قوچان نژاد: والیبال ایران  باید به سمت جوانگرایی برود

کارشناس والیبال گفت: دیگر وقتش رسیده تیم ما به سمت جوانگرایی روی آورد؛ ما تیمی جوان، با انگیزه و در عین حال حرفه ای برای المپیاد 2030 احتیاج داریم.

جبار قوچان نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص عملکرد تیم ملی والیبال در رقابت های لیگ جهانی گفت: چیزی که مشخص است، نتایج تیم ملی در این دوره غیرقابل قبول است و شاید با کمی انتقاد سازنده بتوانیم به ورزش کشور کمک کنیم به شرطی که این انتقادات کارشناسی شده و منصافه باشد و جنبه تخریبی شخص یا اشخاصی را نداشته باشد. می توانیم عملکرد شاگردان کولاکوویچ را در چند نکته مورد بررسی قرار بدهیم. 1. بعد فنی 2. بعد روحی و روانی 3. حاشیه‌ای.

وی ادامه داد: با نگاهی اجمالی به بعد فنی متوجه می شویم امروزه سرویس‌های ساده و موجی کارایی ندارد؛ سرویس باید زهردار، موجی و هدف‌دار زده شود. درحال حاضر تیم‌ها به سرویس‌های پرشی و قدرتمند روی می‌آورند، سرویس های بچه های ما قدرتمند نیست که تیم حریف به مشکل بخورد؛ شاگردان کولاکوویچ باید تمرین بیشتری برای زدن سرویس های قدرتی داشته باشند، تا دریافت را برای حریف سخت کنیم. سرویس خودش یک حربه مهم حساب می‌شود که باید از آن بیشتری بهره را برد. مهمترین فاکتورها در دیداری حرفه ای سرویس، دریافت و توپ‌های برگشتی است.

کارشناس والیبال افزود: در ابعاد حاشیه و روانی، بدون تعارف ما کشور نتیجه‌گرایی هستیم و در کل نتیجه خیلی ملاک است که بیشتر اوقات ما را با مشکلاتی روبرو می کند. بچه های ما همیشه ترس از باخت در آن ها وجود دارد که این مورد ضربه های زیادی به از نظر روحی به آن ها می زند. مشاوره هایی که داده می شود آنطور که باید اجرا نمی شود؛عوامل روانشناسان تیم باید آنچنان تیم راترویج کنند که بازیکن به کل شکست را فراموش کند و به دنبال پیروزی باشد. مثلا بعد از شکست برابر آمریکا تیم ما هیچ انگیزه ای برای دیدار با لهستان نداشت این خود یکی از اصلی ترین عامل های شکست بود. تیم ملی ما چندین سال است نتایج خوب و قابل قبولی کسب می کند، اما امسال با مصدومیت موسوی، عادل غلامی، معنوی نژاد، شهرام محمودی و... با مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از رسانه‌ها سرمربی تیم ملی را مقصر می‌دانند اظهار کرد: تیم ملی یک مجموعه است اگر ما نتیجه می‌گرفتیم همه کار را سرمربی انجام داده بود؟ کولاکوویچ احتیاج به زمان دارد، یک تفکر چندین ساله و تمرین چندین ساله می خواهد تا بتواند تیمش را ببند و آموزش دهد. این شکست ها با کسب پیروزی ها و مقام ها برای یک مجموعه است.

قوچان نژاد در خاتمه عنوان کرد: دیگر وقتش رسیده تیم ما به سمت جوانگرایی روی آورد؛ ما تیمی جوان، با انگیزه و در عین حال حرفه ای برای المپیاد 2030 احتیاج داریم. از حالا باید به دنبال جوانان پتانسیل دار باشیم تا بتوانیم آن ها را به خوبی آموزش دهیم آماده کنیم. باید بازیکنان جدید را به نحوی آموزش دهیم که ترسی از شکست نداشته باشند و در همه حال جنگنده وارد زمین شوند. البته قابل به ذکر است زحمات و تلاش‌های چندین سال باتجربه‌هایمان را فراموش نکنیم آن ها را نادیده نگیریم، از آن ها برای پیشرفت ورزش کشورمان کمک بگیریم تا بتوانیم در عرصه های بین المللی مطرح باشیم.

602

کد خبر: 789064

وب گردی

وب گردی