پرونده این هفته: راز تأکید رهبر انقلاب بر موضوع «انقلابی‌گری»

پس از سخنرانی رهبر انقلاب در حرم امام خمینی(ره)،‌ عبارت «انقلابی‌گری» را می‌توان در اکثر سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای دیگر مسئولان و برآوردشان از آن را شنید.

به گزارش ایسکانیوز،‌حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد بنیانگذار انقلاب،امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه‌ راه «امامِ انقلابیِ ملت» به‌عنوان تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، پنج شاخص مهم «انقلابی‌گری» را تبیین کردند.

بررسی شاخص های انقلابی گری بارها و بارها از زبان مسئولان و کارشناسان شنیده است اما پس از سخنرانی هفته گذشته مقام معظم رهبری، این عبارت بیش از پیش شنیده می شود و هر کسی از نگاه خود به تبیین «انقلابی‌گری» می پردازد.

از این رو موضوع پرونده این هفته در بررسی و رصد مهمترین اخبار به این موضوع اختصاص پیدا کرده است و نظرات سیاسیون و کارشناسان سیاسی در این خصوص از جنبه های مختلفی پایش شد که در ذیل تحلیل ها و ابعاد مختلف انقلابی گری را به طور شفاف عنوان خواهیم کرد.

*سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری: افراد انقلابی اهداف انقلاب را گم نمی کنند

سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری درخصوص فرمایشات مقام معظم رهبری درباره "انقلابی گری" در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری مجموعه ای از نظرات ایشان در ارتباط با مسایل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سایر مباحث بود که هر کدام در جای خود بحث مهمی را دارد.

وی ادامه داد: گرایش های مختلفی در کشور وجود دارد که سلیقه ای است و در بسیاری از موارد این نسخه ها کارآمدی ندارد و نتیجه ای که باید بدهد عاید نمی شود؛ اما مقام معظم رهبری با توجه به برداشت درست و روشنی که از گفتمان انقلاب اسلامی دارند تحلیل های خوبی در زمینه مسایل انقلابی مطرح کرده اند. [ادامه مطلب...]

*مسئول امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی:انقلابی گری یعنی طی کردن راه های میان بر برای رسیدن به اهداف انقلابی

حمیدرضا ترقی مسئول امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در رابطه با فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص انقلابی گری در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: فرمایشات ایشان مربوط به امسال نیست، سال گذشته در حرم حضرت امام (ره) راجع به نگاه حضرت امام به انقلابی گری مطالب مهمی را فرمودند و تاکیدشان بر این است که تا وقتی انقلاب اسلامی به اهداف و آرمان های خود نرسیده ما نباید روحیه انقلابی گری را در جامعه تضعیف کنیم.

وی تصریح کرد: جامعه ای که به آرمان های خود در قله اهدافش می خواهد برسد باید با همان روحیه ای که از ابتدا انقلاب مبارزه کرده و در راه آن فداکاری و ایثارگری داشته است راه را ادامه دهد تا به قله اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی که ایجاد شده است بتواند یک جامعه نمونه اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی برسد.

ترقی تاکید کرد:روحیه انقلابی گری حفظ همان خصوصیات، ویژگی ها و شاخصه های انقلاب کنندگانی است که با دقت، مراقبت، عقلانیت، اندیشه و برنامه ریزی در کنار حضرت امام ضمیمه سقوط و براندازی رژیم ستم شاهی را فراهم کردند.[ادامه مطلب...]

*مفهوم انقلابی گری از نگاه یک عضو جبهه ایستادگی

حسین کنعانی مقدم عضو جبهه ایستادگی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر "انقلابی گری" در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز بیان کرد: ما باید در مسیری حرکت کنیم تا آرمان های انقلاب در آن مسیر حاصل شود و آن مسیر نبض انقلابی گری در مقابل شورش گری و بی قانونی عمل کردن است؛ به این معنا که فرد انقلابی معتقد بر این باشد تا در چارچوب قانون برای رسیدن به آرمان و اهدافی که حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری ترسیم کردند حرکت کند.

وی با اشاره به این که استکبارستیزی نبض دوم انقلابی گری است، ادامه داد: شخص انقلابی تسلیم زور، استکبار، استبداد، استعمار و ظلم نمی شود و تفکرش عاشورایی یا همان "هیهات من الذله" است.[ادامه مطلب...]

*عضو جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت: مردم مقابل افرادی که به دستاوردهای انقلاب بی تفاوت هستند سکوت نکنند

حسن بیادی عضو جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت درخصوص مفهوم "انقلابی گری" در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: انقلابی گری در مکتب های مختلفی وجود دارد، در مکتب شیعه انقلابی گری به معنای آمادگی همیشگی انسان برای برخورد با ظلم و ظالم است زیرا ما در روایات داریم که حکومت شاید با کفر پایدار بماند اما با ظلم پایدار نمی ماند.

