نفت روز دوشنبه تحت تاثیر تداوم رشد فعالیت حفاری آمریکا که به استمرار اشباع عرضه در بازار جهانی کمک کرده است کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسکانیوز، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۱۳ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۴۷.۲۴ دلار در هر بشکه رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۵ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش، در ۴۴.۵۹ دلار در هر بشکه ایستاد.

هر دو قیمت پایه از اواخر ماه مه که تولید کنندگان به رهبری اوپک با تمدید کاهش تولید ۱.۸ میلیون بشکه در روز به مدت ۹ ماه، تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ موافق کردند، حدود ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده‌اند.

به گفته معامله‌گران، عامل اصلی تاثیرگذار بر کاهش قیمت‌ها، رشد مداوم تولید آمریکا بوده که به تلاش‌های اوپک برای محدود کردن عرضه و حمایت از قیمت‌ها ضربه زده است.

گلدمن ساکس روز جمعه اعلام کرد: شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته شش حلقه افزایش یافته و روند رشد آن ادامه پیدا کرده است.

تولید کنندگان آمریکایی از ۲۷ ماه مه سال ۲۰۱۶ تعداد ۴۳۱ دکل نفتی اضافه کرده‌اند و اگر شمار دکل‌ها در سطح کنونی باقی بماند، تولید نفت آمریکا در فاصله سه ماهه چهارم سال گذشته تا سه ماه چهارم سال جاری به میزان ۷۷۰ هزار بشکه در میدان‌های نفتی پرمیان، ایگل فورد، بیکر و نیوبرارا افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، عرضه از سوی اوپک و سایر کشورهایی که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده‌اند از جمله روسیه در سطح بالایی باقی می‌ماند، زیرا بعضی از کشورها به تعهدات‌شان به طور کامل پایبند نبودند.

نشانه‌های کندی رشد تقاضا، باعث ضعیف شدن اعتماد معامله گران و سرمایه گذاران شده و قیمت‌ها را به پایین ترین سطح از زمان اعلام کاهش تولید در اواخر سال گذشته رسانده است. نشانه‌هایی از ضعف رشد تقاضا در آسیا که بزرگ‌ترین منطقه مصرف کننده نفت در جهان است دیده می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت خام ژاپن در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲.۸۳ میلیون بشکه در روز رسید. هند که در حال حاضر از ژاپن به عنوان دومین وارد کننده بزرگ نفت آسیا پیشی گرفته است، در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان خرید نفت را ۴.۲ درصد کاهش داد. در چین که آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت جهان به چالش کشیده، رشد تقاضا مدتی است که کند شده و تحلیلگران انتظار دارند در ماه‌های آینده روند آهسته‌تری پیدا کنند.

401

کد خبر: 788786

وب گردی

وب گردی