باید کودکان را در برخورد با مسائل جامعه شجاع تربیت کرد

یک جامعه شناس گفت: باید کودکان را در برخورد با مسائل جامعه شجاع تربیت کرد برای مثال ممکن است کودک در جامعه با صحنه دعوای چند نفر با یکدیگر برخورد کند یا خبرهایی در مورد اسید پاشی و خبرهای حملات تروریستی بشنود و برایش ناآشنا و غریب باشد پس در این زمینه باید راستگو بود و مسئله را از آن ها پنهان نکرد.

دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با ایسکانیوز در زمینه آموزش های روانشناسی به کودکان در زمینه بروز حوادث و بلایا طبیعی گفت:به طور کودکان را شجاع تربیت کنیم به گونه ای که بتوانند مسائل را به اقتضای سن خود درک کنند. در گام اول باید با کودکان صادق بود شجاعت به طور کلی به 2 حالت تقسیم می شود که نوع اول شجاعت و بی باکی رسیک پذیری های خطرناک است که نقطه مقابل آن ترسو بودن است.

وی ادامه داد: باید کودکان را در برخورد با مسائل جامعه شجاع تربیت کرد برای مثال ممکن است کودک در جامعه با صحنه دعوای چند نفر با یکدیگر برخورد کند یا خبرهایی در مورد اسید پاشی و خبرهای حملات تروریستی بشنود و برایش ناآشنا و غریب باشد در این زمینه باید راستگو بود و مسئله را از آن ها پنهان نکرد زیرا مسائل و مشکلات جامعه را ممکن است از روش های مختلف مانند دوستان خود بشنوند.

این جامعه شناس گفت: کودکان در سن 3-4 سالگی معمولا درکی درباره مرگ ندارند و مرگ باور نیستند و از سن 4 سالگی به بعد مرگ ها را بیشتر درک می کنند و در شرایطی اگر لازم است توضیحی به این رده سنی داده شود نباید مسئله را باز کرد . اما بیشتر نوجوانان درک مناسبی از حوادث دارند و می توان با آن ها به پای اخبار نشست باید والدین به پای صحبت های او بنشینند تا بدانند تحلیل شخصی وی از مسائل و حوادث جامعه چگونه است.

وی اضافه کرد: در برخورد با کودکان در زمینه حوادث مرگبار در دنیا بهتر است به جای اینکه از واژه های آدم های خوب و آدم های بد استفاده کنیم ، تصویری از انسان هایی با رفتار خوب و رفتار بد در ذهن او بسازیم از این طریق می توان کودکان را شجاعانه و با اعتماد به نفس بالا تربیت کرد.

حریرچی بیان کرد:باید به این مسئله توجه داشت انسان ها به طور ذاتی بد نیستند اما برخی از افراد رفتارهای بدی دارند زیرا نمی توانند به درستی تصمیم بگیرند و از مشورت با دیگران نیز فراری هستند و بیشتر سعی می کنند باخشونت مسائل را مطرح کنند بر این اساس خلاصه گویی باید حتما در نظر گرفته شود چرا که معمولا زیاده گویی به نصیحت تبدیل می شود باید برای کودکان مسائل خشونت آمیز در جهان به صورت خلاصه گفته شود و اجازه دهیم بیشتر آن ها پرسشگر باشند.

وی تاکید کرد: والدین به هنگام بروز حوادث باید برای کودکان پرسش هایی ایجاد کنند برای مثال در مقابل کنجکاوی های کودک از او بپرسند آیا می دانی در مجلس شورای اسلامی چه اتفاقی افتاده است؟ هنگامی که او پاسخ داد در حد فهم کودک حادثه را برای او توضیح دهیم که لازم است در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشیم.

701

کد خبر: 788522

وب گردی

وب گردی