پایان نامه دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات عنوان برتر را کسب کرد/مدلسازی پارامترهای کیفی آب رودخانه جاجرود

پایان نامه دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات با توجه به محتوای کاربردی موفق شد در چهارمین جشنواره بزرگ برترین های محیط زیست به عنوان پایان نامه برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، این پایان نامه به همت علیرضا پارسا دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست – منابع آب این واحد با عنوان " بررسی پارامترهای اکسیژن خواهی بیوشیمیایی (BOD)، اکسیژن محلول(DO)، نیتریت و نیترات رودخانه جاجرود و مدلسازی این پارامترها به کمک رگرسیون (Regression) و شبکه های عصبی مصنوعی (Artificial Neural Network) " به استاد راهنمایی دکتر سید احمد میرباقری و مشاوره دکتر سیده هدی رحمتی به رشته تحریر در آمده است.

علیرضا پارسا در رابطه با این پژوهش خود گفت: شبکه های عصبی مصنوعی نوعی مدلسازی ساده انگارانه از سیستم های عصبی واقعی و کاربرد فراوانی در حل مسائل مختلف در علوم را دارا هستند و حوزه کاربرد این شبکه ها آنچنان گسترده است که از کاربردهای طبقه بندی تا کاربردهایی نظیر درون یابی، تخمین، آشکار سازی و ... را شامل میشود.

وی ادامه داد: بر این اساس، این نوع مدل برای مدلسازی پارامترهای کیفی رودخانه جاجرود که آب شرب بیش از 30 درصد مردم شهر تهران را تامین می کند ،جهت بهبود کیفیت آب این رودخانه مورد استفاده قرار گرفت تا نتایج آن خدمتی کوچک به سلامت مردم پایتخت ایران بزرگ باشد.

پارسا در خصوص فرایند این پژوهش متمایز گفت: در ابتدا اجرای یک سری اقدامات اولیه از جمله تعیین یک بازه زمانی نمونه برداری کیفی از آب رودخانه و همچنین تعیین طول مشخصی از رودخانه برای نمونه برداری و مطالعه ضروری بود که این اطلاعات و داده ها در چهار فصل از سال جهت مدلسازی چهار پارامتر مورد اشاره ،گردآوری شد.

وی افزود: نتایج مدلسازی مورد تایید اساتید راهنما و مشاور ، در قالب یک فیلم مستند در دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات با حضور دکتر فرامرز معطر به عنوان داور این پایان نامه دفاع شد.

دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: امیدوارم با پیشبرد این بخش از مطالعات در سطح کلان و در مقیاس کشوری بتواند گامی موثر در راستای ارتقاء سطح کیفی آب شرب مصرفی و همچنین احترام به سلامت مردم عزیز ایران باشد.

براساس این گزارش ، این پایان نامه در چهارمین جشنواره بزرگ برترین های محیط زیست به دلیل محتوای کاربردی پایان نامه برتر و مقاله مستخرج از آن با عنوان " مدلسازی اکسیژن خواهی بیوشیمیایی(BOD) رودخانه جاجرود به کمک شبکه های عصبی مصنوعی(ANN)" در چهارمین کنفرانس و نمایشگاه محیط زیست به عنوان مقاله برتر برگزیده شدند.

201

کد خبر: 788986

وب گردی

وب گردی