ضرورت تأسیس پردیس دانشگاهی در شهر فرودگاهی امام (ره)

روسای دانشکده‌های دانشگاه تهران در دومین جلسه مسئولان دانشگاه و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که با حضور مدیر عامل این شرکت،رئیس دانشگاه تهران و رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران برگزار شد، بر ضرورت تأسیس پردیس دانشگاهی در شهر فرودگاهی امام (ره) تاکید کردند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر شاهین حیدری، رئیس پردیس هنرهای زیبا، در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: باید به دنبال الگوی مناسب بود؛ مترو در ابتدا شروع به کار دانشکده‌ای را مرتبط با مترو تأسیس کرد که بسیار تأثیرگذار بود، در همین راستا باید این موضوع برای شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) یک الگو باشد؛ اگر امروزه ما به آینده‌نگری در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) توجه نکنیم در سال‌های آینده دیگر نمی‌توان از شهر فرودگاهی بهره مناسب را برد.

وی در همین راستا ادامه داد: می‌توان در شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) دانشگاه پردیس تأسیس کرد و در رشته‌های مرتبط با شهر فرودگاهی مانند راه و شهرسازی، آیتی، روانشناسی، اقتصاد، علوم اجتماعی و... دانشجو جذب کرد تا در راستای یک هدف، یعنی توسعه شهر فرودگاهی امام گام برداشت.

حیدری با بیان اینکه من می‌توانم یک قول همکاری را به شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) بدهم، گفت: ما دانشکده معماری و شهرسازی و دانشکده هنرهای زیبا را در اختیار داریم که می‌توان از اعضای هیأت علمی این دانشگاه‌ها که در کار خود در صدر کشور هستند و موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری را کسب کرده‌اند بهره‌مند شد؛ این افراد می‌توانند در حوزه‌های مختلف گره‌ها و مشکلات شهر فرودگاهی امام (ره) را برطرف کنند.

در ادامه این جلسه دکتر غلامرضا غفاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد کرد: حضور دانشکده علوم اجتماعی با توجه به کنار هم قرار گرفتن شهر در کنار فرودگاه می‌تواند کمک شایانی به شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) کند.

وی ادامه داد: شهر فرودگاهی امام در حال حاضر خود را با یک جامعه دوم تعریف می‌کند در همین راستا دانشکده علوم اجتماعی می‌تواند در بخش اجتماعی، فرهنگی و روانشناسی ورود داشته باشد و طرح‌های خود را در این حوزه‌ها ارائه دهد.

دکتر مجتبی اردستانی، رئیس دانشکده محیط زیست دانشکده تهران در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه در ارتباط با محیط زیست و آن هم به صورت پایدار بسیار مهم است در همین راستا اگر قرار است در شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) توسعه‌ای صورت بگیرید باید توسعه‌ای پایدار و سبز باشد.

وی اظهار داشت: دانشکده محیط زیست در ارتباط با بحث ارزیابی اثرات توسعه و زیست محیطی می‌تواند به شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) کمک کند و این دانشکده می‌تواند یک فضای خوب را بین محیط و افراد حاضر در فرودگاه ایجاد کند.

رئیس دانشکده محیط زیست دانشکده تهران، افزود: ایجاد پردیس دانشگاهی در شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) در انواع رشته‌های دانشگاهی ایده بسیار خوبی وتأثیرگذاری است و مشکلات محیط زیستی شهر فرودگاهی نیز می‌تواند از دل این موضوع برطرف شود.

دکتر طهمورث حسن قلی‌پور، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران طی سخنانی ابراز کرد: دانشکده مدیریت می‌تواند در بحث تأمین مالی، بازرگانی، بازاریابی، آماده‌سازی منابع انسانی برای آینده، نوع سرویس‌دهی و... کمک کند.

دکتر ابوالقاسم مهدوی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، تصریح کرد: اثری که فرودگاه‌ها در بدو ورود به روی افراد می‌گذارند بسیار مهم است و روانشناسی اجتماعی در این موضوع بسیار دخیل است.

وی با بین اینکه اولین نکته‌ای که در شهر فرودگاهی امام باید امکان‌سنجی شود بحث سرمایه‌گذاری بلند مدت و یا کوتاه مدت است، گفت: در کشورها برای ایجاد شهر فرودگاهی قطعاً مسئله اقتصاد حائز اهمیت است و به نظر می‌رسد دانشکده اقتصاد در این بخش می‌تواند به شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) کمک کند.

دکتر محمد خدایاری فرد، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی نیز، بیان کرد: جای خوشحالی دارد که شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و دانشگاه تهران با هم ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی افزود: دانشگاه تهران با توجه به ظرفیت و توانمندی‌هایی موجود می‌تواند همکاری موفقیت‌آمیزی را با شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) داشته باشد.

دکتر خدایاری فرد با بیان اینکه دانشکده روانشناسی می‌تواند نقش مؤثری در رضایت‌محوری در شهر و فرودگاه امام خمینی (ره) داشته باشد، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر ما کمتر با موضوع رضایت‌محوری در کشور روبه‌رو هستیم؛ ما باید به دنبال رضایت شغلی در فرودگاه امام باشیم. زمانی که افراد شاغل در فرودگاه از شغل خود رضایت داشته باشند در نهایت رضایت مشتری را در بر خواهد داشت.

