پوتین: حتی به آمریکا پیشنهاد پیوستن‌مان به ناتو و ساخت سیستم دفاعی مشترک را دادیم

پوتین در مصاحبه با کارگردان مشهور هالیوودی گفت که پیشنهاد ساخت سیستم دفاع موشکی مشترک و حتی پیوستن روسیه به ناتو را به آمریکایی‌ها داده است که قبول نکردند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مستند کامل تهیه شده از سوی اولیور استون، کارگردان فیلم اسنودن با عنوان "مصاحبه پوتین" دربازه زمانی 12 تا 15 ژوئن سال جاری میلادی در شبکه تلویزیونی "Showtime" پخش شد.

در بخشی از این مصاحبه که تازه پخش شده، پوتین گفت: ما تلاش کردیم جورج بوش پسر،‌ رئیس جمهوری پیشین آمریکا را متقاعد کنیم و به او نشان دهیم که سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا یک تهدید برای روسیه است. در برهه‌ای از مذاکرات، شرکای آمریکایی در سطح وزارت دفاع گفتند که نگرانی‌های ما را متوجه نمی‌شوند. ما پیشنهاد همکاری مشترک بر روی سیستم دفاع موشکی با اروپا و آمریکا را دادیم اما در پایان، شرکای ما پیشنهاد را رد کردند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: در حال حاضر ما با سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا محاصره شده‌ایم که شامل پایگاه‌های مستقر در زمین در کشورهای شرق اروپا، ناوهای ناتو در مدیترانه و دریاهای شمالی و آلاسکا می‌شود. این یک اشتباه استراتژیک بزرگ و قابل ملاحظه دیگر از سوی شرکای ماست چون روسیه به تمامی این اقدامات پاسخ مناسبی خواهد داد و این به معنای آغاز فاز دیگری از رقابت تسلیحاتی است. پاسخ ما موثرتر خواهد بود. ما باید این بالانس استراتژیک را حفظ کنیم.

پوتین خاطرنشان کرد: آمریکا کشوری است که در سال 2002 به صورت یکجانبه از پیمان سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک به بهانه تهدید ایران خارج شد. ما می‌دانیم که این تنها یک بهانه بود. ایران تمام برنامه‌های مربوط به تسلیحات اتمی خود را متوقف کرده و توافق امضا کرده است. برنامه دفاع موشکی در اروپا همچنان ادامه دارد. علیه چه کسی این برنامه ادامه می یابد؟ مشخص است که ما به این مساله پاسخ مناسبی می‌دهیم.

رئیس جمهوری روسیه گفت: یکبار پیشنهاد پیوستن روسیه به ناتو را به بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا دادم. به یاد دارم که در جریان آخرین دیدارم با او در مسکو گفتم که ما باید گزینه‌ای را مدنظر قرار دهیم که روسیه احتمالا به ناتو بپیوندد و کلینتون گفت چرا که نه؟ و من هم گفتم اما هیات آمریکایی بسیار نگران است.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 788442

وب گردی

وب گردی