تاثیر انتشار اوراق صکوک بر بازار سهام

در هفته دوم خرداد ماه در جلسه هیئت دولت با انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار صکوک برای اجرای پروژه‌ها موافقت شد مدیر اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران در این مورد معتقد است که این تصمیم می‌تواند نقدینگی را از بازار سهام به سمت اوراق بدهی روانه کند.

به گزارش ایسکانیوز، روح الله حسینی مقدم در پاسخ به اینکه در 10 ام خرداد ماه در جلسه هیات دولت با انتشار اوراق بهادار صکوک اسلامی برای اجرای پروژه‌ها موافقت شد و قرار شد که 100 هزار میلیارد ریال اوراق صکوک اسلامی منتشر شود. به نظر شما این موضوع چه تاثیری می‌تواند در بازار سرمایه داشته باشد؟ اظهار کرد: انتشار اوراق از جانب هر شخصی که باشد چه دولت و چه شرکت‌ها در وهله نخست باید دید که چه میزان نقدینگی در بازار وجود دارد و با چه نرخی می‌توان تامین مالی انجام داد. به نظرم در بازار سرمایه باید با وسواس بیشتری انتشار اوراق بهادار صورت بگیرد.

حسینی مقدم ادامه داد: باید انتشار اوراق به نحوی باشد که برای بازار سرمایه، هم یک جریان ورودی برای نقدینگی ایجاد شود هم یک جریان خروجی وجود داشته باشد. اگر این اتفاق نیفتد پیامدش افزایش نرخ در بازار است و دیگر پیامد این موضوع آن است که بازارهای دیگر از جمله بازار سهام لطمه ببینند.

مدیر اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران افزود: اگر شرایطی برای ایجاد جریان دائم نقدینگی به سمت بازار فراهم شود، این بازار نرخ را بهتر کشف می‌کند و شفاف‌تر می‌شود، در آن صورت به سایر بازارها مانند بازار سهام لطمه‌ای وارد نمی‌شود. البته اگر یک بررسی علمی انجام دهیم شاید امروز کسی نتواند به قطعیت بگوید که لطمه‌ای که به بازار سهام خورده قطعا به خاطر بازار بدهی است.

وی توضیح داد: اما با توجه به این که در بازار بدهی یک نرخ بدون ریسکی تعیین می‌شود این موضوع در انتظارات سرمایه‌ گذاران در بازار سهام تاثیر گذار است و این موضوع باعث می‌شود رکودی در بازار سهام ایجاد شود.

حسینی مقدم در پاسخ به این که آیا بازار سرمایه توان جذب حجم 100 هزار میلیارد ریال اوراق صکوک را دارد، گفت: در این مورد نمی‌توان اظهارنظر کرد اما بازار سرمایه نشان داده که بازار بدهی می‌تواند در این بازار به صورت کاراتری از آنچه که در بازار پول است شکل بگیرد و برای تعیین قیمت بهتر و شفاف‌تر از بازار پول عمل کند. امیدواریم دولت هم این ملاحظات را در نظر بگیرد و از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنند.

مدیر اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این که در حال حاضر اسناد خزانه اسلامی هم نقدینگی زیادی را جذب خود کرده‌ نظر شما درباره این اوراق چیست؟، اظهار کرد: اگر اسناد خزانه اسلامی در بورس هم نبود این اتفاق می‌افتاد هر اوراقی که پشتوانه اش دولت باشد باعث به وجود آمدن نرخی می شود حتی اگر آن اسناد بدهی در بازار پول و بازار سرمایه هم منتشر نشود باز هم نقدینگی جذب و نرخ ایجاد می کند.

وی با اشاره به بانک‌ها و موسسه های غیر مجاز پولی گفت: وقتی این همه موسسات دارای مجوز وجود دارد و زمینه سرمایه‌گذاری در آن‌ها وجود دارد، اما باز هم منابع پولی به سمت موسسات غیر مجاز می رود یعنی هر زمانی و هر جایی بازاری شکل گیرد از آن پول خارج خواهد شد.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 788958

وب گردی

وب گردی