سهم ۳۳ درصدی صنعت و معدن از تسهیلات بانکی

در ۲ ماهه نخست سال جاری بانک‌ها حدود ۵۶ هزار و ۹۷۳ میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های اقتصادی پرداخته‌اند که ۳۲.۹ درصد آن نصیب بخش صنعت و معدن شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران، تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی طی ۲ ماهه نخست سال جاری حدود ۵۶هزار و ۹۷۳ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حدود ۸هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (معادل ۱۶.۴ درصد) افزایش داشته است. ضمن اینکه بیشترین سهم از این تسهیلات به دو بخش «خدمات» و «صنایع و معادن» اختصاص یافته است.

به گزارش بانک مرکزی، در ۲ ماهه نخست سال جاری پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش ۱۹.۱ درصد افزایش داشته است به‌گونه‌ای که ۶۷.۸ درصد کل تسهیلات پرداختی معادل ۳۸هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی پرداخت شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۱۹.۱ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی سال ۹۵، نشان می‌دهد: گروه صنایع و معادن که در سال۹۴ با رشد منفی ۶.۱درصد مواجه بود در سال ۹۵ با رشد ۲.۲درصدی مواجه شده است. بانک مرکزی، دلیل اصلی رشد این بخش در سال گذشته را مساعدت‌های نظام بانکی در تأمین مالی بخش صنعت و اعطای تسهیلات لازم به بنگاه‌های کوچک و متوسط عنوان کرده و بر این اساس به نظر می-رسد رشد این بخش با تداوم تزریق تسهیلات بانکی قابل‌استمرار باشد.

گروه خدمات نیز که در سال۹۴ رشد منفی ۲.۳درصد داشته، در سال۹۵ این روند تغییر کرده و به ۳.۶درصد رسیده است. گزارش بانک مرکزی از وضعیت تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ۲ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد بخش عمده تسهیلات به بخش خدمات پرداخت شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی در ۲ماهه نخست سال جاری، حدود ۱۸هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت شده که ۸۷.۹ درصد این تسهیلات (حدود ۱۶هزار و ۴۷۶میلیارد تومان) بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن بوده است که ۴۲.۶ درصد از کل منابع تخصیص‌یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی را شامل می‌شود.

در ۲ماهه نخست سال جاری تعداد ۲۴هزار و ۹۴۶ فقره تسهیلات با میانگین پرداختی هر فقره حدود ۷۵۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان به بخش صنعت و معدن پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌ها است.

بااین‌وجود بیشترین تسهیلات بانک مرکزی به بخش خدمات اختصاص داشته است به‌گونه‌ای که از مجموع حدود ۵۶هزار و ۹۷۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک‌های به بخش‌های اقتصاد، حدود ۲۳هزار و ۲۸میلیارد تومان (معادل ۴۰.۴ درصد کل تسهیلات) به بخش خدمات پرداخت شده رقمی معادل ۱۳میلیارد و ۴۷ میلیارد تومان آن (معادل ۵۶.۷ درصد) در قالب تأمین سرمایه در گردش بوده است. در این دوره زمانی، تعداد ۳۷۲هزار و ۷۳ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۶۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان به بخش خدمات پرداخت شده است.

401

سهم بخش کشاورزی اما از مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها، حدود ۴هزار و ۳۷۹میلیارد تومان بوده که ۷۱.۵ درصد از این مبلغ در قالب تأمین سرمایه در گردش تخصیص داده شده است.

همچنین بخش مسکن و ساختمان رقمی در حدود ۴هزار و ۳۱۹میلیارد تومان تسهیلات گرفته که ۳۶.۵ درصد آن برای خرید و ۱۸.۳ درصد آن برای تعمیر مسکن بوده است. ضمن اینکه ۲۲.۴ درصد از کل تسهیلات اختصاص یافته به بخش مسکن و ساختمان تحت عنوان تأمین سرمایه در گردش بوده است.

در این میان بخش بازرگانی نیز ۶هزار و ۴۶۵میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که ۵۶.۷ درصد آن برای تأمین سرمایه در گردش بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش ۲۶میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از کل تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی، تحت عنوان متفرقه ثبت شده که از این میزان ۶۰.۹ درصد از کل تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است.

401

کد خبر: 789112

وب گردی

وب گردی