واکنش شیخ نعیم قاسم به تدوین قانون جدید انتخابات در لبنان

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اعلام اینکه موجود وحشی واقعی که مرتکب جنایات و کشتارها علیه غیرنظامیان می شود آمریکاست و ادعاهای آنها در خصوص حقوق بشر و امثال آن نیز ادعاهای پوچ و بی اساس است درباره قانون جدید انتخابات لبنان نیز گفت این قانون با توجه به اوضاع کنونی، بهترین و عادلانه ترین قانون است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی العهد لبنان، شیخ نعیم قاسم با اشاره به تلاش های طولانی مدت برای تدوین قانون انتخابات در لبنان افزود خدا را سپاس که در نهایت به قانون انتخابات بر اساس نسبیت دست پیدا کردیم.

وی تأکید کرد «حزب الله از روز اول بارها و بارها قانون مبتنی بر نظام نسبیت را به سبب آن که چنین قانونی از همه عادلانه تر است مطرح کرد. حزب الله در جلسات بحث و بررسی قوانین، هیچ قانونی غیر از قانون نسبیت را مطرح نکرد زیرا باور داشت که این قانون از همه عادلانه تر و بهتر و به نفع همه است و خدا را سپاس که اکنون به این قانون دست پیدا کرده‌ایم. این قانون با توجه به اوضاع طایفه ای و جناح بندی های سیاسی و اوضاع فعلی لبنان که همه می دانند، بهترین قانون است.

شیخ قاسم دیشب در مراسم یادبودی که برای عبدالمطلب جواد فنیش پدر محمد فنیش وزیر ورزش و جوانان در حسینیه منطقه معروب در جنوب لبنان برگزار شده بود گفت: «به نظر ما این قانون انتخابات یک دستاورد کاملا ملی است زیرا نتیجه توافق بین گروه های مختلف سیاسی است و همه راهبردهای ملی و حضور همه را در نظر می گیرد و یک گام واقعی به جلو در حیات سیاسی به شمار می رود زیرا برای اولین بار است که در لبنان انتخابات بر اساس نظام نسبیت برگزار می شود حال آن که انتخابات سابق بر اساس نظام اکثریت بود که نیمی از جامعه را نادیده می گرفت اما نظام نسبیت همه گروه های کوچک و محلی را که می توانند نسبت قابل قبولی از آراء را ارائه دهند تا در پارلمان نماینده داشته باشند، در نظر می گیرد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود این قانون را مثبت و بسیار خوب دانست و تأکید کرد: «به نظر ما با تصویب چنین قانونی، دوران جدیدی پیش رو داریم ولی کاملا مشخص است که شاهد تغییرات اساسی در نتایج خواهیم بود زیرا برخی از احزاب پنج تا ده نماینده خود را از دست می دهند و ممکن است تعداد نمایندگان برخی احزاب بین دو تا پنج نماینده افزایش پیدا کند. برخی احزاب و گروه ها هم بودند که نماینده نداشتند و اکنون نماینده خواهند داشت. این به معنای آن است که تغییرات اساسی روی خواهد داد اما این تغییرات مبتنی بر واقعیت ها خواهد بود به این معنا که هر کس وارد پارلمان شود با آراء واقعی وارد خواهد شد نه زیر چتر و حمایت گروه های سیاسی شرکت کننده در انتخابات.

وی افزود: «حزب الله و جنبش امل بر اساس نظام نسبیت تعدادی از نمایندگان خود را عملا از دست می دهند و ممکن است همین وضع با کاهش یک یا دو نماینده ادامه پیدا کند، ولی ما به دنبال سود واقعی بودیم که خدا را شکر تحقق یافت. سود واقعی ما این است که گروه های کوچک و منطقه ای و برخی از گروه های محلی بتوانند نماینده داشته باشند. بنابراین اگر این گروه ها نماینده داشته باشند، یک دستاورد ملی مهم تحقق یافته است. بیشتر این گروه‌ها متحد ما هستند و این برای ما خیلی خوب است.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود به موضوع شکل گیری داعش اشاره کرد و افزود: مگر آمریکا داعش را به وجود نیاورد و به آن قدرت نداد و به گسترش آن و شکل گیری حکومت آن درعراق و سوریه زیر نظر مستقیم عربستان و کمک های مالی آن کمک نکرد؟

وی ادامه داد: «مردم باید بدانند موجود وحشی واقعی که مرتکب جنایات و کشتارها علیه غیرنظامیان می شود آمریکاست و ادعاهای آنها در خصوص حقوق بشر و امثال آن نیز ادعاهای پوچ و بی اساس است. اگر محور مقاومت نبود شکست دادن داعش و رسوا کردن تروریسم تکفیری و متلاشی کردن قدرت آن و بسیج جهانیان برای قرار گرفتن در یک جبهه برای مقابله با داعش امکان پذیر نبود.

300

کد خبر: 787909

وب گردی

وب گردی