سرنوشت دانشجویان معترض  دانشگاه چمران  به کجا رسید؟/ عدم انتظار از بالا رفتن ناگهانی دمای هوا در دومین شهر گرم جهان

پس از انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر بسته شدن درب بلوک های خوابگاهی حضرت معصومه اهواز به روی دختران دانشجو و گسترش اعتراضات آن ها که ناشی از خرابی سیستم های سرمایشی این خوابگاه بود، رسیدگی مسئولان و اظهارات آن ها مبنی بر عدم تصورشان بر بالا رفتن ناگهانی دمای استان اهواز که دومین شهر گرم جهان است، عجیب به نظر می‌رسید.

به گزارش ایسکانیوز، «درب بلوک‌های خوابگاهی دانشگاه چمران به روی دانشجویان قفل شد»،با انتشار این خبر در توییتر و دست‌به دست شدن فیلمی در اینستاگرام، هشتگ «#دانشجوپزی» در روزهای اخیر یکی از بیشترین هشتگ های منتشر شده در فضای مجازی بود. حاشیه ای که به سرعت فضای مجازی را دربرگرفت، توییت هایی که در اعتراض به این موضوع نوشته بودند: «تغییر اسم فصل خرماپزون توی خوزستان به دانشجوپزی کاری است که فقط از دانشگاه چمران اهواز بر میاد و میشه این افتخار رو تبریک گفت.»، «وقتی مسئولان دانشگاه یخ رو چاره حل گرمای 50 درجه اهواز می‌دونن، قطعاً قطب، بهترین محل احداث دانشگاه است.» و «بیاین منطقی باشیم. دانشگاه داره روش‌های جدید طبخ دانشجو رو یاد دانشجوها میده. برای زندگی آیندشون لازمه» می شود.

ویدئو منتشر شده نیز نشان می داد که مسئول خوابگاه دخترانه حضرت معصومه (س) دانشگاه شهیدچمران اهواز، درب را به روی دانشجویان معترض به خرابی دستگاه‌های سرمایشی قفل می کند و اجازه خروج به آن ها را نمی دهد.

برای خنک شدن از یخ استفاده کنید!

اعتراض ها منطقی بود؛ کارنکردن سیستم سرمایشی در تابستان، دمای بالای 48 درجه، وجود ریزگردها،روزه داری در ماه رمضان، فصل امتحانات و ... دلایل محکمی هستند برای اعتراض اما قفل کردن درهای خوابگاه توسط مسئولان و شایعاتی که مبتنی بر دخالت کمیته انظباتی با دانشجویان معترض بود صدای اعتراضات را بلندتر کرد.

شروع ماجرا از کجا بود؟

لازم به توضیح است حدود یک ماه می‌شود که جمعی از دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه (س) دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به وضعیت نامناسب تهویه خوابگاهشان دست به اعتراض زده‌اند. موضوع از آنجا شروع شد که با توجه به افزایش دمای هوای خوزستان سیستم سرمایشی و کولرهای فنی که در اتاق‌های خوابگاه حضرت معصومه قرار گرفته است پاسخگوی این حجم از گرمای هوای خوزستان نبود. دانشجویان در اردیبهشت و خرداد ماه امسال سه بار اعتراض کردند اما گوش شنوایی برای رسیدگی به حرف هایشان پیدا نکردند و در نهایت با گرم شدن بیشتر هوا در چند روز گذشته سیستم سرمایشی خوابگاه‌ها تقریباً از کار افتاد. پس از این ماجرا دانشجویان به مدیر خوابگاه اعتراض می‌کنند و از او می‌خواهند پیگیر موضوع باشد اما پاسخی از مدیر خوابگاه دریافت نمی کنند.

این در حالی بود که تنها لطف مسئولان در اعتراض این دانشجویان جمع کردنشان در نمازخانه فاطمیه و گفت و گو برای حل مشکل بود. در این گردهمایی دانشجویان معترض درخواست کردند که به این وضعیت اسف‌بار و مشقت آور خوابگاه حضرت معصومه رسیدگی شود و اما پیشنهادات جالب مسئولان !

