توانمندسازی مددجویان کمیته امداد با برگزاری کلاس های فنی و حرفه ای

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران گفت: با بهره گیری از  اطلاعات تحلیلی استخراج شده طرح استعدادسنجی تا پایان سال ۹۶ به بیش از 16 هزار نفر از مددجویان مستعد اشتغال خدمات آموزشی ارائه  می شود و  از طریق کاریابی برای بیش از 2 هزار و 400 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی و افراد با تجربه تحت حمایت کمیته امداد استان تهران ایجاد اشتغال خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز امیر عذیری، معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه توانمندسازی و تأمین خوداتکایی مددجویان تحت حمایت از مهم ترین اهداف این نهاد است، گفت: فراهم کردن امکانات لازم به منظور توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانواده های نیازمند از طریق استعداد سنجی، مشاوره مهارت آموزی، پرداخت تسهیلات و ایجاد اشتغال در اولویت برنامه های کاری این نهاد است.

وی اولین مرحله برای ایجاد اشتغال طرح استعداد سنجی و شناسایی افراد مستعد اشتغال در میان مددجویان تحت حمایت این نهاد عنوان کرد و افزود: این طرح، با هدف ایجاد اشتغال مددجویان تحت حمایت کمیته امداد را از نظر وضعیت جسمانی، میزان تحصیلات، مهارت، سوابق کاری، تجارب، وضعیت مسکن، وضعیت زمین‎های مزروعی و غیر مزروعی و سایر اطلاعات مورد نیاز تحلیل و بررسی می کند.

اشتغال و کارآفرینی مددجویان بارزترین ابزار و مهم ترین راه دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به توسعه پایدار، رشد و پیشرفت در کمیته امداد است

عذیری تصریح کرد: طرح استعداد سنجی شغلی از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی کامل از وضعیت مددجویان شامل اطلاعات جمع‎آوری شده میدانی، گزارش تحلیلی مددکار خانواده، گزارش تخصصی کارشناسان اشتغال و پیشنهادات در خصوص میزان آموزش‎های مورد نیاز، سنجش میزان استعداد درونی و توانایی جهت اشتغال انجام می شود؛ شغل‎های پیشنهادی برای مددجویان مستعد اشتغال بر اساس استعداد و آموزش‎های فردی این افراد است.

معاون اشتغال وخودکفایی کمیته امداد استان تهران با اشاره به اینکه این طرح در استان تهران با بهره‎گیری از سیستم‎های تشخیص موقعیت جغرافیایی اجرا شده است، افزود: از طریق طرح استعداد سنجی بیش از 87 هزار نفر از مددجویان در گروه سنی 15 تا 65 سال این نهاد مورد سنجش قرار گرفته اند که از این تعداد حدود 28 هزار نفر برای طرح های کارانگیزی، توان افزایی، خودکفایی، کارآفرینی و کاریابی شناسایی شده است.

وی گفت: برنامه ریزی شده است با بهره گیری اطلاعات تحلیلی استخراج شده طرح استعدادسنجی تا پایان سال ۹۶ به بیش از 16 هزار نفر از مددجویان مستعد اشتغال خدمات آموزشی ارائه شود و همچنین از طریق کاریابی برای بیش از دو هزار و 400 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی و افراد با تجربه تحت حمایت کمیته امداد استان تهران ایجاد اشتغال شود.

از طریق طرح استعداد سنجی بیش از 87 هزار نفر از مددجویان در گروه سنی 15 تا 65 سال این نهاد مورد سنجش قرار گرفته اند که از این تعداد حدود 28 هزار نفر برای طرح های کارانگیزی، توان افزایی، خودکفایی، کارآفرینی و کاریابی شناسایی شده است

عذیری یادآور شد: بیش از 8 هزار و ۶۰۰ نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد در سال 95 از خدمات دوره های آموزشی بهره مند شدند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: آموزش مهارت ها و تخصص های مختلف در زمینه کسب و کار از مهم ترین و گسترده ترین فعالیت های آموزشی جهت آماده سازی افراد تحت حمایت و ورود آنان به بازار کار به شمار می رود .

وی با بیان اینکه گروه هدف این آموزش ها شامل مددجویان کمک معیشت بگیر، فرزندان مددجو و مددجویان تک و چند خدمتی است، گفت: این نهاد در جهت توانمندسازی مددجویان و خودکفایی و خوداتکایی آنان دوره آموزش های فنی و حرفه ای را با هدف افزایش سطح مهارتی و توانمندی شغلی افراد تحت حمایت برگزار می کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران اظهارکرد: آموزش‌های مهارت آموزی در جهت ایجاد مهارت و توانایی برای احراز شغل و یا افزایش مهارت اولیه ارائه و منجر به کسب گواهی‌نامه مهارت می شود؛ این آموزش‌ها شامل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دوره‌های آموزشی سایر سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی است؛ در سال جاری آموزش های مهارت آموزی برای بیش از چهار هزار مددجو در نظر گرفته شده است.

