قراردادهای آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس علت وقت‌کُشی ترامپ در پیش بردن این کشورها به سوی آشتی

المیادین در گزارشی به بررسی نقش آمریکا در حل تنش‌های ایجاد شده بین کشورهای خلیج فارس پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛امضای قرارداد فروش هواپیماهای نظامی آمریکایی به قطر، توانایی دوحه را برای بهبود بخشیدن به موقعیت بین المللی خود نشان داد و در عین حال نشان داد واشنگتن در روابطش با طرف های مناقشه در منطقه خلیج فارس، به قراردادهای تجاری اولویت می دهد که به معنای ادامه یافتن بحران است.

المیادین در این باره گزارش داد: امیدهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای دستیابی طرف های مناقشه در منطقه خلیج فارس به راه حلی پیش از عید فطر، واقع گرایانه به نظر نمی رسد. عربستان نیز امید اردوغان را برای تاسیس پایگاه نظامی در خاک خود ناامید کرد. حرکت ترکیه در مسیر اجرای توافقنامه خود با قطر برای استقرار نیرو در این کشور مورد استقبال عربستان سعودی قرار نگرفت به همین علت قابل انتظار بود که وزیر امور خارجه ترکیه از سفر به عربستان دست خالی بازگردد و فقط بگوید پیام رئیس جمهور ترکیه را به پادشاه سعودی ابلاغ کرده است.
در اصل، بحران بین کشورهای خلیج (فارس) ادامه دارد و ترکیه با تکیه بر جایگاه منطقه ای و روابط نزدیک خود با قطر، تلاش کرد درباره امکان میانجی گری بین طرف های مناقشه نبض سنجی کند که ظاهرا مورد قبول عربستان قرار نگرفت. در همین حال به نظر می رسد آمریکا تمایلی به مداخله برای آشتی دادن طرف های مناقشه ندارد هرچند صرفا به طور لفظی به پایان تنش تشویق می کند. ادامه یافتن تنش ها در منطقه خلیج (فارس) به تحقق وعده های اقتصادی ترامپ در زمینه ایجاد فرصت شغلی برای آمریکایی ها کمک می کند.
روند تصاعدی قراردادهای آمریکا با کشورهای خلیج (فارس) علت وقت کشی آمریکا را در پیش بردن این کشورها به سوی آشتی توجیه می کند و نشان می دهد چرا آمریکا گاهی از اتهام تروریسم استفاده می کند و سپس از آن عقب نشینی می کند. علت آن، صرفا قراردادهای تجاری است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قطر را به حمایت از تروریسم و تامین مالی آن متهم کرد ولی پس از آن وزیر دفاع او جیمز ماتیس قراردادی برای فروش هواپیماهای اف-16 با همتای قطری خود امضا کرد. پس آن نیز دو کشتی جنگی آمریکا وارد قطر شدند تا به اجرای رزمایش با ارتش قطر در آبهای خلیج (فارس) بپردازند.
ظاهرا اقدامات اخیر آمریکا نوعی اطمینان خاطر دادن به قطر بوده است ولی با توجه به رفتار تاریخی آمریکا در قبال بحران های منطقه، این اقدامات تمایل آمریکا را به طولانی کردن بحران بین کشورهای خلیج (فارس) نشان می دهد زیرا این بحران می تواند قراردادهایی به ارزش صدها میلیارد دلار برای آمریکا داشته باشد. سوال این است که مثلا هزینه خودداری از به جریان انداختن قانون جاستا چقدر است که در آن سعودی ها به دست داشتن در تروریسم متهم هستند.
سایه جنگ بین کشورهای خلیج (فارس) دست کم در شرایط کنونی به شکلی آشکار کمرنگ شده است ولی روشن است که واشنگتن برای امضای قراردادهای بیشتر تلاش می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

305

کد خبر: 788470

وب گردی

وب گردی