وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند بازنگری و اصلاح است/ادغام سازمان توسعه تجارت با مناطق آزاد

رئیس کنفدراسیون صادراتی ایران گفت: در صورت تفکیک سازمان توسعه تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت کنونی و نیز ادغام آن با چند سازمان دیگر همانند مناطق آزاد به ریاست معاون رییس جمهور می توان شاهد عملکرد مثبتی در این حوزه بود.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادراتی ایران دلیل تفکیک وزارت صنعت، معدن وتجارت را اینگونه بیان کرد: طی چند سال گذشته هدف دولت از ادغام این وزارتخانه ضمن کوچک سازی دولت، یکپارچگی در تصمیم گیری ها، تسهیل در امر تجارت، هماهنگی بین صنعت، معدن و تجارت و نیز تمرکز سطح تصمیم گیری ها در یک موضوع ثابت بود اما متاسفانه به دلیل عدم تحقق وعده های داده شده تصمیماتی در راستای تفکیک آن اتخاذ شده است.
وی با بیان اینکه در آن زمان عمل ادغام صورت نگرفته نبود و تنها 2 وزارتخانه را با یکدیگر تجمیع کرده بودند، گفت: تنها اتفاقی که با عمل ادغام وزارتخانه ها صورت گرفت، انتخاب یک وزیر به جای 2 وزیر بود و آن یک وزیر با توجه به بالاترین مسئولیتی که به وی واگذار شده بود باید موضوعات در حیطه وظایفش را به صورت عملی پیاده می کرد.
لاهوتی اظهار داشت: به دلیل بالا بودن حجم وظایف واگذار شده، راندمان کار از طریق اقداماتی که طی این مدت انجام شده نه تنها مثبت نبوده بلکه شرایط موجود ضعیف تر از زمان قبل از ادغام شده است، بنابراین دولت به نتیجه تفکیک 2 وزارتخانه رسیده تا عملکر آنها به حالت گذشته بازگردد و وزارت بازرگانی به طور مجدد احیا شود.
رئیس کنفدراسیون صادراتی ایران با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند بازنگری و اصلاح است، اظهار داشت: این اقدام اختیاری نیست بلکه یک الزام است که به طور حتم باید انجام شود چراکه تاکنون خروجی کار قابل دفاع و قابل قبول نبوده است.
وی افزود: در صورت تفکیک سازمان توسعه تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت کنونی و نیز ادغام آن با چند سازمان دیگر همانند مناطق آزاد به ریاست معاون رییس جمهور می توان شاهد عملکرد مثبتی در این حوزه بود.
به گفته لاهوتی، در صورتی که تمام سازمان های دخیل در حوزه تجارت خارجی زیرمجموعه معاونت ریاست جمهوری درآیند شاید دیگر نیازی به وزارتخانه جدید نباشد اما اگر تصمیم دولت در راستای تاسیس وزارتخانه جدید حتمی است به طور حتم باید ساز و کار وزارت بازرگانی جدید با وزارت بازرگانی سال 95 بازتعریف شود.
رئیس کنفدراسیون صادراتی ایران تاثیر تفکیک وزارتخانه ها بر اقتصاد کشور را اینگونه ارزیابی کرد: با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی هدف کشور مشخص است و اقتصاد کشور باید به سمت تولید صادرات محور برود؛ لازم به ذکر است که برای محقق شدن تولید صادرات محور کشور به دور از تاثیر پذیری ناملایمات داخلی نیازمند وزارتخانه و یک معاونت قوی در عرصه حمایت از شرایط تجارت خارجی است، بدین معنا که اگر قرار است اقداماتی جهت رونق صادرات انجام شود باید با نگاه حمایتی باشد و نباید برخی از مشکلات داخلی باعث ممنوعیت صادرات، وضع عوارض و نیز محدودیت صادرات شود.
وی با بیان اینکه تصمیمات مبنی بر تفکیک وزارتخانه ها باید فرابخشی باشد، اظهار داشت: توجه به بخش صنعت و نیز بازرگانی باید یکسان باشد و در صورت مطرح بودن بحث احیای وزارت بازرگانی، نباید ملاک عمل وزارت بازرگانی، سال 90 باشد بلکه این اقدام حتما باید با رویکرد، انتظارات وظایف جدید انجام شود.

401

کد خبر: 788758

وب گردی

وب گردی