آیت الله موحدی کرمانی: آنهایی که در فتنه 88 بودند نباید راهی در حکومت داشته باشند

امام جمعه موقت تهران گفت: آنهایی که در فتنه 88 بودند نباید راهی در حکومت داشته باشند، امتحان خود را دادند و مشخص است چه عناصری هستند.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار داشت:‌ این علی (ع) است که می گوید، افراد؛ آنهایی که کار خوب می کنند و آنها که کار بد می کنند نباید یکسان باشند. آنکه کار خوب می کند تشویقش کن و آن که کار بد می کند تنبیه کن تا عبرتی برای دیگران باشد.

وی افزود:‌ مسئولان دقت کنند؛ اگر چنانچه یکی از اینها خیانت کرد با او چه باید کرد؟
امیرالمومنین می گوید:« از اینهایی که به تو در امور حکومت کمک می دهند مواظب شان باش. اگر یکی از اینها خائن شد و دست به سمت اموال عمومی و بیت المال دراز کرد و ثابت شد خیانت کرده است، اولا او را تنبیه بدنی کن و هر چه دزدیده و غارت کرده از او بگیر.»
آیت الله موحدی کرمانی در ابتدای خطبه دوم گفت: برای خدا حریم قائل شویم، خدا را حاضر و ناظر بدانیم، از خدا خجالت بکشیم و در محضر خدا جلوی چشم و دیدگان خدا گناه نکنیم.
وی یادآوری کرد: دوست داشتم در خطبه دوم به بیانات مقام معظم رهبری اشاره داشته باشم و چون همه شما از صدا و سیما مفصل بیانات معظم له را شنیدید لذا با اجازه ایشان من صرف نظر می کنم .
خطیب نماز جمعه تهران گفت: مساله مهم روز این است که حکومتی به نام حکومت اسلامی به وجود آوردیم باید شاخصه های این حکومت را بدانیم چیست. اگر این شاخصه ها بود این حکومت، اسلامی است و اگر این شاخصه ها نبود اسلامی نخواهد بود.
وی اظهار داشت: امیرالمومنین(ع)، صاحب امروز برای حکومت اسلامی شاخصه معین و این را در عهد نامه مالک اشتر بیان کرده است. اگر می خواهیم ببینیم حکومتی اسلامی است یا نه ببینیم این شاخصه ها و دستورات آیا اعمال می شود یا نه؟
آیت الله موحدی کرمانی در این زمینه به 12 شاخصه اعم از توصیه به مردم اشاره و با تاکید بر کلام امیرالمومنین(ع) تصریح کرد: مسئول باید درد بیچارگان و محرومان را احساس کند. عبارت امیرالمونین یادمان نرود که فرمود هیچ گاه من نمی توانم انواع طعام را اختیار و استفاده کنم در حالی که شاید در حجاز یا یمامه آدمی باشد که نتواند به قرص نانی دسترسی پیدا کند و در زندگی سیر نشده باشد.
وی افزود: این درد برای یک انسان و برای یک مسئول بس است که سیر بخوابد در حالی که در اطرافش انسان هایی گرسنه باشند.
خطیب نماز جمعه تهران، از دیگر شاخصه ها به تاکید امام علی(ع) به برحذر بودن از حالت خودبینی و خودپسندی اشاره کرد و گفت: حالت خودبینی و خودپسندی در مسئول نباید باشد مبادا از ستایش دیگران خوشحال شود.
آیت الله موحدی کرمانی به توضیح دیگر شاخصه ها پرداخت و با اشاره به کلام حضرت امیرالمومنین(ع) گفت: مسئول باید انتقادپذیر باشد؛ هر کس که بدون ملاحظه سخن تلخ حق را به تو می گوید به خودت نزدیک نما به طوری که از همه نزدیک تر باشد.
وی ادامه داد: در مورد کارگزاران؛ کسانی که می خواهی به آنها مسئولیت دهی به دقت بیاندیش و پس از آزمایش به کار بگمار و مسئولیت بده و با میل شخصی بدون مشورت منصوب نکن. زیرا استبداد و عمل به میل شخصی ریشه ظلم و خیانت است. انسان های باتجربه و کسانی که کار زشت را می فهمند و کار زشت نمی کنند آنها را به امور بگمار.
وی همچنین با اشاره به این تاکید امیرالمومنین (ع) که 'آنهایی که از امنیت و رفاه حکومت اسلامی استفاده می کند چیزی به عنوان مالیات بپردازند' افزود: اگر کسی دنبال مالیات باشد بدون این که آبادانی و امکانات برای تولید و اشتغال فراهم کند، بداند که هم شهرها را خراب، کشور را ویران و بندگان را هلاک کرده است.
وی در پایان به فرمایشاتی از مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: جمله ای که رهبری فرمودند و کیمیا بود؛ فرمودند« آمریکا دشمن ماست گول دشمن را نخورید. خوشبین نباشید. مبادا به آمریکا اعتماد کنید مادامی که ما متمسک به جمهوری اسلامی هستیم. مادامی که حامی جمهوری اسلامی و اسلام هستیم و متمسک به قرآنیم. متمسک به اهل بیت هستیم انتظار نداشته باشید که آمریما با ما تبسمی نشان دهد و اگر نشان دهد دروغ می گوید می خواهد گول بزند. امیدتان را از آمریکا قطع کنید و دل به مردمتان دهید و از نیروهای جوان و امکانات استفاده کنید. اقتصاد را بالا ببرید، اقتصاد مقاومتی باشد و با این در مقابل دشمن بایستید و این اصل مطلب است.»
وی افزود: نکته دیگری که رهبری فرمودند منافع ملی ما آن زمانی ملی است که با هویت ملی ما تصادم نداشته باشد.

302

کد خبر: 787793

وب گردی

وب گردی