دورنمای بازار مسکن در یکسال آینده/سونامی قیمت شایعه ای بیش نیست

زمزمه هایی که در ارتباط با سونامی قیمت مسکن شنیده می شود،کارشناسان آن را تنها در حد شایعه ای می دانند.

به گزارش ایسکانیوز، رکود بازار مسکن طی سالیان اخیر،تبعات مخرب بسیاری را برای اقتصاد کشور در پی داشته است و به اعتقاد برخی کارشناسان در یکسال آینده متاثر از همین رکود فعلی خواهد بود.

برخی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، اصلی ترین و موثرترین راهکار برون رفت از وضعیت موجود اقتصادی را در احیای رونق بازار مسکن جستجو می کنند،ادعایی که چندان بیراه به نظر نمی رسد؛ با در نظر گرفتن وابستگی بسیاری از صنوف و واحدهای تولیدی و صنعتی به مسکن و تاثیر ساخت و سازها در رونق و شکوفایی اصناف و مراکز تولیدی مرتبط،بیش از پیش به عمق صحت و واقع بینی موجود در این تحلیل پی خواهیم برد.

با همه این اوصاف سالهای اخیر،برای حوزه مسکن و بخصوص گروه های فعال در امر ساخت و ساز خوش یٌمن و مبارک نبوده است.

اگرچه برخی معتقدند توفیقی است که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشید،اما در مقابل،آسیب ها و خسارات رکود جاری و ساری در عرصه مسکن نیز آنچنان جدی و عمیق به نظر می رسد که باز گرداندن رونق به این بازار از سوی بسیاری از کارشناسان امری ضروری و اجتناب ناپذیر تلقی می شود.

مریم تیموری،کارشناس اقتصاد با اشاره به ضرورت بازگرداندن رونق به بازار مسکن عنوان کرد:مشاغل و صنوف بسیاری همچون شیشه بری،گچ کاری، لوله کشی،برق ساختمان،کاشی کاری،آرماتور بندی،سنگ کاری،حفاری چاه و نقاشی ساختمان مرتبط با بخش ساخت و ساز هستند و این نکته موید نقش نافذ و تعیین کننده رونق بخش مسکن در شکوفایی و بهبود فضای کسب و کار است.

وی افزود:به اعتقاد بنده باید در اتخاذ تصمیمات و تدابیر به نحوی اقدام شود که شاهد افراط و تفریط در رکود یا رونق افسارگسیخته در حوزه اشاره شده نباشیم.

کارشناس اقتصاد گفت: با عنایت به تجارب اتخاذ شده و فراز و نشیب هایی که در سالیان پیش در حوزه مسکن پشت سر گذاشته ایم،بعید به نظر می رسد به یکباره بازار مسکن با شوک و تنش قیمتی مواجه شود زیرا اساسا بروز هرگونه شوک و تنش در اقتصاد مخرب است و عقلانی و منطقی به نظر نمی رسد.

تیموری عنوان کرد:اگرچه در این میان،برخی از سودجویان از بروز تنش های قیمتی مُتِنَفِع می شوند،اما منافع عمومی جامعه ایجاب می کند که دولت و دستگاه های ذیربط با تعریف و طراحی برنامه های مدون و هدفمند، ثبات بازار مسکن را با رونق گام به گام و تدریجی عَجین نمایند.

وی افزود:بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که نهایت رشد قیمتی در بازار مسکن در دوران رونق 10 تا 12 درصد خواهد بود و اعلام غیر رسمی برخی از اعداد و ارقام و گمانه زنی ها، بازارگرمی کاذب و غیر واقعی است که از سوی عده ای خاص با اهداف مشخص و سودجویانه مطرح می شود.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد:آنچنان که از گزارشات واصله برآوُرد می شود،بازار مسکن شاهد تحرک آرام و منطقی است که استمرار آن در صورت اتخاذ تصمیمات سازنده در نظام پولی و بانکی،نوید بخش و امیدوار کننده خواهد بود.

تیموری گفت:با همه این اوصاف،می طلبد مستاجران و خریداران،هر دو از هیجانات کاذب پرهیز کنند و همگام با واقعیت های بازار حرکت کنند و در صورت حرکت در مسیر عقلانی و منطقی،قطعا طرح برخی مباحث کاذب و بازار گرمی های سودجویانه در بازار مسکن،راه به جایی نخواهد برد.

نیمه دوم سال جاری،بازار مسکن از تحرک سازنده ای برخوردار می شود

سعید ناظری،محقق و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به ارزیابی های انجام شده در خصوص حُصولِ رونق در بازار مسکن گفت:گمانه زنی ها و برخی از تحلیل ها و بررسی های کارشناسی،حاکی از این واقعیت است که در نیمه دوم سال جاری ،رونق در بازار مسکن احساس خواهد شد.

وی افزود:به هر ترتیب،کسب موفقیت در عرصه های اقتصادی،مستلزم اتخاذ تدابیر سازنده،موثر و مقتضیِ خاص به خود است و این قاعده در خصوص بازار مسکن نیز مصداق دارد.

ناظری گفت:یکی از دستورکارهای سازنده که اجرای آن می تواند به حصول نتایجی مثبت منتهی شود، پیگیری و عملیاتی شدن احداث واحدهای مسکونی استیجاری برای گروه های متقاضی و نیازمند جامعه است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:ساخت و احداث مسکن استیجاری می تواند تا حدودی در رونق بازار مسکن موثر واقع شود و از سوی دیگر با تحقق چنین امری قطعا ثبات هر چه بیشتری در نرخ اجاره بها شاهد خواهیم بود زیرا نرخ اجاره چنین مساکنی از سوی جامعه مستاجران که تعداد آنها کم نیز نیست،به عنوان قیمت پایه،مد نظر قرار می گیرد و همین امر مانع از بروز برخی سوء استفاده ها از سوی عده ای سودجو خواهد شد.

وی افزود:استمرار طرح مسکن مهر نیز از ضروریاتی است که بازبینی و تجدید نظر در لغو آن، منتج به نتایج خوبی خواهد شد زیرا اصل و کلیت این طرح منطقی به نظر می رسد منوط بر اینکه در اجرا از تکرار اشتباهات پیشین پرهیز شود و عقلانیت و رویکرد کارشناسی در محور اجرایی طرح مذکور قرار گیرد.

ناظری عنوان کرد:لغو کلی طرح مسکن و مصوبه ملغی شدن آن(در ارتباط با تعریف و کلنگ زنی مساکن جدید مهر)اقدام مناسبی نبود و نباید به دلیل اجرای غلط در گذشته از اساس مهر ابطال به این طرح زده می شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی در خصوص آینده بازار مسکن ،یادآور شد:در صورت اصلاح سیاست های بانکی و اجرایی شدن طرح هایی همچون ساخت مسکن استیجاری و بازبینی در مصوبه ملغی شدن طرح مسکن مهر،قطعا رونق مثبت و سازنده ای در بازار مسکن به عنوان یکی از صنایع مادر در اقتصاد کشور را شاهد خواهیم بود .

وی افزود: طرح برخی از مباحث در ارتباط با بروز سونامی قیمتی در بازار مسکن نیز نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد و به اعتقاد بنده طرح این مطالب در قالب تبلیغات کاذب،قابل بررسی و ارزیابی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

401

کد خبر: 787549

وب گردی

وب گردی