فرمانده ارتش آمریکا در اروپا: نگران تهاجم احتمالی روسیه به بالتیک هستیم/ نیروهای بیشتری اعزام می کنیم

خبرگزاری رویترز به نقل از ژنرال«بنجامین (بن) هاجز» فرمانده ارتش آمریکا در اروپا اعلام کرد: آمریکا نگران احتمال تهاجم روسیه به مرزهای بالتیک سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در رزمایش بزرگ نظامی روسیه در سپتامبر (شهریور) آینده است و نیروهای بیشتری را به این منطقه اعزام خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری رویترز نوشت این فرمانده آمریکایی در جریان رزمایش ناتو در لهستان گفت: روسیه به بهانه رزمایش وارد کریمه و گرجستان شد. سوابق روسیه مملو از مثال هایی است که گویای عدم پایبندی این کشور به هر پیمانی است و آنها به طور معمول چنین پیمان هایی را نقض می کنند.
هاجز گفت که وی نیز مانند لیتوانی نگران آن است که مانور نظامی روسیه به اقدامی تحریک آمیز در مرزهای بالتیک منجر شود.
وی افزود: آمریکا سه یگان متشکل از 600 نیروی هوابرد را در جریان برگزاری مانور زاپاد 2017 به کشورهای بالتیک اعزام خواهد کرد.
این فرمانده آمریکایی افزود: ما تلاش خواهیم کرد بیشترین آمادگی را در برگزاری چنین مانورهایی داشته باشیم.
روسیه نگرانی غرب درباره به خطر افتادن امنیت شرق اروپا در نتیجه رزمایش این کشور موسوم به «زاپاد 2017» را رد کرده است.
مقام های ناتو بر این باورند که این مانور که با حضور بیش از 100 هزار نیرو برگزار خواهد شد، بزرگترین رزمایش نظامی روسیه از سال 2013 تاکنون است.
رویترز افزود: روسیه در سال 2014 شبه جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین را به خاک خود الحاق و در اگوست 2008 نیروهایش را به بهانه حمایت از غیرنظامیان در منطقه اوستیای جنوبی به گرجستان اعزام کرد.
الحاق کریمه، روابط غرب و شرق را به پایین ترین سطح از زمان جنگ سرد کاهش داد و دولت های غربی تحریم های اقتصادی علیه روسیه وضع کردند. ناتو به بهانه جلوگیری از سلطه احتمالی روسیه، نیروهایش را به منطقه بالتیک (شامل لیتوانی، لتونی و استونی) و لهستان اعزام کرده است.
رویترز به نقل از دیپلمات های ناتو افزود: رزمایش بزرگ روسیه در سال 2013 شامل آموزش نیروهای ویژه، استفاده از موشک های دوربرد و وسایل نقلیه بدون سرنشین بود که بعدها از آن در الحاق کریمه به روسیه و حمایت از جدایی طلبان در غرب اوکراین و مداخله مسکو در سوریه استفاده شد.
رویترز نوشت: مقامات انتظار دارند که این رزمایش که بلاروس متحد روسیه نیز در آن شرکت خواهد کرد، شامل آموزش سلاح های هسته ای باشد. به گفته آنها، موشک های اسکندر میان برد که دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای هستند، در جریان این مانور دیگر در منطقه کالینگراد روسیه در بالتیک مستقر خواهند شد.
وزیر دفاع استونی، آوریل گذشته (فروردین) گفت: روسیه ممکن است تا پایان امسال به بهانه رزمایش زاپاد نیروهایش را به نشانه هشدار به ناتو به طور دائم به بلاروس منتقل کند.
رویترز نوشته است که وزارت دفاع روسیه از پاسخگویی فوری به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است. بر اساس این گزارش، همزمان با رزمایش زاپاد، سه مانور نظامی آمریکایی درسوئد، لهستان و اوکراین برگزار می شود و تیم تیپ زرهی آمریکا تاکنون به اروپا اعزام شده است.
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته عملیات استقرار نظامی روسیه را «بی ثبات کننده» خواند و به گفته مقامات ارتش آمریکا برای مدت دو هفته در ماه ژوییه یک آتشبار موشک های پاتریوت را در لیتوانی مستقر خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، متیس این اظهارات را در سفر به کشورهای حوزه بالتیک مطرح کرد و در وانکش به اقدام روسیه در استقرار موشک اکندر خود در کالینگراد در یک کنفرانس خبری در لیتوانی گفت: هرگونه استقراری مانند آن بی ثبات کننده است.

منبع: ایرنا

305

کد خبر: 788171

وب گردی

وب گردی