راه اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان/ اخذ مجوز مرکز تحقیقات کشاورزی و گیاهان دارویی واحد زاهدان

معاون پژوهشی واحد زاهدان، از راه اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان و اخذ مجوز مرکز تحقیقات کشاورزی و گیاهان دارویی واحد زاهدان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر احمد مهربان، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در حوزه پژوهش و فن آوری این واحد گفت: از جمله مهمترین این فعالیتها می توان به اخذ مجوز مرکز تحقیقات کشاورزی و گیاهان دارویی در واحد به عنوان اولین و تنها مرکز تحقیقات گیاهان دارویی شرق و جنوب شرق کشور نام برد که با توجه به پتانسیل های پربهائی که در استان سیستان و بلوچستان در این زمینه وجود دارد، می تواند منشاء و مبدا پیامدهای پربهای علمی و پژوهشی دیگری به شمار آید.

وی افزود: در حوزه مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان پیگیری اخذ مجوز پردیس پارک علم و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان و همچنین راه انداز دو مرکز رشد اقماری در شهرستانهای چابهار و خاش زیر مجموعه واحد زاهدان و ساخت و راه اندازی یک مجتمع کارگاه و آزمایشگاه شامل 11 کارگاه و آزمایشگاه برای شرکت های مرکز رشد صورت گرفته است.

دکتر مهربان ادامه داد: علاوه بر این چند مرکز تحقیقات دیگر شامل (مرکز تحقیقات جزا و جرم شناسی)، مرکز تحقیقات گردشگری و صنایع دستی، مرکز تحقیقات مطالعات زنان و مرکز تحقیقات اقتصادی جنوب شرق در حال راه اندازی و پیگیری است که مدارک و مستندات آن توسط مراجع صدور مجوز در دست بررسی است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان اظهار داشت: در اعلام رتبه بندی مراکز علمی پایگاه Civlica در آخرین رتبه دانشگاهها براساس معیار تولید علم که در اردیبهشت امسال اعلام شد واحد زاهدان 21 پله صعود داشته است.

وی به موفقیتهای داخلی و بین المللی واحد زاهدان اشاره کرد و گفت: تیم «کارکیابریج» واحد زاهدان در مسابقات علمی و دانشجویی بین الملل سازه های ماکارونی در دانشگاه صنعتی اصفهان که با حضور بیش از 200 تیم داخلی و خارجی برگزار شد، ضمن کسب مقام در بین 5 تیم برتر جهان قرار گرفت. مضاف بر این یکی از هسته های فن آور مستقر در واحد رشد زاهدان با عنوان «هسته فن آور پاتوژن» در اولین استارت آپ ویکند خرمای کشور توانست مقام اول کشور و دریافت جایزه و لوح تندیس از این دوره رقابت ها را به خود اختصاص داد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان درباره فعالیتهای مرکز رشد و تجاری سازی محصولات خاطر نشان کرد: مرکز رشد واحد زاهدان از اواخر سال 94 افتتاح و در طی یک سال و نیم گذشته فعالیت مطلوبی را طی نموده است به طوری که به عنوان یکی از فعال ترین مراکز رشد شرق و جنوب شرق ایران شناخته شده است. به همین جهت در پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مرکز رشد برتر کشور انتخاب و تقدیر شد. تا کنون در بیش از 30 هسته واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مرکز رشد مستقر و فعالیت دارند. که حدود 20 محصول تجاری شده و 20 محصول آماده تجاری سازی حاصل فعالیت های مرکز رشد در طی این مدت می باشد.

وی افزود: حاصل فعالیت مرکز رشد در این بازه زمانی ایجاد اشتغال برای حدود 100 نفر بوده است و غرفه مرکز رشد واحد زاهدان به طور متوالی در دو نمایشگاه استانی که در هفته پژوهش برگزار گردید در بین تمام دانشگاهای استان اعم از دولتی و آزاد و همچنین سایر ادارات به عنوان غرفه برتر شناخته شد. هم اکنون 2 شرکت مجوز دانش بنیانی را اخذ کرده و 5 شرکت نیز در حال اخذ مجوز می باشند.

دکتر مهربان درباره فعالیتهای در دست اقدام معاونت پژوهشی واحد زاهدان گفت: برنامه های متعددی از جمله، ایده شوها، استارتاپ ها، کارگاه های پژوهشی و آموزشی متنوع، توسعه فاز دوم لابراتوار زبان های خارجی با توجه به تاسیس موسسه آموزشی زبان های خارجی در واحد و ایجاد موزه ملی سنگ شناسی در حال اجرا است. لذا با توجه به فعالیت ها و رویکردهای مرکز رشد در طی این مدت این مرکز توانسته در منطقه شرق و جنوب شرق کشور به عنوان یک برند مطرح شود.

وی با اشاره به اقدام دکتر ولایتی در افزایش بودجه و تأثیر آن بر رشد دانشگاه و جذب نخبگان، تصریح کرد: دکتر ولایتی یکی از فرمانده هان فاضل و فکور در میادین علمی ملت و مملکت ماست. که با تجارب ذی قیمتی که در حوزه آکادمیک و استراتژیک علمی کشور دارند و همچنین با انتخاب دکتر نوریان دیده بانی و دور اندیشی نافذ و نوینی به توسعه دانشگاه آزاد اسلامی دارند که مطمئناً باید منتظر میوه ها و محصول مثمر علمی در دانشگاه بود.

200

کد خبر: 789225

وب گردی

وب گردی