عملیات ائتلاف ضدداعش و هزینه‌ای که غیرنظامیان با جان خود می‌پردازند

بازرس ارشد جرایم جنگی کمیسیون مستقل بین‌المللی سازمان ملل گفته است پیروزی بر داعش در موصل عراق و رقه سوریه که با استقبال روبرو شده، اما هزینه‌های وحشتناکی درپی داشته که تلفات غیرنظامیان مهمترین آنهاست.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه گاردین، پائولو سرجیو پینه‌رو، بازرس ارشد جرایم جنگی کمیسیون مستقل بین المللی سازمان ملل به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: ما به ویژه گفته‌ایم که افزایش حملات هوایی علیه مواضع داعش در دو شهر رقه و موصل نه تنها باعث کشته شدن غیرنظامیان شده بلکه باعث شده تا ۱۶۰ هزار تن از مردم بی خانمان شوند. ۳۰۰ غیرنظامی در رقه و در سه ماهه گذشته تا ۳۱ مه سال جاری میلادی کشته شدند. حدود ۲۰۰ تن از آنها در جریان حملات هوایی جان باختند که در مارس سال جاری میلادی در شهرک المنصوره در استان رقه سوریه رخ داد.

ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا با حضور انگلیس و فرانسه اعلام کرده که عملیات "عزم راسخ" علیه داعش باعث مرگ ۴۸۴ غیرنظامی در دو کشور عراق و سوریه از آغاز آن در فوریه سال جاری میلادی شده است. اما این آمارها بسیار محافظه کارانه هستند. جدیدترین تخمین های ناظر مستقل مستقر در انگلیس موسوم به "Airwars"‌ تعداد تلفات غیرنظامیان را از آغاز کمپین در ۲۰۱۴ در دو کشور ۳۹۶۲ تن اعلام کرده است. در عملیات هوایی ضد داعش در اطراف رقه در بازه زمانی ۱۵ و ۱۶ ژوئن سال جاری میلادی، ۳۵ غیرنظامی کشته شدند.

فرماندهی مرکزی آمریکا می گوید علت اصلی افزایش آمار تلفات در نتیجه حمله هوایی به یک ساختمان مسکونی در غرب موصل در ۱۷ مارس سال جاری میلادی است که در آن یک بمب ۵۰۰ پوندی به ساختمان اصابت کرد و در نتیجه آن بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند. هدف از این اقدام کشتن دو تک تیرانداز داعشی بود اما این غیرنظامیان کشته شدند.

شاهدان می گویند ۱۵۰ غیرنظامی در ساختمان بودند.

در ابتدا، ارتش آمریکا مسئولیت آن را نپذیرفت اما حالا اوضاع فرق کرده چون هشدارهایی بابت تعداد تلفات مطرح شد و باعث شد تا آمریکا یک تیم بازرسی را برای بررسی این مساله مشخص کند. کار برای نیروهای ائتلاف بسیار سخت است چون آنها در مناطق درگیر که احتمال خطا و هدف قرار دادن غیرنظامیان در آنها زیاد است، با داعش درگیر هستند.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 788468

وب گردی

وب گردی