عذیری به ارائه آموزش پایدارسازی به مجریان طرح های اشتغال و مددجویان مستعد کار در سال 96 اشاره کرد و گفت: این آموزش ها با محوریت آموزش بازاریابی، مشتری مداری، برندسازی، بسته بندی محولات تولیدی و غیره برای بیش از 8 هزار و 300 نفر برگزار می شود.

وی تصرح کرد: آموزش‌های پایدارسازی به آموزش های رسمی و غیر رسمی اطلاق می شود که در جهت ارتقاء سطح دانش فنی و افزایش بازدهی افراد دریافت کننده خدمات اشتغال از طریق آشنایی با نوآوری‌های علمی یا تجربی در زمینه شغلی آن‌ها ارائه می شود؛ این آموزش‌ها به دو شیوه دوره‌های آموزشی و مهارتی حسب نیاز فعالیت مجریان طرح‌های اقتصاد و حسب نیاز کارفرما جهت افراد به کار گرفته شده برگزار می شود.

عذیری به آموزش‌های کارآفرینی اشاره و عنوان کرد: برای افزایش، بهبود و توسعه نگرش‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های افراد غیر کارآفرین و انتقال دانش، اطلاعات و فرصت‌های نوین برای راه‌اندازی و اداره کسب و کار ارائه آموزش های کارآفرینی ارائه می شود؛ در همین جهت در سال جاری آموزش های کارآفرینی برای بیش از یک هزار مددجو برگزار می شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران به برگزاری دوره های حرفه آموزی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ارائه تمامی آموزش‌هایی است که با هدف کسب مهارت‌های مربوط به یک رشته آموزشی، ایجاد نگرش کارآفرینانه و آشنایی با مشاغل در جهت انتخاب مسیرشغلی صحیح، برای افرادی که در حال گذراندن دوران تحصیلی در سه ساله پایانی مقطع متوسطه بوده وعلاقه‌مند به یادگیری فن و یا حرفه با توجه به علایق و استعداد و نیاز بازار کار هستند، صورت می گیرد که این آموزش شامل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های کارآفرینی می‌شود که امسال برنامه ریزی برای حضور 465 دانش آموز در این دوره ها انجام شده است.

عذیری با اشاره به اهداف ارائه آموزش‌های فنی حرفه‌ ای افزود: ارتقای دانش فنی و مهارت‌های حرفه‌ای مددجویان با رویکرد توانمندسازی و خودکفایی خانواده، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزشی و ارتقای سطح آگاهی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه بی‌تردید بیکاری یکی از عوامل اصلی بروز فقر در بین اقشار کم ‌درآمد جامعه و افراد تحت حمایت سازمان‌های حمایتی است؛ خاطرنشان کرد: نیاز مددجویان به اشتغال پایدار از یک طرف و نامتناسب بودن تحصیلات، کمبود مهارت و پیچیده بودن دانش فنی مشاغل باعث شده کمیته امداد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در اولویت برنامه‌های توانمندسازی خود قرارداده و همگام با آن، اجرای برنامه کاریابی را با هدف ایجاد اشتغال بدون سرمایه‌گذاری و صرف تسهیلات مورد توجه قرار دهد.

عذیری با بیان اینکه هم اکنون بیش از 8هزار و 400 طرح تحت نظارت کمیته امداد استان تهران است، گفت: از این تعداد 1.8 درصد کشاورزی، یک درصد شیلات، 5.3 درصد صنایع دستی، 0.4 درصد فعالیت های صنعتی و معدنی و 89.4 درصد طرح های خدماتی هستند.

هم اکنون بیش از 8هزار و 400 طرح تحت نظارت کمیته امداد استان تهران است از این تعداد 1.8 درصد کشاورزی، یک درصد شیلات، 5.3 درصد صنایع دستی، 0.4 درصد فعالیت های صنعتی و معدنی و 89.4 درصد طرح های خدماتی هستند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه کمیته امداد برای بهبود و کنترل طرح ها، از دو تا سه سال بر مشاغل ایجاد شده با هدف پایدارسازی مشاغل تا توانمندی کامل افراد نظارت دارد؛ خاطرنشان کرد: هدایت مددجویان به سمت خودکفایی هدف نهایی اجرای هر طرح اشتغال است که به منظور نیل به این هدف لازم است، زمینه‌های تحقق آن فراهم شود.

وی تصریح کرد: ایجاد انگیزه و افزایش روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در مددجویان، یادآوری مقطعی بودن حمایت‌های مادی کمیته امداد، افزایش سطح دانش و آگاهی‌های فنی و اقتصادی مددجو به همراه پیش‌بینی فرایندهای ایجاد و توسعه طرح اشتغال و خودکفایی از جمله اقدامات مؤثر در خودکفایی و خروج خانواده‌ها ازچرخه حمایت هست.

شایسته ذکر است : با توجه به نیاز خانواده به برخی از خدمات نظیر درمان، فرهنگی و ... حسب ضرورت، این خدمات بعد از خودکفایی تا مدتی ادامه داشته و سپس قطع می شود.

700

کد خبر: 788186

وب گردی

وب گردی