فروش پنهانی تجهیزات جاسوسی انگلیسی به رژیمهای سرکوبگر

بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس مخفیانه به رژیم های خودکامه و سرکوبگر ازجمله عربستان سعودی تجهیزات جاسوسی شنود و استراق سمع فروخته است.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه گاردین به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی نوشت: BAE بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس مخفیانه فناوری های جاسوسی و اطلاعاتی به شش کشور خاورمیانه (غرب آسیا) فروخته است که به سرکوب شهروندان خود متهم هستند.
این فناوری ها قابل استفاده در جاسوسی از ایمیل ها و تلفن های همراه مردم است و مدافعان حقوق بشر می گویند این تجهیزات برای ساکت کردن یا زندانی کردن مخالفان و معترضان مورد استفاده قرار می گیرد.
اسنادی که فاش شده است همچنین بیانگر وجود نگرانی رسمی در انگلیس در این خصوص است که صادرات این فناوری ممکن است نتیجه عکس بدهد و امنیت انگلیس و متحدانش را به خطر اندازد.
شرکت BAE اعلام کرده است به علت مقررات سخت امنیت ملی و محرمانه بودن نمی تواند درباره قراردادهای خاص توضیح دهد.
طبق بررسی های شبکه بی بی سی که روز چهارشنبه منتشر شد، فروش فناوری های بحث برانگیز از کانال یک شرکت دانمارکی انجام شده که BAE آن را در سال 2011 خریداری کرده است.
این شرکت یک نوع تجهیزات جاسوسی و اطلاعاتی می فروشد که به گفته بی بی سی می تواند مکالمات الکترونیک میلیون ها نفر را جمع آوری، دسته بندی و تحلیل کند.
بی بی سی به نقل از یک فرد ناشناس که می گوید برای این شرکت کار کرده است، این وسیله را چنین توصیف کرد: شما قادر خواهید بود هرگونه ترافیک اینترنتی را رهگیری کنید. حتی اگر بخواهید کل یک کشور را رهگیری کنید، می توانید. می توانید با استفاده از یک فرد خاص، یک آدرس خاص ایمیل، آی پی خاص یا کلیدواژه های خاص دامنه جستجوی خود را محدودتر کنید.
به گفته این فرد، این فناوری می تواند مکان افراد را براساس اطلاعاتی که از تلفن های همراهشان دریافت می کند، شناسایی کند. همچنین این فناوری می تواند اطلاعات رمزگذاری شده را رمزگشایی کند.
براساس ایمیل های حاوی مکاتبات ادارات ذیربط دانمارک و انگلیس که مسئول نظارت بر صادرات هستند، نگرانی هایی نیز وجود داشته است. در سال 2015 یک مقام انگلیسی نوشت اگر از انگلیس خواسته شده است که صادرات این فناوری را تایید کند، نباید قبول کند زیرا این مسئله به امنیت ملی کشور و متحدانش آسیب میزند. شاید این فناوری برای رمزگشایی و خواندن مکالمات حساس در خود انگلیس استفاده شود.
اما دولت دانمارک صادرات فناوری مذکور را تایید کرد شاید به این علت که سرویس اطلاعاتی و امور خارجی اش اعتراضی نداشتند.
بی بی سی گزارش داد دو مرد را شناسایی کرده است که برای بکارگیری تجهیزات مذکور در تونس در دوره دیکتاتوری زین العابدین بن علی استخدام شده بودند. بسیاری از مخالفان به دست رژیم بن علی که در سال 2011 سرنگون شد، زندانی و شکنجه شدند. یکی از این دو مرد می گوید کارش نظارت بر اینترنت تونس بوده است. این تجهیزات با کلیدواژه کار می کرد و کافی بود نام یکی از مخالفان به آن داده شود و کلیه سایت ها، بلاگها و شبکه های اجتماعی مرتبط به آن کاربر نمایان می شود. نفر دوم بخشی از یک واحد ویژه اطلاعاتی بود که همکاری نزدیک با بن علی داشت.
او گفت:برخی اوقات از من می خواستند اطلاعاتی درباره افراد خاص جمع آوری کنم و این اطلاعات مستقیماً به رئیس جمهور داده می شد.
بی بی سی گزارش داد که دولت های خاورمیانه که این تجهیزات را دریافت کرده اند، به درخواست این شبکه برای توضیح جواب نداده اند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

306

کد خبر: 787554

وب گردی

وب گردی