ولیعهد تازه عربستان را بهتر بشناسید

«محمد بن سلمان» معمولا به عنوان شاهزاده ای تحول خواه شناخته می شود و بر ایجاد تغییر در اقتصاد و شرایط اجتماعی عربستان تاکید دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ایندین اکسپرس، امروز «ملک سلمان» پادشاه عربستان، با ترفیع «محمد بن سلمان» فرزند 31 ساله خود، وی را به سمت ولیعهدی ترفیع داد و «محمد بن نایف» ولیعهد سابق خود را از این سمت تودیع نمود و حکم جدید وی را به عنوان وزیر نظارت بر امنیت داخلی صادر کرد.

«محمد بن سلمان» در حال حاضر به عنوان وزیر دفاع و رئیس شورای اقتصاد عربستان فعالیت دارد و تمرکز وی بر بازسازی زیرساخت های اقتصادی این کشور است.

با اینکه او از زمان آغاز پادشاهی «ملک سلمان» به عنوان نفر سوم در ساختار قدرت عربستان و جانشین ولیعهد تعیین شده بود، بسیاری از مدت ها پیش همگان در انتظار ظهور قدرت وی و دستکم ولیعهدی وی بودند. حتی گاهی گمانه زنی هایی مبنی بر جایگزینی «محمد بن سلمان» با «ملک سلمان» به گوش می رسید که به معنی هموار بودن راه وی برای کسب تاج و تخت بود.

ولیعهد تازه عربستان فرزند ارشد سومین همسر «ملک سلمان» و متولد 31 آگوست سال 1985 میلادی می باشد. او در رشته حقوق تحصیل کرده و پیش از ترفیع به مقام مشاور پادشاه، فرماندار ریاض بود. وی در طول این مدت تلاش بسیاری برای راه اندازی بخش خصوصی در عربستان نمود.

سوابق وی نشان می دهد، «محمد بن سلمان» در عین حال که به آسانی از نردبان ترقی بالا می رفت، نگاه خود را معطوف به آینده کشوری غنی از نفت می نمود.

ولیعهد تازه عربستان در گذشته بوسیله عموی خود «ملک عبدالله» از حضور در وزارت دفاع منع شده بود، اما این دو بعدها در مسائلی چون چشم انداز عربستان به یکدیگر نزدیک شدند و اقتصاد بدون نفت را به عنوان یکی از مهمترین اهداف خود مشخص کردند.

هنگامی که «ملک عبدالله» درگذشت و «ملک سلمان» جانشین وی گشت، «محمد بن سلمان» توانست به معاون اولی ولیعهد دست یابد. در شرایطی که عربستان در حال از دست دادن ذخایر خارجی خود بود و تنها دو سال با ورشکستگی فاصله داشت، او توانست با ارائه یک راهکار مناسب در جهت ایجاد ثبات اقتصادی وضعیت را تغییر دهد. در آن روزها عربستان با کسری بودجه 200 میلیارد دلاری دست و پنجه نرم می کرد و 90 درصد درآمد نفتی این کشور به دربار واگذار می شد.

وی در سال 2016 با انجام یک اقدام تازه، چشم اندازی برای عربستان طراحی کرد که طبق آن می توان بافت اجتماعی- تاریخی و اقتصادی عربستان را دگرگون نمود. شاهزاده سعودی در همین راستا یارانه های بنزین، برق و آب را کاهش داد و بر کالاهای لوکس و نشیدنی های قندی، مالیات بر ارزش افزوده اضافه کرد. این برنامه وی جهت افزایش تولید غیرنفتی با چشم انداز درآمد سالانه 100 میلیارد دلار بود. این ایده شباهت زیادی با برنامه های آمریکا داشت و بی شک الهام گرفته از آنان بود. با اینکه این اقدام وی در توئیتر واکنش های مثبتی را از سوی مردم عربستان به همراه نداشته است، شاهزاده «محمد بن سلمان» کماکان بر مستقل شدن اقتصاد عربستان از نفت تاکید دارد.

او می گوید: برای من مهم نیست قیمت نفت 30$ یا 70$ باشد. این نبرد، نبرد من نیست.

از طرفی در مسائل اجتماعی می توان وی را تا حدی متفاوت دانست. شاهزاده "سلمان" واکنش های مثبتی نسبت به آزادی بیشتر زنان نشان داده است. زنانی که هنوز اجازه رانندگی یا ترک خانه بدون همسر خود را ندارند. یکی از مقامات ارشد آمریکایی معتقد است او در انتظار زمانی مناسب جهت مقابله با تشکیلات های مذهبی عربستان مانده است.

"محمد بن سلمان" در گذشته درباره رانندگی زنان در جایی نقل کرده بود: اگر ما اجازه می دهیم آنان شتر برارنند، طبیعتا باید اجازه دهیم که ماشین را هم برانند.

با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» وی را به عنوان کسی که روابط گرمی با کاخ سفید دارد می شناسند. او در دوران «باراک اوباما» نیز به عنوان یک شاهزاده "هوشمند" شناخته می شد.

303

کد خبر: 789379

وب گردی

وب گردی