مذاکرات ایران با بلاروس برای واردات شیرخشک و کره

معاون وزیر کشاورزی و مواد غذایی بلاروس گفت، ایران علاقمند به واردات لبنیات و فرآورده های گوشتی از بلاروس است و در مورد خرید شیر خشک و کره با بلاروس در حال مذاکره است.

به گزارش ایسکانیوز، لئونید مارینیچ، معاون وزیر کشاورزی و مواد غذایی بلاروس گفت، ایران علاقمند به واردات لبنیات و فرآورده های گوشتی از بلاروس است.

وی در طی روزهای گذشته در راس هیئتی برای مذاکره بر سر موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی به تهران سفر کرده بود.

در جریان این سفر، هیئت بلاروسی با مدیران ارشد اتحادیه دامپزشکی ایران و بخش امور بین الملل و نهادهای تخصصی وزارت کشاورزی ایران دیدار و مذاکره داشته است. عرضه لبنیات و فرآورده های گوشی مهمترین موضوع های مذاکرات بوده است.

لئونید مارینیچ گفت: «مذاکرات در مرحله نخست در مورد عرضه شیر خشک بدون چربی، شیر خشک کامل و کره بود. در حال حاضر این محصولات تولید بلاروس در بازار ایران حضور ندارند. اما در آستانه مذاکرات یک هیئت ایرانی به ایران سفر داشت و نسبت به واردات محصولات لبنی از کشور ابراز تمایل کرد. اکنون ما باید یک سیاست قیمت گذاری هوشمندانه را در پیش بگیریم تا اطمینان یابیم که محصولاتمان از نظر قیمت با کالاهای تولیدی کشورهای استرالیا، نیوزیلند و هند قابلیت رقابت دارد.»

وی تاکید کرد که بلاروس هم اکنون صادرات گوشت به ایران نیز ندارد. «ما با اتحادیه دامپزشکی ایران در مورد آغاز عرضه گوشت گوساله بلاروس به بازار ایران مشورت کردیم. ما توافق کردیم که هر یک از طرفین یک گروه کاری برای پاسخ گویی به همه سوالاتی که ممکن است ایجاد شود تشکیل دهند... مهمترین مسئله این است که این محصولات با مقررات دامپزشکی ایران مطابقت داشته باشد.» وی افزود، طرف ایرانی در مورد سیستم کنترل کیفیت بلاروس، استانداردها و قوانین این کشور تحقیقاتی را انجام داده است. قرار است در ماه جولای گروه های کاری طرفین برای بحث در خصوص نظارت متخصصان ایرانی بر شرکت های تولید کننده بلاروسی با یکدیگر جلسه داشته باشند.

وزیر کشاورزی بلاروس گفت: «بازار ایران بسیار نوید بخش است. این کشور با جمعیتی 80 میلیونی سالانه 10 میلیون تن شیر تولید می کند. به همین علت ایران محصولات لبنی را وارد می کند. ایران همچنین سالانه 400 میلیون دلار گوشت گوساله تولید می کند. بلاروس علاقمند به ورود به بازار مواد غذایی ایران است.»

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 788070

وب گردی

وب گردی