ضرورت گسترش ارتباط شهر فرودگاهی با دانشگاه تهران

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در نیز در این دیدار با تاکید بر گسترش ارتباط شهر فرودگاهی با دانشگاه گفت: استفاده از پایان نامه‌های دانشگاهی در راستای استفاده از «نوآوری» در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می‌تواند به قدری ایده جدید در اختیار این شرکت بگذارد که سرمایه‌گذار را به ناچار به سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) کند.

وی عنوان کرد: ما با حضور در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با یک پروژه بزرگ ملی آشنا شدیم، پروژه‌ای که مردم سال‌هاست آرزوی داشتن آن را دارند. ما امروز شاهد توسعه کشورهایی در منطقه و اطراف خودمان هستیم که در سال‌های گذشته به لحاظ تمدنی، فرهنگی، زیرساختی، منابع انسانی و... قابل مقایسه با ایران نبودند، اما متأسفانه امروز ایران با وجود این پتانسیل‌ها از آن کشورها عقب افتاده است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تکمیل پروژه‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) آرزوی هر ایرانی است، اظهار کرد: در پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ما قرار است یک شهر را به فرودگاه اضافه کنیم؛ شهری که خود مظهر تمدن بشریت است. فرودگاه محل تبادل فرهنگ‌هاست، زمانی که هر شخصی وارد فرودگاه یک کشور می‌شود اولین تصور آن فرد از آن کشور از روی فرودگاه شکل می‌گیرد.

دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه از بستر دانشگاهی، یک فضا و پتانسیل بکر در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود دارد که با ایده‌های نوآورانه می‌توان آن را توسعه داد، گفت: امروز بشریت به دنبال شهر دانش است که فرودگاه در کنار شهر می‌تواند آن را به ارمغان بیاورد. گردشگری یکی از ناب‌ترین صنایعی خواهد بود که نه تنها در آینده نزدیک دستخوش تغییراتی نخواهد شد بلکه هرساله شاهد افزایش آن خواهیم بود، اما متأسفانه فرودگاه‌های کشورهای همسایه که خود زیرساخت اصلی صنعت گردشگری است در حال رشد و توسعه چشمگیری هستند که این امر کار فرودگاه‌های را برای رقابت سخت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین پیشنهاد ما به شهر فرودگاهی امام بحث نوآوری است که دانشگاه می‌تواند کمک شایانی به این بخش کند؛ امروزه هر کسی که در بحث سرمایه‌گذاری به این موضوع توجه کرد «برنده» بوده است. بایستی از ظرفیت دانشگاه برای نوآوری استفاده شود و برای این طرح ما به عنوان دانشگاه تمام توان و تجربه خود را در قالب پایان نامه ارشد و دکتری است می‌توانیم در اختیار شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بگذاریم تا در جهت استفاده از ایده‌های جدید از آن بهره مند شود.

به دنبال پیوند دانشگاه با صنعت در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هستیم

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با توجه به پتانسیل‌های موجود بهترین مکان برای حضور دانشگاهیان است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور عدم ارتباط دانشگاه با صنعت است در همین راستا حضور دانشگاه در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به خوبی حس می‌شود.

مهندس محمود نویدی، در نشست با نمایندگان دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید صنعت با دانشگاه پیوند بخورد تا شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم، گفت: ما در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) عهد کرده بودیم که از بهترین‌ها استفاده کنیم در همین راستا امروز مفتخریم که در خدمت نمایندگان جامع‌ترین دانشگاه ایران هستیم.

وی ادامه داد: در کشور ساخت و سازهای بسیاری صورت گرفت اما واقعیت امر این است که ساخت و ساز مترادف با توسعه نیست؛ ما در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به دنبال توسعه انسان محور و پایدار هستیم.

مهندس نویدی با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با توجه به نزدیکی به پایتخت، بهترین مکان برای حضور دانشگاهیان است، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی یک پردیس دانشگاهی باشیم.

وی افزود: در تمام جهان، برای تبدیل فرودگاه‌ها به یک فرودگاه شایسته و درخور آن کشور شاهد حمایت مسئولان رده بالا هستیم.

مهندس نویدی با تاکید بر اینکه با فراهم آوردن شرایط مطلوب در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می‌توانیم شاهد کسب درآمد غیرنفتی باشیم، اظهار داشت: فرودگاه امام خمینی (ره) می‌تواند مرکز انتشار فرهنگ اسلامی-ایرانی به جهان باشد؛ می‌توانیم بر روی مسائل فرهنگی مسافران و توریست‌ها در فرودگاه کار کنیم.

وی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را نقطه اتصال ایران به اقتصاد جهانی دانست و گفت: زمانی که یک سرمایه‌گذار قصد سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام را دارد در مرحله اول از فرودگاه امام عبور خواهد کرد لذا رفتار ما در فرودگاه می‌تواند سرمایه‌گذار را جذب و یا دفع کند. در همین راستا بنده معتقدم تمام ما در قبال این موضوع مسئولیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مهندس نویدی با بیان اینکه ما در فرودگاه امام (ره) به دنبال حفظ آرامش مسافران هستیم گفت: فرودگاه می‌تواند مرکز انتشار فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با توجه به فضا و پتانسیل موجود می‌تواند مکان مناسبی برای حضور دانشگاه باشد، افزود: وجود یک آزمایشگاه مرجع در سطح بین‌المللی، ایجاد پردیس دانشگاهی، راه‌اندازی مراکز فناوری-اطلاعات، رویکرد مسائل اجتماعی و آموزشی از جمله پتانسیل‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است که می‌تواند دانشگاهیان را جذب کند.

منبع: ایسنا

200

کد خبر: 787938

وب گردی

وب گردی