بازداشت ۵ نفر در پرونده حقوق‌های نجومی/ دریافتی یک متهم ۱۴۰ میلیون در ماه بود

سخنگوی قوه‌قضاییه از کاهش ۹ درصدی ورودی دعاوی خانوادگی به مراجع قضایی در سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته قوه‌قضاییه برگزار شده است گفت: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار داشت، مسئله پیشگیری از وقوع جرم بود. در سال 95، 186 برنامه ملی و هزار و 329 برنامه استانی توسط معاونت پیشگیری انجام شد. بر اثر اجرای این برنامه‌ها، در ورودی پرونده‌های دعاوی خانواده 9 درصد کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه در سال 95 سبب شد، نرخ رشد طلاق توافقی توقف یابد؛ ضمن اینکه طلاق توافقی یک درصد هم نسبت به سال 94 کاهش داشت. 57 درصد دادخواست‌های مطالبه نفقه در سال 95 نسبت به 94 کاهش یافت. همچنین در سال 95 صلح و سازش زوجینی که با هم اختلاف داشتند، افزایش داشت.

معاون اول قوه‌قضاییه افزود: در بحث مواد مخدر هم، 8 هزار و 600 مورد از پرونده‌های ورودی مواد مخدر کمتر شد و مراکز درمانی اعتیاد از 17 مورد به 24 مرکز افزایش داشت. حدود 4 درصد پرونده های سرقت های خرد کاهش یافت و همان‌طور که می‌دانید همواره سرقت و مواد مخدر جزو پرونده‌هایی است که فراوانی زیادی داشتند.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه از دیگر کارهایی که سال 95 انجام شد و هنوز هم کافی نیست، مسئله زندان‌هاست که در این بخش مشکلات نیروی انسانی و بودجه‌ای زیادی داریم گفت: دولت موظف بوده در سال‌های گذشته اردوگاه‌هایی را بسازد اما آن طور که باید ساخته نشد و بودجه کافی هم نداریم اما این از مسئولیت ما نمی‌کاهد. بعد از اصلاح قانون آیین دادرسی و مجازات اسلامی، دستورالعملی برای مجازات‌های جایگزین صادر شد تا جایی که قانون اجازه می‌دهد از مجازات‌های جایگزین استفاده شود. همچنین برای کنترل زندانیان در خارج از زندان‌ها، سیستم‌ها و دستگاه‌هایی طراحی شد که البته هنوز کافی نیست. در سال 95، بیش از 39 هزار و 701 نفر مشمول عفو داشتیم؛ البته همه زندانیان مشمول عفو نمی شوند و کسانی که سابقه داشتند و دست‌درازی کردند به اموال مردم، مشمول عفو نمی‌شوند.

وی ادامه داد: البته همه این افراد آزاد نشدند بلکه برخی از این افراد مشمول تخفیف در مجازات‌هایی مانند شلاق و جزای نقدی شدند. همچنین در سال 95 بیش از 2.45 درصد افزایش مرخصی داشتیم. همچنین در سال 95، افزون بر 15 هزار و 754 نفر زندانیان از آزادی مشروط استفاده کردند.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: حدود 290 دارالقرآن در سال 95 در زندان‌های ما برقرار بوده و 829 مورد مسابقات قرآن در زندان‌ها داشتیم. هزار و 783 مورد جلسه انس با قرآن برگزار شد و اکنون در زندان های سراسر کشور 383 کتابخانه وجود دارد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: یکی از مشکلات جدی قوه قضاییه کمبود قاضی و کارمند است و خوشبختانه پیش‌بینی شد در قانون برنامه ششم بتوانیم قاضی و کارمند جذب کنیم. در سال 95، هزار و 70 قاضی و هزار و 17 کارمند جذب شدند. در همین سال 95، 313 قاضی هم از دستگاه قضایی منفصل شدند.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: در سال گذشته با اینکه ورودی زیاد بود توانستیم از موجودی پرونده‌ها کم کنیم. البته دیوان عالی کشور به خاطر اینکه صلاحیت‌هایش اضافه شد، موجودی دیوان متاسفانه افزایش یافت. دادگاه عالی انتظامی قضات تلاش فراوان کرد و موجودی پرونده های خود را هزار و 864 به 947 پرونده رساند. پرونده ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز حدود 7 درصد در سال 95 کاهش داشت. صلاحیت‌های دیوان عدالت در سال‌های اخیر افزایش یافت و برای تسهیل کار مردم، دفاتر استانی هم افتتاح شد اما با تلاش قضات و کارکنان دیوان در سال 95 نسبت به 94، موجودی ها 4.2 درصد کاهش داشت.

وی افزود: همچنین سال 95، 259 مصوبه دستگاه‌های اجرایی ابطال شد. 7 هزار و 16 مورد در سازمان بازرسی در سال 95 بازرسی داشتیم.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته در ارتباط با معوقات بانکی اقدام‌های خوبی انجام شد که البته سرجمع معوقات بانکی در کشور کاهش نیفتاده است. 48 هزار و 500 میلیارد ریال از معوقات بانکی در سال 95 توسط اجراییات سازمان ثبت و بیش از این مقدار نیز در دادگاه ها و دادسراها وصول شد.

محسنی‌اژه‌ای با اعلام بازداشت ۵ نفر در پرونده حقوق‌های نجومی گفت: فردی که اخیرا بازداشت شده به طور متوسط ماهانه ۱۴۰ میلیون تومان دریافتی داشته است.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره پیگیری حقوق‌های نجومی و پرونده های مرتبط با این موضوع گفت: دولت عمدتا نسبت به آینده اقدام کرد اما دیوان محاسبات کار سنگین‌تری را انجام داد ولی از ناحیه دیوان محاسبات و دولت کسی به عنوان مجرم به قوه معرفی نشد. قوه‌قضاییه گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی را پیگیری کرد و الان 5 نفر در این زمینه بازداشت هستند و یک نفر اخیرا بازداشت شد که ظاهرا به طور متوسط در نیمه اول 95 و نیمه دوم 94، متوسط ماهیانه 140 میلیون تومان دریافت می‌کرده است. البته این فرد اتهامات دیگری هم داشته و افرادی هم در حال رفت و آمد هستند اما هنوز پرونده ای منتهی به حکم نشده است.

محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در ایام انتخابات برخی نامزدها سخنانی را علیه قوه‌قضاییه مطرح کردند و دستگاه قضایی اعلام کرد فعلا سکوت می کنیم اما در زمان مقرر پاسخ می دهیم. چه زمانی به این مسایل پاسخ می دهید؟ گفت: برخی را پاسخ دادیم و افرادی از پاسخ ما عصبانی شدند و برخی را هم در فرصت مناسب پاسخ می‌دهیم و برخی را هم پاسخ عملی می‌دهیم و به مواردی که عنوان اتهامی دارد رسیدگی می کنیم.

700

کد خبر: 789103

وب گردی

وب گردی