سئول آماده توقف مشروط مانورهای مشترک نظامی با آمریکاست

مشاور ارشد رئیس جمهور کره جنوبی بر این باور است که سئول آماده است در صورتی که کره شمالی اقدامات تحریک آمیزش را متوقف کند، مانورهای مشترک نظامی با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، مون چونگ این مشاور ارشد رئیس جمهور کره جنوبی در امور اتحاد، دیپلماسی و امنیت در سخنانی در مرکز "وودرو ویلسون" واشنگتن تاکید کرد: اگر پیونگ یانگ فعالیت های مربوط به توسعه برنامه های موشکی و اتمی اش را متوقف کند، سئول نیز مانورهای سالیانه مشترک نظامی با واشنگتن را تعلیق خواهد کرد.

مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی پیش از این در سخنانی تاکید کرد: سئول آماده است تا کیم جونگ اون را به عنوان رهبر کره شمالی به رسمیت بشناسد و آماده مذاکره با این کشور است.

مشاور ارشد رئیس جمهور کره جنوبی تصریح کرد: اگر کره شمالی فعالیت های موشکی و هسته ای اش را متوقف کند، آنگاه ممکن است ما با آمریکا درباره متوقف کردن مانورهای مشترک نظامی، رایزنی و گفتگو کنیم.

وی در ادامه افزود: تصور می کنم چیزی که رئیس جمهور کره جنوبی در ذهن دارد این است که ما ابعاد استقرار تجهیزات نظامی راهبردی آمریکایی در شبه جزیره کره را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: سئول از پیوند دادن مساله خلع سلاح کره شمالی با ایجاد یک رژیم صلح در شبه جزیره کره و از سرگیری مذاکرات شش جانبه حمایت می کند. البته سئول به هیچ وجه اقدامات تحریک آمیز بیشتر از سوی کره شمالی را تحمل نخواهد کرد.

رئیس جمهور کره جنوبی قرار است روزهای 29 و30 ژوئن به واشنگتن سفر کند و با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو خواهد داشت. کره شمالی مهمترین موضوع مذاکرات روسای جمهور دو کشور خواهد بود.

کره شمالی این مساله را مخفی نکرده است که برای توسعه موشک های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای که بتواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد، تلاش گسترده ای را آغاز کرده است.

تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه برخی کشورها تاکنون نتوانسته است مانع از گسترش برنامه های موشکی و اتمی این کشور شود.

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 788388

وب گردی

وب گردی