به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدعلی اخوان بهابادی گفت: برای پذیرش مهرماه 96 رعایت اصل تصدیگری مؤسسات آموزش عالی علمی کاربردی، تطبیق درخواست دورهها با نیازسنجیهای انجام شده توسط مؤسسات، تخصصی سازی مراکز آموزش علمیکاربردی، حذف تقاضاهای کاذب و دورههای فاقد بازار کار و اصلاح نسبت پذیرش مقاطع کاردانی (70 درصد) به کارشناسی (30 درصد) مورد توجه جدی این معاونت بوده است.
وی افزود: در بررسی درخواست دوره مراکز آموزشی، تعیین تعداد دوره و ظرفیت پذیرش هر مرکز در درخواست دوره براساس پتانسیل مرکز صورت پذیرفته است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: پتانسیل مرکز نیز بر اساس فضای آموزشی، اداری، فضای سبز، تعداد دانشجوی موجود و درشرف فارغ التحصیلی مشخص میشود بنابراین مراکزی که پتانسیل آنها منفی بوده امکان درخواست دوره نداشته اند.
دکتر اخوان عنوان کرد: در راستای تخصصی سازی دورههای مراکز آموزشی، افزایش کیفیت و بهرهوری آموزشهای علمی کاربردی مطابق ابلاغیههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هدفمندسازی سرمایهگذاریهای مراکز، کاهش فاصله میان ظرفیتهای کاذب ایجاد شده و آمار ثبت نامی انتخاب شده و دستیابی به اهداف اصلی نظام آموزش عالی علمیکاربردی و به منظور تخصص گرایی مجریان دورههای علمیکاربردی، دورههای تخصصی مؤسسات آموزش عالی علمیکاربردی باتوجه به مأموریت ایجاد مؤسسات به تفکیک هر مؤسسه مشخص شد.
وی اضافه کرد: به موازات دورههای آموزشی علمی کاربردی نیز در قالب 199 زیرگروه باتوجه به ماهیت و سرفصل برنامه درسی آنها دسته بندی شده و تخصیص این زیر گروهها به مراکز با توجه به مأموریت مؤسسه ارگان، دستگاه متقاضی و سوابق آموزشی مراکز صورت گرفته است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: در بررسی درخواست ها مطالعات انجام شده و نتایج بدست آمده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشتههای دارای بازار کار نیز مورد توجه بوده است.
اخوان بهابادی گفت: براساس معیارهای فوق ارگان و کمیته هماهنگی واحدهای استانی دانشگاه و کمیته منطقه ای دفتر گسترش در خصوص کدرشته محل های درخواستی مراکز آموزشی اعلام نظر کرده و در نهایت جمع بندی به تایید کمیته تخصصی علمی کاربردی شورای گسترش آموزش عالی رسید.
وی تأکید کرد: بر اساس آمار در این پذیرش 892 مرکز آموزشی از 239 دستگاه متقاضی درخواست دوره در سامانه گسترش دانشگاه ثبت کردند که از تعداد 13 هزار و 314 کدرشته محل تقاضا شده تعداد 8 هزار و 841 کدر رشته محل مورد موافقت اولیه قرار گرفته و بر این اساس 475 هزار و 535 ظرفیت پذیرش دانشجو ایجاد شده است که از این تعداد 288 هزار و 950 نفر در مقطع کاردانی و 186 هزار و 585 نفر در مقطع کارشناسی هستند.
200