ابداع اشیای چاپ 3بعدی که قابلیت تغییر شکل دارند

گروهی از محققان موسسه فناوری جورجیای آمریکا راهی را یافتند که توسط آن می‌توان اشیایی ساخت که به طرز قابل توجهی قابلیت تغییر شکل و بسط دارند.

به گزارش ایسکانیوز، محققان موسسه فناوری جورجیا روشی ابداع کردند که با استفاده از پرینترهای سه بعدی توانستند اشیایی با ساختار کششی و فشردگی و قابلیت تغییر شکل بسازند.

محققان امیدوارند روزی بتوان از "اشیای تغییرشکل دهنده" در عملیات‌های فضایی و دستگاه‌های پزشکی استفاده کرد.

ساختار "سیستم‌های کش‌بستی" به شدت سبک و در عین حال قوی هستند، که آنها را برای استفاده در کاوش‌های فضایی بسیار کاربردی می‌سازد.

سیستم‌های کش‌بستی یا ساختارهای کششی و فشردگی (سازه تنسگریتی-Tensegrity) واژه‌ای ابداعی است که از ترکیب دو واژه "Integrity" و "Tension" ساخته شده است و به این معنی است که یکپارچگی این گروه از ساختارها، بسته به تعادل کشش‌های داخلی است.

ساختار "تنسگریتی" جزایری از فشار در داخل دریایی از کشش هستند. تنسگریتی یک سیستم سازه‌ای است که به خاطر عناصر فشاری متمایز که داخل یک شبکه کششی شناور می‌باشد، شناخته شده است.

سازه‌های "تنسگریتی" امکان حرکت با حداقل هزینه، انرژی و بدون از دست دادن پایداری و مقاومت را فراهم می‌نماید.

وسیله ابداعی محققان موسسه فناوری جورجیا نیز از فناوری و خاصیت "تنسگریتی" بهره می‌برد.

این وسیله از سامانه‌ای با میله‌ها و کش‌های متراکم و به هم فشرده شده ساخته شده است که که دائما در حال کشمکش هستند.

در ساخت این وسیله از میله‌های پلیمری استفاده شده است که در دمای بالا از هم باز نشود و ساختار را به هم نریزد.

امروزه بسیاری از سازمان‌ها و موسسات فضایی به دنبال مطالعه و بررسی و گسترش این فناوری برای استفاده در کاوش‌های فضایی هستند. در واقع آنها به دنبال ساخت وسایلی هستند که با وجود بزرگی و دارا بودن کاربردهای مختلف، فضای کمی اشغال کند.

روش ابداعی محققان موسسه فناوری جورجیا طوری طراحی شده تا اشیا توخالی و با دهانه‌ای باریک باشند که در صورت لزوم تا شده و تخت شوند. سر و ته همه میله‌ها به سیم‌های کشسان متصل است.

محققان به سرعت در حال توسعه و گسترش این فناوری هستند، چرا که معتقدند این ساختارها کلیدی برای ورود به آینده هستند.

200/202
منبع: ایسنا

کد خبر: 788165

وب گردی

وب گردی