ریگا؛ عرصه مذاکرات جدید مسکو و واشنگتن

کارشناسان و نمایندگان پارلمانی روسیه و آمریکا در ماه سپتامبر در پایتخت لتونی مشکلات روابط دوجانبه را بررسی می‌کنند، البته مسکو در مورد آمادگی واشنگتن برای گفتگوی شفاف و سازنده تردید دارد.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: در ریگا، پایتخت لتونی عرصه جدیدی برای گفتگوها بین روسیه و آمریکا بوجود آمده و کارشناسان و نمایندگان پارلمانهای دو کشور می توانند مشکلات دوجانبه و راههای خروج از وضعیت دشوار کنونی را مورد بررسی قرار دهند.

"یانیس اوربانوویچ" رهبر فراکسیون «توافق» در پارلمان لتونی و "ایگور یورگنس" رئیس موسسه توسعه معاصر روسیه، طراحان این ابتکارعمل هستند. مقامات روس از این اقدام حمایت کرده اند، ولی آمادگی طرف آمریکایی برای مذاکرات شفاف و سازنده در این زمینه هنوز مورد تردید قرار دارد.

ایگور یورگنس به این روزنامه گفته است که نخستین نشست این ساختار جدید قرار است که در اواخر ماه سپتامبر برگزار شود. این عرصه توسط اتاقهای فکر و موسسات تحقیقاتی روسیه، آمریکا و لتونی بوجود آمده است که شامل شورای آتلانتیک آمریکا (The Atlantic Council) از سوی طرف آمریکایی، موسسه توسعه معاصر روسیه و موسسه اقتصاد جهانی آکادمی علوم روسیه از طرف مسکو و اجلاس بین المللی حوزه دریای بالتیک از طرف لتونی می شود. از طرف آمریکا "الکساندر ورشبو" سفیر سابق ایالات متحده در روسیه و معاون سابق دبیرکل ناتو روی این مسئله کار کرده است. در شورای آتلانتیک آمریکا نیز این موضوع مورد تایید قرار گرفته است.

یورگنس گفته است: «گفتگوهای اصلی بین طرفهای روسی و آمریکایی خواهد بود، البته طرف لتونیایی نیز حق اظهار نظر دارد. اصول این گفتگوها به گونه ای که مورد نظر رهبران دو کشور است تا برگزاری نخستین نشست تهیه و مورد توافق طرفین قرار خواهد گرفت.»

اهمیت حیاتی بهبود روابط آمریکا و روسیه برای لتونی

"یانیس اوربانوویچ" نماینده پارلمان لتونی نیز در گفتگو با این روزنامه یادآور شده است که این عرصه جدید به ازسرگیری گفتگوهای شفاف بین سناتورهای روسی و آمریکایی و همچنین کارشناسان دو طرف کمک خواهد کرد و عرصه قرار گرفتن جمهوری لتونی برای این مذاکرات هم تصادفی نبوده است.

به گفته وی، مذاکرات بین مسکو و واشنگتن برای لتونی اهمیت حیاتی دارد و مقامات ریگا امیدوارند این گفتگوها سازنده باشند، برای اینکه شرایط کنونی روابط روسیه و آمریکا، لتونی را در موقعیت نامساعد و نامشخصی قرار داده است.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در گفتگو با «ایزوستیا» گفته است که پارلمان سفلی و اعلای روسیه هم از این ابتکارعمل حمایت می کند، هرچند آمادگی طرف روسی برای موفقیت و نتیجه بخش بودن این مذاکرات کافی نیست و طرف آمریکایی نیز باید آمادگی گفتگوهای شفاف و سازنده را داشته باشد.

به گفته وی، فعلا که اکثریت سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا دارای تمایلات ضدروسی شدیدی هستند. بسیار مهم است که هر دو طرف چنین مذاکراتی آمادگی بحث و تبادل نظر شفاف و واقع بینانه را داشته باشند تا طرفین بتوانند به نقاط مشترکی دست یابند. در غیر این صورت چنین گفتگوهایی نتیجه بخش نخواهند بود.

علاقه مندی شورای آتلانتیک آمریکا به مذاکره با روسیه

به نوشته این روزنامه، جالب توجه است که از میان تمام موسسات تحقیقاتی و مراکز فکری آمریکا، شورای آتلانتیک در شکل گیری این عرصه گفتگو مشارکت دارد. در نگاه اول، چنین تصمیمی عجیب به نظر میرسد، برای اینکه این مرکز هیچ وجه اشتراکی با دیدگاههای مقامات جدید واشنگتن، به رهبری "دونالد ترامپ" نداشته و بسیاری از کارشناسان آن از منتقدین ترامپ هستند. ضمن اینکه دیدگاه شورای آتلانتیک نسبت به خط مشی سیاست خارجی روسیه نیز نسبتا منفی است، ولی مسئله این است که ریاست کنونی این مرکز برعهده "جان هانتسمن" است که به سمت سفیری آمریکا در مسکو منصوب شده و به نظر می رسد که همین مسئله نقش کلیدی در موافقت این شورا با برگزاری چنین مذاکراتی را داشته است.

به عقیده "جان هربست" سفیر سابق آمریکا در اوکراین و مدیر مرکز اروپایی شورای آتلانتیک آمریکا، این مرکز از آن جهت برای این منظور برگزیده شده، که یکی از موسسات تحقیقاتی در واشنگتن است که هم با حزب دموکرات و هم جمهوری خواه همکاری دارد.

وی به خبرنگار «ایزوستیا» گفته است: «گفتگو بین دو قدرت جهانی همیشه دارای اهمیت بوده و مفید واقع شده است و با توجه به شرایط کنونی در روابط آمریکا و روسیه ، ما بر این عقیده هستیم که دقیقا اکنون زمان مناسبی برای آغاز گفتگوهای صادقانه و باز بین قانونگذاران و کارشناسان دو کشور است و دو طرفین در سایه این گفتگوها ممکن است بتوانند راه حلی برای برون رفت از بن بست موجود در روابط دوجانبه پیدا کنند.»

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 788728

وب گردی

وب گردی