سه دلیل برای پرچمداری ایران درمذاکرات جاری جهانی منع سلاحهای هسته ای

موسویان پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا و عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته ای در مقاله ای در روزنامه ایندپندنت انگلیس نوشت: جمهوری اسلامی ایران به سه دلیل می تواند نقش کلیدی در پیشبرد مذاکرات جاری جهانی منع سلاحهای هسته ای ایفاء کند .

به گزارش ایسکانیوز، «سید حسین موسویان» در این مقاله که امروز چهارشنبه منتشر شد نوشت: از آغاز پیدایش بمب هسته ای، ملتها و جنبشهای مردمی درسراسر جهان برای منع بمب هسته ای تلاش کرده اند تا ریسک زندگی در روی کره زمین را از بین ببرند.

وی ادامه داد: در پاییز گذشته، 123 کشور درسازمان ملل خواستار یک معاهده جهانی برای منع بمب هسته ای شدند و درماه مه 2017 نیز پیش نویس 'قانون تعهد آور منع سلاح هسته ای' را آماده کردند. اکنون درچند روز آینده نمایندگان 130 کشورجهان درسازمان ملل متن آن را نهایی خواهند کرد. متاسفانه هرپنج قدرت عضودائم شورای امنیت و متحدانشان که دارنده بمب هسته ای هستند با این مذاکرات تاریخی مخالفت کرده اند.

موسویان تصریح کرد: پنج قدرت جهانی دارنده سلاحهای هسته ای ،عضو معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای (ان پی تی) هستند که نه تنها درطی پنجاه سال گذشته به تعهد قانونی خود برای خلع سلاح هسته ای عمل نکرده بلکه اقدامات گسترده برای ارتقاء ذخائر تسلیحات هسته ای خود معمول داشته اند.

به گفته وی، خطای فاحش بزرگتر اینکه با برقراری روابط استراتژیک با کشورهای تولید کننده سلاح هسته ای، هند، اسرائیل و پاکستان، آنها عملا از اشاعه سلاح هسته ای نیز حمایت کرده اند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد که با وجود حدود 15000 بمب هسته ای درجهان امروز، روسیه و آمریکا هرکدام باحدود 7000 بمب هسته ای، آمریکا برنامه یک هزارمیلیارد دلاری مدرنیزه کردن سیستم سلاحهای هسته ای خود در 30 سال آینده را در دستور کار قرار داده است.

عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته ای گفت: واقعیت این است که بعد از معاهده منع گسترش سلاح هسته ای، جهان به دو بلوک دارنده و ندارنده بمب هسته ای تبدیل شده است بطوری که کشورهای دارنده بطور گزینشی تصمیم می گیرند که کدام کشور می تواند به دارندگان بمب هسته ای اضافه شود.

به عقیده وی، به همین دلیل، جهانی که به گروگان کشورهای دارنده بمب هسته ای درآمده، اکنون تلاش می کند قانونی تعهدآور به تصویب برسد که ازنظر حقوقی و سیاسی همه کشورهای جهان ملزم به خلع سلاح هسته ای شوند.

وی در این راستا، اشاره کرد که اکنون کشورایران که عضو معاهده منع اشاعه سلاح هسته ای است، به سه دلیل زیر می تواند و باید نقش موثری در پیشبرد قانون جدید داشته باشد تا جهان از شر بمب هسته ای نجات پیدا کند.

اول: توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی یک استانداردهای جدید جهانی درمورد خلع سلاح هسته ای خلق کرده که بسیار قوی تر از معاهده ان پی تی است. همانطور که اوباما گفت این توافق از محکم ترین و قوی ترین استاندارهای شفافیت دربرنامه هسته ای و منع سلاح هسته ای برخوردار است. بنابراین برجام می تواند یک مبنای استاندارد جدید جهانی برای پیشبرد قانون منع سلاح هسته ای باشد. لذا ایران می تواند نقش موثر در جهت جهانی شدن برجام ایفاء کند و نیز برای پیشبرد این هدف هم ایران می تواند قطب تولید سوخت هسته ای درمنطقه گردد .

دوم : ایران ازنظر تاریخی از رکورد داران خلع سلاح جهانی است. درسال 1974، ایران اولین کشوری بود که پیشنهاد عاری شدن خاورمیانه از سلاح هسته ای را ارائه کرد که به تصویب سازمان ملل رسید و ازسال 1980 نیز هرساله اعضاء سازمان برآن تاکید کرده اند. قانون جدید منع جهانی سلاح هسته ای این فرصت را به ایران می دهد که طرح خود درمورد عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای را تحقق بخشد.

سوم: ایران تنها کشوری است که درسطح عالیترین سطح مذهبی، فتوای دینی منع کلیه سلاحهای کشتار جمعی را صادر کرده است. موضع مذهبی ایران در زمان تجاوز صدام به خاک ایران آشکار شد هنگامی که متجاوز از سلاحهای شیمیایی استفاده کرد اما ایران مقابله به مثل نکرد. این بخاطر فتوای مذهبی بنیانگذار جمهوری اسلامی آیت الله امام خمینی (ره) بود که مخالف هرگونه سلاح هسته ای و شیمیایی و بیولوژیک بود. رهبر فعلی ایران، مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای نیزفتوای منع کلیه سلاحهای کشتار جمعی را صادرکرده اند.

موسویان ادامه داد: مذاکرات جاری قانون جدید منع سلاح هسته ای نمایانگر اراده ملتها برای ایجاد یک تحول بزرگ درجهت تامین آینده بشریت و پیشگیری از خطر یک فاجعه هسته ای درجهان است.

به گفته موسویان، استدلال قدرتهای جهانی درمورد اینکه سلاحهای هسته ای خود را برای باز دارندگی و بالانس استراتژیک حفظ کرده اند، استدلال پایدار و قابل قبولی نیست زیرا به سایر کشورها اجازه خواهد داد تا به همین دلیل بمب هسته ای تولید کنند که کره شمالی یک نمونه آن است.

این پژوهشگر تصریح کرد: اگر صلح و امنیت جهانی برای نسل های آینده رامی خواهیم، باید یک مدل جدید بدون سلاحهای کشتارجمعی برای امنیت جهانی خلق شود.

وی افزود: ایران با تعهدات طولانی خود به عدم اشاعه سلاح هسته ای، باید یک نقش تعیین کننده برای مذاکرات جاری منع سلاحهای هسته ای ایفاء کند تا جهان را به سمت مدل جدید صلح و امنیت جهانی سوق دهد.

منبع:ایرنا

301

کد خبر: 787492

وب گردی

وب گردی