مسئولان به جای رفع مشکل موجود راه حل هایی از قبیل لغو امتحانات هفته پایانی، انتقال تعدادی از دانشجویان به خوابگاهی دیگر، قرار دادن سرویس ایاب و ذهاب برای رفت و آمد به دانشگاه، و حتی روزه نگرفتن را ارائه دادند! البته مشکل گشایی معاون دانشجویی این دانشگاه موجبات خنده حضار را فراهم آورد؛وی پیشنهاد داد دانشجویان از یخ برای خنک شدن استفاده کنند!

اسکان دانشجویان در سوله ورزشی!

در نهایت تدابیر مسئولان به اسکان دانشجویان در سوله ورزشی خوابگاه، اتاق‌های تلویزیون، نمازخانه اصلی و سالن‌های مطالعه رسید که البته با مخالفت دانشجویان مواجه شد وتنها راه حل ارائه شده نیز مختومه اعلام شد. پس از این ماجراها رییس دانشگاه چمران اهواز و استاندار نیز به فکر چاره جویی افتادند.

انتظار چنین دمایی را نداشتیم!

غلامحسین خواجه رییس دانشگاه چمران اهوازبا بیان اینکه پیش بینی افزایش دمای هوا را نداشتیم قول تامین اعتبار موردنیاز برای اصلاح دستگاه‌های سرمایشی خوابگاه حضرت معصومه(س) را بلافاصله پس از پایان ترم جاری داد. همچنین از وجود خوابگاه هایی در سطح شهر سخن گفت که دانشجویان می توانند در صورت تمایل در این خوابگاه ها مستقر شوند. بعلاوه او گفته بود که پیش‌بینی بالا رفتن دمای اهواز را به این نحو نداشتیم و فکر نمی کردیم که سیستم های سرمایشی نتوانند به خوبی عمل کنند!

تمام امکانات استان را برای حل مشکل بسیج خواهیم کرد

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز برای حل این مشکل گفته بود اگر دانشجویان همکاری لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان را برای حل مشکلات آنها بسیج خواهم کرد. همچنین از وجود مرکزی صحبت کرد که دارای ۱۵۰ اتاق و بسیار شیک، مجهز و استاندارد است و در صورت تمایل آمادگی انتقال دانشجویان به آن مرکز را دارد. این در حالی است که با وجود آماده شدن خوابگاهی در مرکز شهر تنها حدود 2الی 3 نفر از دانشجویان در آنجا مستقر شدند.و شریعتی گفته بود که در صورت تمایل دانشجویان به حضور در این خوابگاه ها تمام امکانات استان را برای رفع این مشکل به کار خواهیم گرفت. وی در مورد صحبت های انجام شده با رییس این دانشگاه نیز گفته بود اعتبارات لازم برای خرید چیلر نو فراهم آمده است و با کسانی که در این زمینه کوتاهی کرده اند نیز برخورد های لازم خواهد شد.

سرنوشت اعتراض دانشجویان دانشگاه چمران چه می شود؟

حل این دست از مشکلات و تعهد برای عدم تکرار آن به دانشجویان این مرز و بوم که از دارایی های کشورمان محسوب می شوند و سرنوشت این خاک قطعا به دست آن ها رقم خواهد خورد، وظیفه تمام مسئولان است و باید توجه داشت که تداوم این مشکلات جز دلسردی و ناامیدی قشر جوان ما از وضع کنونی چیزی در بر نخواد داشت. بنابراین با حل مشکلات اینچنین می توانیم به آنان ثابت کنیم که فقط به جوانان و دانشجویان در عرصه های حساس مانند انتخابات و... نگاه نمی کنیم.

200/202

کد خبر: 788002

وب گردی

وب گردی