وی ادامه داد: انقلابی گری لازمه حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و حفظ خون های ریخته شده بر زمین بسیاری از جوانانی با نام حضرت امام حسین(ع) و انجام این کار از واجبات انقلابیون کشور است.[ادامه مطلب...]

بنا به این گزارش در ادامه ماهیت اصلی موضوع انقلابی گری در گزارشی با مضمون نگاهی به رفتار انقلابی و مصادیق آن منتشر شده که به گروه ها و جریانات سیاسی توصیه می شود بیش از آنکه به دنبال اثبات خود در حد حرف و شعار خود را انقلابی نشان دهند و خط امام را به نفع خود مصادره کنند بهتر است تا رفتار انقلابی گری را در مصادیق گوناگونش در بین لایه های اجتماعی به اثبات رسانند .

*نگاهی به رفتار انقلابی ضرورت ها و مصادیق آن

در سال های اخیر در فضای سیاسی کشور بسیار شاهد بوده ایم که جریانات سیاسی از عبارت " انقلابی گری " پیش از پیش استفاده می کنند و هر کدام به دنبال آن هستند تا خود را نسبت به خط اصیل انقلاب از دیگران انقلابی تر نشان دهند ؛ اما سئوالی که مطرح است آنکه در هیاهوی جریانات سیاسی کدامیک نسبت به دیگری انقلابی تر است واقعا تعریف انقلابی گری چیست و در حال حاضر با توجه به شرایطی که جامعه ایرانی در آن به سر می برد چه مصدایقی در برگیرنده انقلابی گری است؟

بدون تردید یکی از مفاهیم کلیدی حضرت امام «انقلابی‌گری» است. مفهومی که شاخصه افرادی است که تحولات سیاسی و فرهنگی سال 57 را در کشور رقم زدند. اما پس از تحقق انقلاب اسلامی، علامت سؤال مهمی جلوی مفهوم «انقلابی‌گری» قرار گرفت. برخی انقلاب را پایان یافته و محقق شده تلقی می‌کردند و از همین رو، تعبیر انقلابی‌گری را نیز پس از تحقق انقلاب 57، زائد و مخالف آرامش می‌دانستند.

همچنین رهبر معظم انقلاب اخیرا و بدون هیچ ملاحظه ای در هر فرصتی بر واژه ی انقلابی گری تاکید ویژه دارند و دائما از انقلاب، خطر انقلاب زدایی، انقلابی گری ، شاخص های جوان مومن انقلابی صحبت می کنند.[ادامه مطلب...]

در پایان می توان چند نکته که چرا حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اینقدر روی "انقلابی گری" تاکید دارند عنوان کرد:

دشمن سالهاست در صدد نفوذ است و مسئله مهمی که بر ملت ما میخواهد تحمیل کند "جدای دین از سیاست است "و متاسفانه تا حدودی هم موفق شدند که تصمیم های مهم مسئولان بلد پایه ما را در حوزه سیاست معطوف سیاسی بازی کنند و از دیانت فاصله بگیرند"اما امام خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب تمام مسئولان را به انقلابی گری فرا میخواند "یعنی در تصمیمات مهم کشور از دیانت استفاده کنید "بدانید که خدا کشور ما را یاری می کند اگر کمک خدای متعال نبود انقلاب ما اینقدر قدرتمند نمی شود این مسئله را باید مد نظر داشت "که کشور ما با اتکا به قدرت خدای متعال انقلاب کرد و پیروز شد و تا الان هم که سر پا ایستاده با قدرت خدای متعال است و این خداوند است که مردم را نصرت میدهد "ما نباید این مسئله مهم را فراموش کنیم.

ایشان فرمودند که در یکی از دیدار های امام با مسئولان کشور اینگونه گفت بود که من کاری به اصلاح طلب یا اصولو گرا بودن شخصیت های سیاسی ندارم اما مسئولان سیاسی کشور باید انقلابی باشند "انقلابی گری یعنی اینکه پایبند عقایدمان باشیم "یعنی دشمن را بشناسیم گول خدعه های دشمن را نخوریم و همیشه مراقب تحرکات دشمن باشیم "یعنی غیر از خدای متعال به هیچ قدرتی اتکا نکنیم و همیشه همه جا یاد خدا باشیم و بدانیم خدای متعال ملت و کشور ما را نصرت میبخشد "انقلابی گری یعنی این.

یعنی با تمام وجودمان برای ارمان ها بجنگیم .ان شالله مسئولان ما توجه داشته باشند که اکثر موفقیتهای کشور مدیون انقلابی گری مسئولان است "نمونه اش غنی سازی بود توسط فرزندان انقلابی این انقلاب صورت گرفت "ساخت بهترین موشک ها با برد 2000کیلو متر با انقلابی گری فرزندان این انقلاب صورت گرفت "لازم است بگویم انقلابی از خود هزینه میکند اما غیر انقلابی سرمایه های انقلاب را معامله و هزینه میکند .من توصیه ام اینه که انقلابی باشیم .

خبرنگار: علی درخشان

کد خبر: 787472

وب گردی

وب گردی