سلول‌های بنیادی ناجی بیماران سرطانی 

 همه مردم به نوعی از بیماری سرطان واهمه دارند. برای بسیاری از مردم شاید نحوه پیدایش این بیماری روشن نباشد. ترس و واهمه نیز زاده ندانستن است. در این مبحث، سعی شده است چگونگی بروز سرطان به زبانی ساده توضیح داده شود.

به گزارش ایسکانیوز، بدن ما از سلول های مختلفی تشکیل شده است که در حکم آجرهای یک ساختمان هستند. انواع مختلف سلول های بدن، محل مشخص و عمر معینی دارند. یعنی در واقع، باید تنها در جای خود قرار بگیرند و به بافت‌هاو نقاط دیگر بدن دست‌درازی نکنند.
به علاوه پس از سپری شدن عمرشان، باید خود را آماده از بین رفتن کنند تا سلول های جدیدی جایگزین آنها شوند و از این طریق کارایی دستگاه‌های مختلف بدن همواره در سطحی مطلوب حفظ شود.
بنابراین، همانطور که متوجه شدید سیستم‌های بدن در حال تعمیر و بازسازی مداوم هستند تا سلول های کارکرده و پیر جای خود را با سلول های جوان و نیرومند جایگزین کنند. همچنین در صورتی که یک قسمت از ساختمان بدن تخریب شده باشد یا سلولی از محل و محدوده خود تخطی کرده یا جابجا شده باشد، اصلاح و بازسازی شود. از طریق این دو فرایند است که توازن و تعادل بی نظیری در بدن بوجود می‌آید.
سرطان در اثر نافرمانی سلول های بدن از این توازن و تعادل رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، سلول هایی نافرمان (سلول های سرطانی) پدید می‌آیند که پس از پایان یافتن عمرشان، به حیات خود ادامه می دهند. این سلول های نافرمان گاه تنها به رشد و تکثیر خود در محل خود ادامه می‌دهند و در نتیجه عرصه را برای فعالیت طبیعی سلول های دیگر تنگ می‌کنند.
اما نوعی از سلولهای سرطانی که بسیار مهاجم و مخرب هستند به محل‌های دیگر بدن دست‌اندازی می‌کنند و فرصت حیات را از سلول های سالم و طبیعی می‌گیرند (که به این حالت متاستاز می‌گویند).
سرطان خون (لوسمی)
سرطان خون یکی از انواع مهاجم و مخرب سرطان است که در اثر نقص در سلول های بنیادی خونساز بدن رخ می‌دهد. سلولهای بنیادی خونساز، مادر انواع سلولهای خونی هستند. بنابراین، چنانچه این سلولها به‌درستی عمل نکنند انواع سلولهای خونی نظیر گلبول های قرمز (برای تغذیه و اکسیژن رسانی به بافت های بدن مورد نیازند)، گلبول‌های سفید (برای دفاع از بدن در برابر میکروب ها و عوامل مهاجم خارجی ضروری‌اند) و پلاکت‌ها (برای انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی لازمند) دچار نقص و آسیب جدی می شوند.
در نتیجه، فرد مبتلا به سرطان خون دچار کم‌خونی و ضعف، عفونت‌های مکرر و همچنین خونریزی‌های ناخواسته و خودبخودی می‌شود. درموارد پیشرفته نیز سلول های بدخیم خونی به ارگان‌های مختلف بدن متاستاز می‌دهند. همانطور که ذکر شد، نقص در سلول های بنیادی خونساز عامل سرطان خون است. با آنکه سرطان خون بیماری مهلکی است اما از طریق دانش امروز درمان‌پذیر است. پیوند سلول های بنیادی خونساز از فرد سالم به بیمار مؤثرترین درمان برای موارد مقاوم این بیماری است. از این طریق، سلول های بنیادی فرد سالم جایگزین سلولهای بنیادی آسیب‌دیده مغز استخوان فرد بیمار می‌شود و علاوه بر این به بازسازی و اصلاح سیستم ایمنی و قسمت‌های آسیب‌دیده سیستم خونساز کمک می‌کند.
افراد سالمی که داوطلب باشند سلول های بنیادی خود را به همنوع بیمارشان اهدا کنند، در فرایند درمان این بیماری شریک هستند. سلول های بنیادی اهداشده، پس از پیوند، باعث بهبود چشمگیر، و تولید و تکثیر سلوهای خونی سالم در فرد بیمار می‌شوند. هر انسانی می‌تواند در این حرکت خداپسندانه سهیم شود.
200

کد خبر: 788161

وب گردی

وب گردی