قیمت نفت در پایین‌ترین پله هفت ماه اخیر ایستاد

نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی با استمرار نگرانی‌ها پیرامون اشباع عرضه که به تلاش‌های اوپک برای متعادل کردن بازار و حمایت از قیمت‌ها لطمه زده است، در پایین‌ترین حد هفت ماه اخیر ایستاد.

به گزارش ایسکانیوز، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، با ۴ سنت افزایش، به ۴۶.۹۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات برنت روز دوشنبه با ۴۶ سنت یا یک درصد کاهش، در ۴۶.۹۱ دلار بسته شد که پایین‌ترین قیمت از ۲۹ نوامبر، یک روز پیش از اعلام توافق اوپک و سایر تولیدکنندگان برای کاهش شش ماهه تولید از ابتدای ژانویه بود.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک سنت کاهش، ۴۴.۱۹ دلار در هر بشکه معامله شد. بهای معاملات قیمت پایه نفت آمریکا در معاملات روز گذشته ۵۴ سنت یا ۱.۲ درصد کاهش یافت و در ۴۴.۲۰ دلار در هر بشکه بسته شد که پایین‌ترین قیمت از ۱۴ نوامبر سال گذشته بود.

هر دو قیمت پایه از اواخر ماه مه که اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان توافق کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید کردند، حدود ۱۵ درصد کاهش یافته اند.

مورگان استنلی در یادداشتی نوشت: آمار اخیر چندان دلگرم کننده نیست. ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، چین و شمار دیگری از کشورهای خارج از OECD با نرخ حدود یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول افزایش یافته است.

عرضه اوپک در ماه مه نیز در پی افزایش تولید لیبی و نیجریه که از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده اند، افزایش یافت. یک منبع آگاه به رویترز گفت: تولید نفت لیبی پس از حل اختلاف این کشور با شرکت وینترشال آلمان، بیش از ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تحلیلگران می‌گویند تولید رو به رشد آمریکا به تشدید اشباع عرضه جهانی کمک کرده است. طبق آماری که روز جمعه منتشر شد، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا برای بیست و دومین هفته متوالی افزایش یافت.

با اینهمه خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نسبت به موثر واقع شدن کاهش تولید اوپک همچنان خوش بین مانده و اخیرا در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار کرده است که بازار نفت در مسیر صحیحی حرکت می‌کند.

401

کد خبر: 789053

وب گردی

وب گردی