حرکت لاک پشتی شاخص بورس / پیش بینی بازار چهارشنبه 31 خرداد 96

حافظ عزیزی نقش - کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

گزارش روزانه

شاخص کل در بازار امروز نشان داد که هنوز از بستر بیماری خارج نشده و نیاز به مراقبت و استراحت و حمایت بیشتری دارد. کم اهمیتی فعالان بازار حتی به سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده، یعنی فولاد مبارکه و پکویر و پکرمان، هم سرایت کرده و این سهام ارزنده را که تا پایان سالجاری حداقل 3 بار تعدیل مثبت درآمد خواهند داشت، تحت تأثیر منفی قرار داده است. رکود همچنان سایه خود را بر اکثر فعالیتهای اقتصادی و واحدهای تولیدی گسترانده و اکثر شرکتها از ادامه وضعیت نامطلوب جاری ناراضی اند. مشکل فروش شرکتها و عدم وجود خریدار کافی و توان خرید، بزرگترین معضل و گرفتاری شرکتها عنوان میشود که وضعیت اقتصادی کشور را تحت تأثیرات منفی بسیاری قرار داده و ادامه فعالیت آنها را با چالشهای بسیاری همراه ساخته است.
تا اعلام و تعیین وزرای جدید اقتصادی و اتخاذ سیاستهای جدید دولت، هنوز روزها و ماههای بسیاری در پیش است و این تأخیر در دیدگاهها و سیاستها، چاره ساز رکود حاکم فعلی بر بازارها نیست. هر چند که دولتمردان نهایت تلاش و مساعی خویش را بکار بسته اند تا اقتصاد را از ورطه رکود سنگین فعلی برهانند ولی اقدامات متعدد آنان هنوز کارگر و مثمر ثمر نبوده و شاهد برون رفت از اوضاع بغرنج فعلی نیستیم.
از دیگر سو با افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار پول و شبکه بانکی، طیف وسیعی از مردم تصمیم گرفته اند که با خارج نمودن بخشی از نقدینگی و پول خود از نظام بانکی، بسوی بازار طلا و ارز سرازیر شوند و همین امر طی روزهای اخیر به افزایش قیمت انواع سکه طلا و ارز منتهی شده است. بطوریکه هر قطعه سکه طلا از مرز یک میلیون و 220 هزار تومانی و هر دلار از محدوده 3760 تومانی فراتر رفته و این روند افزایشی با شیب ملایمی ادامه دارد.
و اما در پایان معاملات امروز شاخص کل حرکتی هر چند ضعیف ولی در جهت مثبت از خود نشان داد و با پیشروی 8.28 واحدی توانست در اعماق کانال 78 تا 79 هزار واحدی نفوذ نموده و ارتفاع خود را به سطح 78.867 برساند. حجم و ارزش معاملات نیز هر چند بواسطه معاملات بلوکی و اوراق خزانه، بالا و در حد قابل قبولی بود بطوریکه بالغ بر 466 میلیارد تومان شد و روزی نسبتأ خوب را از خود به نمایش گذاشت.
کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:
شاخص کل بورس 78867 (8+) واحد،
ارزش معاملات بورس 1000 میلیارد ریال،
ارزش معاملات فرابورس 3665 میلیارد ریال،
بیشترین تاثیر مثبت در شاخص: مبین، همراه، کگل
بیشترین تاثیر منفی در شاخص: حکشتی، تاپیکو، شبندر
بیشترین ارزش معاملات بورس(میلیارد ریال): مبین(89)، جم2(51)، پارند(50)
توقف سهم: وساپا، غگرجی،ولیز،وایران،سهرمز، شرانل
بازگشائی سهم: لبوتان،چفیبر،نمرینو، کماسه، مبین، حپارسا، شلیا
ارز بازار آزاد (تومان): #دلار آمریکا(3760)، یورو(4267)، درهم امارات(1030)
سکه طلا(تومان): امامی(1.220.000)،

پیش بینی بازار چهارشنبه 31 خرداد 96

کارنامه بورس تهران و وضعیت شرکتهای حاضر در آن نشان می دهد که در سال 94 شرکتهای بورسی کمتر از 41 هزار میلیارد تومان سود ساخته بودند. در سال 95 سود شرکتهای بورسی در گروه " فولادی- معدنی- فلزی- متانولی- نفتی- پالایشی- خودرویی - مخابراتی–قندی- انفورماتیکی " هر چند صعودی بوده اما در پتروشیمی های اوره ای و گروه تجهیزاتی(نظیر فاراک و فاذر و مپنا) ، بخش مسکن و بانکی ... نزولی و ضعیف بوده است. لذا در سال 95 شرکتهای بورسی در مجموع بالغ بر 42.5 هزار میلیارد تومان سود اعلام کرده بودند.

