هماهنگی لازم  بین  ستاد بحران ،هلال احمر و استانداری وجود نداشت/ سرعت کم آواربرداری نتیجه کم تجربگی استان بود

امروز خبری به نقل از معاون عمرانی استانداری خراسان‌شمالی مبنی بر آواربرداری مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی تا ۲ هفته آینده به اتمام می‌رسد روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و اولین سوالی که به ذهن مخاطبان رسید این بود که چرا آوار برداری اینقدر طول کشید و به طور کلی آوار برداری پس از زلزله ها چقدر زمان نیاز دارد؟ این سوال را از دانشیار پژوهشگاه زلزله پرسیدیم .

دکتر مرتضی بسطامی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره اعلام خبر معاون عمرانی استانداری خراسان‌شمالی در زمینه اتمام آواربرداری مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی تا ۲ هفته آینده گفت: در ابتدا پس از وقوع زلزله باید از محل زلزله و میزان خسارت های وارده به آن محل بازدید کرد تا بتوان سرعت آواربرداری را محاسبه کرد .

وی ادامه داد: همان طور که می دانید آوار برداری حادثه پلاسکو که مربوط به یک ساختمان بود ،12 روز طول کشید حال تصور کنید زمین لرزه در مناطق روستایی به وقوع پیوسته و 60 تا 70 روستا دچار آسیب جدی شده اند من برای 3تا 4 روز در محل وقوع زمین لرزه حضور داشتم و در این محل دیوار هایی با طول 1.10 تا 1.20 سانتی متر وجود داشت و ضخامت برخی از این دیواره ها به یک و نیم متر نیز می رسید و خاک حاصل از یکی از این دیوار ها برابر با 3 ماشین کمپرسی بود.

دانشیار پژوهشگاه زلزله گفت:در این زمین لرزه خروارها خاک وجود دارد و جابه جایی آن بسیار دشوار است البته باید به این نکته توجه کرد که خراسان شمالی ، استانی کوچک است که به تازگی تقسیم شده است و ممکن است در مقایسه با سایر استان ها فاقد برخی از زیر ساخت ها و امکانات لازم باشد و باید در نظر داشت که محدودیت هایی وجود دارد اما حجم کار نیز در این زمینه بسیار بالا است.

وی اضافه کرد: مردم مناطق زلزله زده در صورتی که یک ترک در محل زندگی شان ایجاد می شود اعلام می کنند که دیگر در آن خانه زندگی نمی کنند و مسئولان مربوطه مجبور می شوند بسیاری از خانه هایی که در ظاهر فرو نریخته را با بلدوزر جمع آوری کنند و به همین دلیل تعداد خانه های آسیب دیده در این منطقه حدود 10 تا 12 هزار است البته این آمار دقیق نیست و بر اساس پیش بینی های تقریبی صورت گرفته است اما به طور کلی تعداد خانه هایی که به نوعی آسیب دیده بودند زیاد بود ممکن است بخشی از این خانه ها ترک برداشته یا بخشی از آن ها فرو ریخته یا شکسته شده باشد.

دکتر بسطامی بیان کرد: در این زمینه انتظارات مردم زیاد است و البته حق هم دارند زیرا در صورت وقوع پس لرزه یا زمین لرزه ای دیگر ساختمانی که ترک برداشته است به راحتی فرو می ریزد.

به گفته دکتر بسطامی به طور کلی حجم آوار در خراسان شمالی زیاد است البته می شد که در این زمینه بهتر عمل کنند و تا حدودی سرعت کم آواربرداری را باید به حساب تجربه کم استان گذاشت من هنگامی که به این منطقه سفر کردم متوجه شدم از لحاظ مدیریت بحران هماهنگی لازم با هلال احمر،استانداری وجود نداشت.

وی اضافه کرد:هنگامی که ما به روستاها سفر می کردیم تعدادی از ساکنان ناراضی بودند من از برخی از همکاران نیز شنیدم که در برخی از روستاها پس از گذشتن یک هفته از زمین لرزه ، چادر دریافت کرده اند از طرفی مشاهده کردم یک خانواده با 2 پسر و دو عروس خود که به تازگی ازدواج کرده بودند در یک چادر زندگی می کردند در واقع متاسفانه وضعیت امداد رسانی مطلوب نبود و برخی از ساکنان روستا ناراضی بودند هر چند باید به این نکته توجه داشت وسعت منطقه و حجم کار بسیار بالا است.

701

کد خبر: 788424

وب گردی

وب گردی