لزوم تشکیل قرارگاه جهاد علمی برای مدیریت دانش و توان کشور

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور بیان کرد: امروز تلاش علمی در کشور به صورت گسترده در حال انجام است اما به دلیل عدم هم افزای، منجر به جهاد نشده است. دسته ها و نیروها به صورت جداگانه تلاش خود را در این عرصه انجام میدهند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در نشست فعالان عرصه علم و فناوری با تاکید بر مبانی انقلاب اسلامی و شعار تمدن ساز و هویت بخش انقلاب اسلامی گفت: ضرورت جهاد علمی مسئله ای انکار ناپذیر است. اما در خط مقدم جبهه جهاد علمی چه کسانی قرار دارند؟ فرمانده این جبهه کیست؟ و چگونه پشتیبانی می شود؟

وی تصریح داشت: امروز تلاش علمی در کشور به صورت گسترده در حال انجام است اما به دلیل عدم هم افزای، منجر به جهاد نشده است. دسته ها و نیروها به صورت جداگانه تلاش خود را در این عرصه انجام میدهند.

رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به آمارهای علمی کشور اظهار داشت: ما بیش از 2700مرکز آموزش عالی و 194 مرکز تحقیقاتی و نزدیک به 150 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های کشور و 4میلیون دان

شجو و 2900شرکت دانش بنیان داریم.

وی افزود: این آمار نشان دهنده پیشرفت علمی خوب کشور است اما برای تبدیل علم به فناوری و فناوری به ثروت مشکل داریم.

وی ادامه داد: طبق آسیب شناسی صورت گرفته برای حل این مشکلات بایستی بر سه موضوع اساسی دقت بیشتری لحاظ شود: اینکه نمی دانیم چه داریم و چه می خواهیم؟ یک مرکز کنترل فرماندهی علمی نیاز داریم و عدم وجود فرآیند مدیریت دانش کشور به شدت احساس می شود.

قدیانی با اشاره به راهکار های ساده برای برون رفت از این شرایط گفت: باید به داشته و نداشته اشراف داشت و اولویت های پژوهش را مشخص کرد و در این صورت بتوانیم یک رابطه منطقی بین نیازمندی های و توانمندی ها ایجاد کنیم یعنی مدیریت دانش و توان کشور.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در پایان ضمن اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در بحث جریان سازی در پیشرفت علمی کشور اظهار کرد: برای فعالیت در زمینه جریان سازی پیشرفت علمی کشور چهار راهبرد در نظر گرفته شده است. تقویت بنیه علمی کشور ، کمک به مدیریت دانش و توان علمی ، کمک به ایجاد تحول در محتوای علوم انسانی و در نهایت استخراج مدل مفهومی از بانک نیازمندی ها و توانمندی ها است.

200

کد خبر: 788904

وب گردی

وب گردی