سیدجواد هاشمی: فکر می کنند پول زیادی گرفته ام تا«ایلیا» را رایگان روی صحنه ببرم/بازیگران نمایش به خاطر ادای نذر روی صحنه می روند

کارگردان نمایش «ایلیا» می گوید: کسی را نداریم که از ما حمایت مالی داشته باشد هر چند بیرون از اینجا بسیاری فکر می کنند که من پول زیادی را گرفته ام که این نمایش را به صورت رایگان در تالا وحدت روی صحنه ببرم.

سیدجواد هاشمی، کارگردان نمایش «ایلیا» که در تالا وحدت روی صحنه است، درباره استقبال از این نمایش به ایسکانیوز، گفت: به دلیل شرایط ویژه ای که تالار وحدت دارد این نمایش فقط ده شب روی صحنه است و به طور معمول اجرای هر نمایشی در روزهای ابتدایی استقبال کمتری دارد و پس از دو هفته کم کم به میزان استقبال مخاطبان افزوده می شود، اما «ایلیا» به دلیل تعداد کم اجراها فرصت کمتری برای شناساندن خود به مخاطبان دارد.
او درباره ایده اجرای این نماش، اظهار کرد: داستان این نمایش از روایتی در ذهن من به وجود آمد که در زمان ولایت حضرت علی (ع)، خلخال از پای زنی یهودی بیرون آورده می شود و امیرالمومنین برآشفته شده و به والی خود نامه می نویسد که چطور ممکن است که این اتفاق حتی برای زنی یهودی بیفتد.

او افزود: این شروعی بود تا من نمایشی درباره جنگ خیبر و اتفاقاتی که در آن جنگ رقم خورده است، تولید کنم، نکته مهم این است که در این نمایش هم یهودی نابخرد را نشان می دهیم و هم مسلمان نابخرد را و جبهه گیری نکرده ایم و در واقع این نمایش سیاسی نیست و کاملا اخلاقی است.
هاشمی درباره شرایط ویژه ای که بازیگران این نمایش دارند، گفت: تقریبا 100 درصد بازیگران نمایش «ایلیا» روزه هستند و به خاطر ادای نذر روی صحنه می روند و این گروه یک نذر مشترک دارند برای شناساندن شخصیت حضرت علی (ع) و اینکه مبانی اخلاقی امام اول شیعیان را نشر دهند هر چند این نمایش صرفا مذهبی نیست و اخلاقی است.

او ادامه داد: از روز 13 رجب، همزمان با تولد حضرت علی (ع)، کار گروه برای اجرای این نمایش روی صحنه آغاز شد و اعضای گروه تا زمان اجرا به شدت یک سری از مبانی اخلاقی را رعایت می کنند و در ابن مدت ارتباط عمیق روحی را با امیرالمومنین برقرار می کنند و نذر می کنند و ممکن است این نذر هر سال برای هر کدام از اعضای گروه معنا و مفهوم خود را داشته باشد.

هاشمی اظهار کرد: ما تماشاگرانی داریم که به این نمایش متوسل می شوند یعنی در روزهای قدر برای تماشا می آیند و آنها هم نذر می کنند و وجه تمایز این نمایش با دیگر آثار نمایشی این است که وقتی به روزهای پایانی نزدیک می شود اعضای گروه همه گریه می کنند و این مساله نشان دهنده این است که با دلشان روی صحنه می روند.

کارگردان نمایش «ایلیا» درباره مشکلات بر سر راه اجرای این نمایش، گفت: مشکلات مالی همیشه وجود دارد و کسی را نداریم که از ما حمایت مالی داشته باشد هر چند بیرون از اینجا بسیاری فکر می کنند که من پول زیادی را گرفته ام که این نمایش را به صورت رایگان در تالا وحدت روی صحنه ببرم اما اصلا این طور نیست و به هیچ عنوان حمایت مالی نداریم و فقط ستالار را بنیاد رودگی زحمت کشیده اند و رایگان در اختیار ما گذاشته اند و در واقع بنیاد رودکی هم در نذر ما شریک می شود و ما تلاش می کنیم که از جاهای مختلف پول جذب کنیم تا بتوانیم دکور و لباس و دیگر موارد و ملزومات اجرا را تهیه کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، نمایش «ایلیا» درباره یک یهودی مسلمان‌شده است که در واقع تشری به پیروان تندرو در هر دینی و به کسانی که مثلا با نام اسلام داعشی و با نام یهودی صهیونیست می‌شوند، می‌زند.

مرجان قمری، محمد مختاری، سعید بحرالعلومی، عارف برهمن، محمد علی کیانی، یوسف طاهریان، سیدعلیرضا موسوی، علی راسخ، سیدمحمد حسینی، سهیلا جوادی، حسین میرزایی، محمد پیرمرد، امیرحسین طاهریان و حسین افرادی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

همچنین جلال خباز دستیار کارگردان، عباس دلدار مدیربرنامه‌ریزی، حسین عالم‌بخش طراح صحنه، سهیلا جوادی طراح گریم و لباس، شهروز حقی آهنگساز، کمال رضوی طراح حرکات موزون و ایرج طایفه مدیر تولید از دیگر عوامل نمایش هستند.

نمایش «ایلیا» از 20 تا 31 خرداد هر روز ساعت 18 در تالار وحدت بصورت رایگان روی صحنه می‌رود.
501

کد خبر: 787465

وب گردی

وب گردی