برنده مهم‌ترین جایزه ادبیات آلمانی مشخص شد

جایزه ۵۶ هزار دلاری «گئورگ بوشنر» به «یان واگنر» شاعر ۴۵ ساله رسید.

به گزارش ایسکانیوز براساس اعلام آکادمی زبان و ادبیات آلمانی، «یان واگنر» شاعر و مترجم ۴۵ ساله به عنوان برنده جایزه «گئورگ بوشنر» ـ مهم‌ترین جایزه ادبی زبان آلمانی ـ معرفی شد.

«دویچه وله» نوشت: این آکادمی آلمانی در وب‌ سایت خود شعرهای «واگنر» را این‌گونه توصیف کرد: شعرهای «یان واگنر» ترکیبی لذت‌بخش و هنرمندانه از کنترل استادانه فرم، احساسات موسیقایی و آگاهی متفکرانه در زبان است. کارهای او در حالی که با سنت‌های شعری دیالوگ برقرار می‌کنند، کاملا در دسته شعرهای معاصر قرار می‌گیرند.

«واگنر» اولین مجموعه شعر خود را در سال ۲۰۰۱ منتشر کرد و از آن زمان تاکنون، ۱۰ کتاب دیگر روانه بازار کرده است. او همچنین از سال ۲۰۰۰ دست به ترجمه انگلیسی کارهای شاعرانی چون «چارلز سیمیک»، «جیمز تیت» و ‌«متیو سویینی» زده و چندین آنتولوژی شعر را ویرایش کرده است.

جایزه «جورج بوشنر» در کنار جایزه «گوته»، مهم‌ترین جایزه ادبی زبان آلمانی به حساب می‌آید که برای بزرگداشت نام نمایشنامه‌نویس مطرح آلمانی راه‌اندازی شده است. این جایزه ۵۰ هزار یورویی (۵۶ هزار دلاری) سالانه از سوی آکادمی زبان و ادبیات آلمانی به نویسنده‌ای آلمانی‌زبان اعطا می‌شود که آثار برجسته‌ای به نگارش درآورده و به ارتقای سطح فرهنگ معاصر آلمانی کمک شایانی کرده باشد.

چهار برنده سابق جایزه «بوشنر» موفق شده‌اند جایزه نوبل ادبیات را هم به خود اختصاص دهند: «گونتر گراس»، «هاینریش بُل»، «الیاس کانتی» و «الفرید یلینک».

منبع: ایسنا

502

کد خبر: 789243

وب گردی

وب گردی