«مغالطات آماری» چاپ شد

کتاب «مغالطات آماری» نوشته جوئل بست با ترجمه سید رضا هاشمی پیکر توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، کتاب «مغالطات آماری» نوشته جوئل بست به تازگی با ترجمه سید رضا هاشمی پیکر توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب علاوه بر آمارهای خوب، درباره آمارهای بد هم صحبت می کند؛ اینکه از کجا نشئت می گیرند و چرا از بین نمی روند. طنز مشهوری می گوید سه نوع دروغ وجود دارد: دروغ معمولی، دروغ شاخدار و آمار! به زعم نویسنده این کتاب، آمار تا حدی شهرت بد پیدا کرده است.

بعضی از آمارها از اساس بد متولد می شوند یعنی از همان ابتدا هم چندان خوب نیستند، چون بر اساس حدس یا داده های مشکوک به وجود می آیند. بقیه آمارهای بد به دلیل جهش در آمار اولیه تولید می شوند. این آمارها پس از تحریف به صورت آمار بد در می آیند. در هر دو صورت آمارهای بد بالقوه اهمیت زیادی دارند؛ چرا که این آمارها ممکن است برای برانگیختن ترس یا خشن عمومی استفاده شوند، یا نگرش ما را نسبت به جهان تحریف کنند، یا حتی مار ا در اتخاذ سیاست های ضعیفی در حل مشکلات اجتماعی وا دارند.

ما برای توصیف ماهیت جامعه پیچیده مان، به ویژه در بحث از مسائل اجتماعی، به آمار نیاز داریم و به آن متکی هستیم. بحث درباره مسائل اجتماعی معمولا پرسش هایی را برمی انگیزد که پاسخ دادن به آن ها نیازمند آمار است. بعضی از آمارها واقعا بد هستند، اما بقیه هم بسیار خوب هستند، و ما به آمار خوب نیاز داریم تا به شکلی منطقی و عاقلانه درباره مسائل و معضلات اجتماعی اظهار نظر کنیم. بنابراین راه حل این نیست که در مقابل آمار تسلیم شویم، بلکه برعکس، باید سعی کنیم در مواجهه با اعداد، داوران بهتر بیاشیم. چاره ای نداریم چز اینکه با نگاهی نقادانه با آمار برخورد کنیم.

این کتاب به مخاطبان خود کمک می کند نحوه استفاده از آمارهای اجتماعی را درک کرده، قضاوت بهتری در برخورد با آمار داشته باشند. فهمیدن مطالب این کتاب به دانش ریاضی پیچیده ای نیاز ندارد. هدف این است که یاد بگیریم چگونه آمارهای بد را شناسایی کنیم، تا نه تنها این آمارها را تکرار نکنیم، باور نیز نکنیم.

این کتاب با ۲۳۲ صفحه به چاپ رسیده است.

502

کد خبر: 788478

وب گردی

وب گردی