با سازمان‌های ذینفع در این زمینه این مقررات را اجرا کند. در همین زمینه هماهنگی‌هایی نیز با سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اجرای دو برنامه آموزشی برای کادرهای بنادر شمال و جنوب کشور افزود: این برنامه به شکلی اجرا شده است که بتوان اطمینان حاصل کرد هیچ بیماری بدون کنترل و مراقبت دقیق از طریق دریا و کشتی وارد کشور ما نمی‌شود. همچنین دوره‌های آموزشی بسیار پیشرفته‌ای نیز تحت نظر سازمان بهداشت جهانی در شهر بندرعباس اجرا شده و کادرهای وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دیانوردی نیز آموزش‌های لازم را برای اجرای این مقررات دریافت کرده‌اند.

وی همچنین اضافه کرد: مقررات بین‌المللی بهداشتی هر واقعه و خطر بهداشتی شامل عمدی و غیر عمدی را مورد توجه قرار می‌دهد و هیچ تفاوتی در زمینه کنترل این خطرها وجود ندارد.

وی همچنین به راهنمای گام به گام بازرسی بهداشتی شناورها را ضمیمه تفاهم‌نامه امروز معرفی کرد و گفت: این ضمیمه دستورالعملی است که بعد از دو سال کار کارشناسی تدوین شده است. قرار است تمام بنادر از این دستورالعمل برای راهنمای کار خود استفاده کنند.

گویا در ادامه سخنان خود درباره بیماری‌هایی که امکان انتقال آنها از مرزهای دریایی کشور وجود دارد نیز گفت: بیماری‌هایی که توان ایجاد همه گیری داشته باشند و بتوانند از طریق انسان، دام، گیاه و کالا از کشوری به کشور دیگر منتقل یا باعث ایجاد همه گیری شوند، مورد توجه اجرای مقررات بین‌المللی قرار دارند و باید برنامه‌های لازم برای آنها تهیه شود.

وی افزود: آنچه بین سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت بهداشت تفاهم شده پیش بینی،‌ آمادگی، مواجهه، پاسخ دهی فوری و در صورت لزوم پاکسازی این بیماری‌ها به صورت مشترک است. برای مثال بیماری‌هایی از جمله وبا، آنفلوآنزا از جمله این موارد هستند. همچنین برخی بیماری‌ها نیز از راه آب موجود در کشتی‌ها منتقل می‌شوند. به همین دلیل کشتی‌هایی که وارد بنادر می‌شوند حق تخلیه آب ذخیره شده بدون اجازه سازمان بنادر و دریانوردی را ندارند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آب ذخیره شده در کشتی‌ها بالقوه ممکن است عامل بیماری زایی داشته باشند و باعث همه‌گیری آن شوند. در مناطق جغرافیایی مختلف نیز تهدیدات متفاوتی بسته به شرایط اقلیمی آن وجود دارد.

در ادامه مراسم دکتر علی اکبر سیاری - معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: کشتی می‌تواند با خود موش، پشه یا بیماری بیاورد. مواد غذایی موجود در آن نیز ممکن است ناقل بیماری باشند. به همین دلیل باید مراقب مواد غذایی، نیروی انسانی و حتی خود کشتی باشیم. کشتی‌ها مانند شهری هستند که تمام امکانات را دارند. به همین دلیل همه موارد بهداشتی باید در آن فراهم شود. تفاهم‌نامه‌ای که امروز منعقد شد برای اجرای مقررات بین‌المللی و پیشگیری از حوادث است.

401

کد خبر: 787425

وب گردی

وب گردی