بررسی ارتباط عوامل زیستی بر افت حافظه در شهر تهران

محققان دانشگاه تهران با مطالعه بر روی شهروندان تهرانی در تلاش هستند ارتباط عوامل شخصیتی، زیستی و سبک حافظه و رژیم‌های غذایی با افت حافظه و بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر را دریابند.

به گزارش ایسکانیوز، جواد حاتمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تمرکز مطالعات ما روانشناسی شناختی است، گفت: موضوع این علم مطالعه ذهن و ارتباط با مغز و دنیای اطراف آن است. در این علم بررسی می‌شود که چگونه ذهن در دنیای اطراف خود را بازنمایی می‌کند و بر اساس این بازنمایی چگونه می‌توان رفتار را کنترل کرد و انسان را شناخت.

حاتمی به بیان مطالعات انجام شده در این حوزه پرداخت و یادآور شد: پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در حوزه حافظه بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران پروژه «بررسی تغییرات حافظه در بزرگسالان ساکن شهر تهران» را از جمله مطالعات انجام شده در این زمینه نام برد وگفت: این پروژه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در مراحل پایانی قرار دارد در آن اقدام به بررسی عملکردهای حافظه ذهنی هزار نفر از شهروندان تهرانی شد.

وی هدف از اجرای این مطالعات را بررسی تغییرات ذهن در گذر زمان دانست و اضافه کرد: بر این اساس در این مطالعات به دنبال آن هستیم که چه عواملی می‌تواند بر افت حافظه تاثیرگذار باشد و چه عواملی در بهبود عملکرد مغز مؤثر است.

این محقق با بیان اینکه در این مطالعات درصدد هستیم تا عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر را شناسایی کنیم، اضافه کرد: در این پروژه اقدام به بررسی فاکتورهای اصلی برای پیش‌بینی بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر و فاکتورهای مؤثر در حفظ توانایی حافظه در بزرگسالی به ویژه در سالمندی کرده‌ایم.

حاتمی خاطر نشان کرد: ما در این پروژه به دنبال این هستیم که چه سنی، سن اصلی افت حافظه است و عوامل شخصیتی، زیستی و سبک حافظه و رژیم‌های غذایی چه اثراتی می‌توانند بر روی حافظه داشته باشند.

وی با اشاره به مراحل اجرای این تحقیقات، یادآور شد: در حال حاضر در مرحله گردآوری داده‌های به دست آمده‌، هستیم.

200

کد خبر: 788243

وب گردی

وب گردی