حال با توجه به ارزش بازار 320 هزار میلیارد تومانی بورسیان، میانگین پی بر ایی بازار در حدود 7.5 مرتبه است. این در حالیست که نرخ بازدهی اوراق خزانه در طی سال 95 بین 23 الی 25 درصد بوده و بعضی بانکها نیز برای سپرده های بالای 1 میلیارد ریالی تا 22% نیز سود می دهند. البته وضعیت موسسات غیر مجاز بحرانی است و چه بسا سپرده گذاران بعد از خواب یکی دو ساله سرمایه خویش، به زحمت به اصل سپرده خود برسند چه رسد به بازدهی. با اینهمه، متوسط پی بر ای نظام بانکی زیر 5 مرتبه است.

شایان ذکر است، بیش از 130 هزار میلیارد تومان از سرده های مردمی درگیر موسسات غیر مجازی هستند که بعضا به مشکل برخورده و با بازداشت هیات مدیره یا مدیرعامل، وضعیت نابسامانی دارند لذا بانک مرکزی سیاست ادغام موسسات را دنبال می کند و در صدد تعیین تکلیف سپرده هاست.

مخالفان دولت نیز بعضأ با سیاه نمایی کردن مشکلات ، سعی در ایجاد جو منفی و وحشت مردم از ورشکستگی موسسات مزبور می کنند که باعث بدتر شدن وضعیت آنها می شود. در این شرایط حتی سودهای مصوب سال 95 نیز توسط بانکها رعایت نمیشود چه برسد کاهش سود بانکی. در واقع اگر بانک مرکزی بتواند همان سقف نرخ سود کوتاه مدت و یکساله مصوب سال قبل را اجرا کند، هنر کرده است.

در این میان، بر شدت حملات و انتقادات از دولت نیز توسط مخالفان افزوده شده و با علنی تر شدن آن، فضای جامعه ملتهب شده و بنظر میرسد دولت دوازدهم کار سختی پیش رو داشته باشد. بدون شک برای رونق تولید و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و افزایش رشد اقتصادی، دولت به تنهایی قادر به این امر نیست و باید همه منابع قدرت به دولت کمک کنند در نهایت اینکه ریسکهای سیستماتیک و غیر سیستماتیک، نوسانات بازارهای جهانی ، تنشهای سیاسی داخلی و ریسک پایین بازار پول نسبت به بازار سرمایه - باعث تعمیق رکود در بازار سرمایه شده و شاهد پسروی قیمتها و شاخصها و افت تدریجی در این بخش از فعالیتهای اقتصادی هستیم.

از دیگر سو، عدم توجه کافی دولت به بازار سرمایه و نبود نقدینگی کافی، باعث شده بازار فقط روی تک سهام ها و سهام شناور پایین متمرکز شود که عملیات سفته بازی و دستکاری قیمتها در این نمادهای کوچک و ابهام دار را تشدید نموده است. امری که به کسب بازدهی نامشروع 16 هزار میلیارد تومانی در 122 سهم حاضر در بازار پایه منتهی شده و عده ای را یک شبه میلیاردر ساخته است. و اما انتظار می رد همان که شرکتهای بورسی در بودجه های خود اظهار داشته اند، مجموع سود شرکتهای بورسی در سال 96 کمتر از 44 هزار میلیارد تومان باشد یعنی تفاوت چندانی با سود سال 95 آنها نخواهد داشت .
و اما با تمام این تفاصیل، انتظارات از بهبود وضعیت اقتصادی کشور در آینده ای نزدیک دور از انتظار نیست و دولت دوازدهم میتواند با غلبه بر کلیه موانع و معضلات ( البته با مشارکت عامه مردم و نهادهای دولتی و عمومی)، در جهت اعتلای کشور و رشد اقتصادی گامهای بزرگی بردارد.

کد خبر: 789141

وب گردی

وب گردی