بیش از ۸ هزار کودک به دلیل فقر از تحصیل محرومند

بر اساس آماری که در راستای تحقیقات برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل منتشر شده و توسط معاونت رفاه اجتماعی در سال گذشته کلید خورده است؛ با سرپرست ۲۱ هزار و ۲۳۹ کودک تماس تلفنی گرفته شده که تلفن آنها مسدود است. از همین رو مصوب شده است که وزارت ارتباطات شماره تماس آنها را در اختیار وزارت رفاه قرار دهد تا جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تری از آنها ممکن شود.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، وزارت کار و رفاه اجتماعی در آخرین آماری که از وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل منتشر کرده است به وضعیت ۲۳ هزار و ۹۸۶ کودک که خارج از مدرسه هستند؛ اشاره کرده است که در سامانه دریافت یارانه نام آنها ثبت نشده؛ اما براساس اطلاعات ثبت احوال زنده هستند.
والدین ۸ هزار و ۱۵ کودک اعلام کرده‌اند که به دلیل فقر نمی‌توانند کودک خود را به مدرسه بفرستند؛ از همین رو کارگروهی با حضور نماینده آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل خواهد شد تا راهکارهای مناسب برای حل این مسئله تدوین شود.

همچنین براساس آمار؛ ۵۵ هزار و ۶۵ کودک خارج از مدرسه تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، ۳۶ هزار و ۱۶ کودک تحت پوشش بهزیستی، ۲۵ هزار و ۳۳۲ کودک تحت پوشش کمیته امداد و ۸ هزار و ۲۷۷ کودک تحت پوشش هر دو نهاد هستند و براساس مصوبه‌ای که در چهارمین جلسه شورای ساماندهی این کودکان به تصویب رسیده، قرار است نمایندگان این نهادها وضعیت کودکان را تا پایان مردادماه تعیین و گزارش کنند.

گفتنی است که قرار است کارگروهی با حضور نماینده آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شود تا راهکارهای مناسب تدوین شود.

در آمار دیگری سرپرست ۷ هزار و ۲۱۷ کودک اعلام کردند که کودکشان به دلیل معلولیت به مدرسه نمی‌رود که بر این اساس مصوب شده سازمان بهزیستی وضعیت‌شان را بررسی کرده و در صورت اثبات معلولیت، آنها را حمایت کند.


بر اساس این گزارش؛ ۳ هزار و ۵۵۴ کودک خارج از کشور زندگی می‌کنند. در این میان ۱۸۱۴ کودک نیز فوت شده‌اند. همچنین سرپرست ۱۵۵۲ کودک خارج از مدرسه نیز گفته است به علت دوری از مدرسه نمی‌توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. همچنین ۱۴۸۷ کودک به دلایل فرهنگی و عدم تمایل سرپرست به مدرسه نمی‌روند. قرار است برای ۷۶۲ کودکی که سرپرست آنها تماس تلفنی را قطع و حاضر به همکاری نشده، وزارت رفاه یارانه‌های نقدی و دفترچه بیمه را مسدود کند و اطلاعات آنها را به شورای انسداد مبادی بی‌سوادی بدهد تا نسبت به برخورد قانونی یا ترویجی به بازگشت کودکان اقدام شود.

704

کد خبر: 787901

وب گردی

وب گردی