برای مصاحبه آزمون دکتری کدام مدرک زبان مورد پذیرش است؟

آزمون های زبان بسیاری وجود دارد که می تواند معیار پذیرش مصاحبه در آزمون دکتری باشد اما به گفته مشاور عالی سازمان سنجش به شاخصه های دیگری هم برای قبولی در این آزمون نیاز دارید.

به گزارش ایسکانیوز، اواخر فروردین بود که نتایج آزمون دکتری سال 96 اعلام شد که طبق آمار رسمی منتشر شده از بیش از 212 هزار داوطلب حاضر در جلسه آزمون، 199 و 303 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند. اوایل خرداد ماه بود که داوطلبان کارنامه نتیجه انتخاب رشته و وضعیت علمی خود را دریافت کردند و مرحله ارزیابی تخصصی که همان مصاحبه حضوری است از 9 خرداد آغاز شد؛ این ارزیابی تا 20 تیر ادامه دارد. اما یکی از شاخصهای مهم این ارزیابی امتیاز مدرک زبان است؛ مساله ای که خیل زیادی از داوطلبان گاهی به دلیل عدم اطلاع دقیق از تفاوت های مدارک، با صرف هزینه های گزاف به نتیجه دلخواه خود نمی رسند. نیاز به مدرک برای دانشگاه های داخلی و خارجی از مهمترین این تفاوتهاست.

آزمونهای زبان MSRT ،تولیمو TOLIMO ، تافل TOEFL ،آیلتسIELTS E MHL، EPT و UTEPT از معتبرترین آزمون های زبان مورد پذیرش دانشگاه ها برای مصاحبه های آزمون دکتری هستند. منابع این آزمون ها تا حد زیادی یکسان هستند و با مطالعه یک آزمون می توان برای دیگر آزمون ها هم آماده شد. تفاوت اساسی در شیوه برگزاری آزمون هاست.

MSRT؛ معتبرترین آزمون وزارت علوم آزمون

MSRT درواقع همان MCHE است که توسط اداره بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم نام آن تغییر پیدا کرده است. اما تفاوتی در آزمون ایجاد نشده است و کلیه سرفصل ها مانند قبل در قالب چهار مهارت شنیداری، درک مطلب، لغت و ساختار مورد آزمایش قرار می گیرد. مدرک این آزمون تنها در داخل کشور اعتبار دارد. تقریبا هر ماه توسط وزارت علوم برگزار و نتایج آن معمولا 10 روز بعد از طریق وبسایت این آزمون اعلام می شود.

EPT؛ آزمون زبان دانشگاه آزاد اسلامی

این آزمون که این روزها با حاشیه های زیادی همراه است متعلق به گروههای پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد است؛ مدرک این آزمون برای کسانی می تواند معتبر باشد که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را داشته باشند. برخلاف سایر آزمون های ملی زبان که سه مهارت Reading، Listening و Grammar را مورد سنجش قرار می دهند، در EPT فقط دو مهارت Reading و Grammar وجود دارد و مهارت Listening در آن سنجیده نمی شود. حداقل نمره قبولی در این آزمون 50 است. ارائه مدرک قبولی EPT برای تمامی داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی الزامی شد.

TOEFL و IELTS آزمونی برای دانشگاه های خارج از کشور

آزمون های آیلتس و تافل از معتبرترین آزمون های بین المللی است با این تفاوت که تافل آزمونی است که توانایی داوطلب را در درک و کاربرد زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی می سنجد؛ اما در آیلتس، انگلیسی به عنوان زبان بینل المللی سنجیده می شود. هزینه ثبت نام آن حدود یک میلیون تومان است و نتایج آن حدود دو هفته بعد از امتحان اعلام می شود. این آزمون برای افرادی اهمیت دارد که به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاههای خارج از ایران باشند.

MHLE؛ آزمون وزارت بهداشت

این آزمون ویژه داوطلب شرکت در دوره های علوم پزشکی دانشگاه های دولتی است. این آزمون را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می کند. نکته قابل تامل در اعتبار مدرک این آزمون آن است که دانشگاه آزاد آن را نمی پذیرد. البته نقطه مثبت این آزمون تعداد دفعات بالای برگزاری در سال است که محدودیتی نیز جهت شرکت داوطلب وجود ندارد.

نمره آزمون زبان به تنهایی ملاک پذیرش مصاحبه دکتری نخواهد بود

در همین راستا دکتر حسین توکلی رییس مرکز سنجش و آزمون سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: در رابطه با معیار زبان برای پذیرش اصل نمره آزمون مورد توجه است و در مصاحبه دکتری نیز هر دانشگاهی معیار پذیرش خود را در آزمونی مشخص دارند.

نمره زبان می تواند در مصاحبه مد نظر قرار گیرد ولی خود نمره زبان چه به صورت آزمون تافل و یا تولیمویی که سازمان برگزار می کند و یا آزمون های رسمی مورد پذیرش دانشگاه ها در زمان آزمون جامع دانشجویان مورد قبول دانشگاه ها است.

وی عنوان کرد: برای مصاحبه دکتری تنها آزمون زبان مد نظر نخواهد بود و متقاضی بر اساس دانشگاه پذیرنده باید مدارک مد نظر آن ها که می تواند شامل کارهای تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشی و علمی باشد را ارائه دهد. در واقع نمره زبان نمی تواند صرفا ملاک پذیرش در آزمون دکتری باشد.

وی در خصوص پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: آیین نامه های مذبور برای کل داوطلبان آزمون تحصیلات تکمیلی است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این قضیه مبرا نخواهد بود اما مقررات مربوط به زمون و مصاحبه از سوی خود دانشگاه آزاد اسلامی اعلام خواهد شد.

200/202

کد خبر: 788136

وب گردی

وب گردی