معرفی رشته‌های جدید در زیرمجموعه گروه علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان

اقتصاد و تجارت الکترونیک؛ عنوان رشته تحصیلی است که امروزه حاصل فرآیند پیشرفت‌های عظیم به‌دست‌آمده در زمینه‌های جهانی‌شدن اقتصاد و فناوری اطلاعات و ارتباطات و پدیدار شدن دنیای اقتصاد دیجیتالی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در سال‌های اخیر شاهد رشد قابل‌توجهی در رشته‌های کاربردی در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده است. به‌گونه‌ای که در حال حاضر با در اختیار داشتن 47 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 21 رشته در مقطع دکتری تخصصی به‌عنوان یک برند آموزشی در سطح منطقه شناخته می‌شود.
پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، نیاز جوامع بشری را برای دستیابی به رفاه و آسایش بیشتر به کنشگران متخصص بیش‌ازپیش کرده است. بر این اساس دانشگاه به‌عنوان مرکز ثقل آموزش و توانمندسازی نیروهای کارآمد و متخصص به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی این میدان قلمداد شده و طبعا انتظار می‌رود کارکرد خود را در تربیت متخصصان موردنیاز جامعه، به‌ویژه در زمینه‌های نوظهور به‌درستی به اجرا درآورد.

با همین بهانه به سراغ محمدرضا شهاب، عضو هیات علمی و مدیر گروه جدید علوم اقتصادی این واحد دانشگاهی رفتیم تا طی یک گپ و گفت کوتاه با شرایط ادامه تحصیل در این رشته جدید و آتیه‌دار آشنا شویم.

*ضمن تبریک انتصاب شما به‌عنوان مدیر گروه مجموعه رشته‌های علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ، به‌صورت اختصار گروه علوم اقتصادی را معرفی کنید.

گروه علوم اقتصادی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان که در سال 1387 با تصویب و راه‌اندازی رشته اقتصاد صنعتی در مقطع کارشناسی و با در اختیار داشتن دو نفر هیات علمی با درجه مربی تاسیس شد، در حال حاضر با توجه به افزایش و ارتقاء کادر علمی خود و گسترش در محور تحصیلات تکمیلی، ازنظر ترکیب کیفی و کمی اعضای هیات علمی، گروهی غنی و ازنظر نوع رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی ارشد، به‌ویژه با توجه به رشته‌های جدید تازه مصوب، به‌طور نسبی دارای ظرفیتی بالقوه و ممتاز است. امیدوارم با همراهی و حمایت مسئولان محترم دانشگاه و همکاری و همدلی اعضای محترم هیات علمی بتوانم این ظرفیت بالقوه را به فعلیت برسانم.

*کدام رشته‌ها اخیرا در زیرمجموعه گروه شما به تصویب رسیده و در معرض انتخاب داوطلبان قرارگرفته‌اند؟

در کنار رشته‌های موجود در گروه علوم اقتصادی، برای سال تحصیلی 97-96 دو رشته " اقتصاد و تجارت الکترونیک" و "اقتصاد انرژی" نیز در مقطع کارشناسی ارشد اضافه‌شده و به‌این‌ترتیب امکان انتخاب این رشته‌ها برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 96 به وجود آمده و در حال حاضر در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی درج‌شده است. نکته قابل توجه اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان تنها دانشگاهی است که در رشته اقتصاد و تجارت الکترونیک (economy & e_commerce ) در مقطع کارشناسی ارشد در سطح استان دانشجو می پذیرد.

*به نظر می‌رسد رشته " اقتصاد و تجارت الکترونیک" یکی از جدیدترین رشته‌های موجود در کشور در زیرگروه علوم اقتصادی باشد، این‌طور نیست؟!

بله، رشته اقتصاد و تجارت الکترونیک را می‌توان محصول دو فرایند جهانی‌شدن اقتصاد و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای اقتصاد دیجیتالی دانست. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ما یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین رشته‌ها به‌ویژه برای مدیران و شاغلین نظام بانکی و اقتصادی و کارکنان مالی واداری در سازمان‌های دولتی و غیردولتی است و بیشترین فرصت‌های شغلی را در حیطه‌های کارشناسی و مدیریتی در زمینه‌های پولی و بانکی، بازاریابی و تحقیقات بازار و بازرگانی ایجاد می‌کند. البته سابقه این رشته در دنیا بسیار بیشتر از کشور ماست و دانش‌آموختگان این رشته در کشورهای پیشرفته دارای موقعیت کاری و درآمدی بسیار ایده آل هستند.

*آیا محدودیت خاصی برای ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد؟

خیر، کلیه داوطلبان تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد صرف‌نظر از رشته تحصیلی دوره کارشناسی خود می‌توانند برای ادامه تحصیل، این رشته را انتخاب کنند و هیچ‌گونه محدودیتی از این حیث وجود ندارد.

*شما به‌عنوان مدیر گروه علوم اقتصادی ادامه تحصیل در این رشته را به چه داوطلبانی توصیه می‌کنید؟

گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان مقدم کلیه علاقه‌مندان تحصیلات تکمیلی را از رشته‌های مختلف کارشناسی به‌ویژه همه گرایش‌های مختلف در کارشناسی علوم اقتصادی گرامی می‌دارد. بااین‌حال به‌عنوان مدیر گروه ، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته را برای فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی در رشته‌های مهندسی و مخصوصا مهندسی کامپیوتر ، مهندسی IT ، مهندسی صنایع ، مهندسی برق و مهندسی عمران دارای جذابیت‌های ویژه‌ای می‌دانم و بنابراین انتخاب و ادامه تحصیل در این رشته را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنم.

و سوال پایانی؛ در مورد رشته کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی و همچنین کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی نیز سوالات زیادی باقی مانده است. ضمن درخواست از جنابعالی برای تخصیص فرصتی دیگر در این رابطه، متقاضیان کسب اطلاعات در خصوص مجموعه رشته‌های علوم اقتصادی به چه ترتیب می‌توانند عمل کنند؟

باکمال میل در خدمت شما خواهم بود. علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر مراجعه حضوری به این‌جانب برای کسب مشاوره در این زمینه (بر اساس برنامه زمانی و در دفتر گروه) و جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به نشانی www.semnaniau.ac.ir مراجعه کنند.

کد خبر: 788309

وب گردی

وب گردی