رد پای فاضلاب سرسفره های مردم تهران/ سبزی با طعم پساب های خانگی

نمایندگان مردم در خانه ملت با انتقاد از سکوت دستگاه های نظارتی درباره آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب بر لزوم ورود دادستان و شورای برنامه ریزی استان تهران به این موضوع تاکید کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، آبیاری مزارع کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب موضوعی است که بارها از سوی مسئولان مطرح شده اما صحت و سقم آن در هاله ای از ابهام مانده و شهروندان هنوز در نگرانی به سر می برند.

هر چند مسئولان ذی ربط به دفعات از مدیریت و کنترل این معضل سخن گفته اند اما طی روزهای اخیر خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اظهار نظری این موضوع را تایید کرد و گفت: متاسفانه آبیاری با فاضلاب در مزارع سبزی و صیفی برخی شهرها و استانها از جمله جنوب تهران همچنان ادامه داشته و این مشکل هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

نمایندگان مجلس با تایید موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب معتقدند تولید روزانه فاضلاب شهر تهران حدود 800 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان حدود دویست میلیون متر مکعب تصفیه و مابقی وارد چاه های جذبی شده و سفره های آب زیرزمینی را آلوده و بخشی از آن نیز موجب آلودگی محصولات کشاورزی مانند صیفی جات، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی می شود.

بهارستان نشینان تاکید دارند وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب مسئول هستند و باید با ورود به این موضوع اجازه ندهند مزارع با فاضلاب آبیاری شوند و از سویی برای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب باید توجهی جدی به تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت داشته باشند.

برخی نمایندگان با تاکید بر ضرورت ورود جدی دادستان تهران به موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب بر این باورند کشاورزان و سودجویانی که مزارع خود را با فاضلاب آبیاری و محصولات آلوده را روانه بازار و از این طریق سلامت مردم را در معرض تهدید قرار می دهند باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرند و دادستانی به عنوان مدعی العموم باید به این موضوع ورود و به وظیفه خود به درستی عمل کند.

نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران تاکید دارد گزارش متقن و مورد تاییدی در رابطه با موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب وجود نداشته و از آنجایی که گزارش های متناقضی در این رابطه وجود داشته بنابراین در جلسه شورای برنامه ریزی استان این موضوع را به دستگاه های مسئول مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و فرمانداری متذکر و تقاضا کردم برای رفع نگرانی مردم این موضوع را بررسی و پیگیری و در این رابطه گزارش متقن و شفافی را ارائه کنند اما دستگاه های مذکور تاکنون پاسخی را به ما ارائه نکردند از این رو به طور قطع در اولین جلسه شورای برنامه ریزی استان این موضوع را از سوی دستگاه های ذی ربط مطالبه و از آنها درخواست خواهم کرد گزارش مربوطه را ارائه دهند.

برخی نمایندگان معتقدند متولی مشخصی برای رسیدگی به این موضوع وجود نداشته و میان دستگاه ها سرگردان است؛ هر چند دولت وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، کشور و نیرو را موظف کرد به این موضوع رسیدگی کنند اما متاسفانه این موضوع میان دستگاه ها پاسکاری شده و حتی صحت و سقم آن در هاله ای از ابهام مانده است.
ورود ۶۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به سفره های آب زیرزمینی تهران/ آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب تصفیه نشده

علی محمد شاعری ، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، با تایید موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب، گفت: متاسفانه بخشی از مزارع جنوب تهران با فاضلاب آبیاری شده و احتمال آلودگی محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و صیفی جات وجود دارد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تولید روزانه فاضلاب شهر تهران حدود 800 میلیون متر مکعب است، افزود: از این میزان حدود دویست میلیون متر مکعب تصفیه و مابقی وارد چاه های جذبی شده و سفره های آب زیرزمینی را آلوده و بخشی از آن نیز موجب آلودگی محصولات کشاورزی مانند صیفی جات، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی شده است.

او با بیان اینکه برای مدیریت موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب باید سراسر تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرد، تصریح کرد: از سویی بخش هایی که در گذشته شبکه فاضلاب اجرایی شده انشعابات به مردم فروخته شود ومردم انشعابات را پرداخت تا فاضلاب به شبکه های اجرایی هدایت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه فرآیند تجزیه و بازچرخانی فاضلاب سطح شهر تهران باید با نهایت دقت و استفاده از فناوری های روز دنیا انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر 60 درصد فاضلاب تهران شبکه گذاری شده که تنها حدود 25 درصد از مناطقی که اجرای شبکه فاضلاب در آن ایجاد شده اقدام به خرید انشعاب کرده اند بنابراین شهروندان به دلیل هزینه بالای فروش انشعاب و دیگر هزینه ها تمایلی به پرداخت حق انشعاب ندارند از این رو نیاز است دولت تمهیدات لازم را برای پرداخت یارانه و کمک به مردم و همچنین تامین اعتبارات مورد نیاز و پرداخت آن به وزارت نیرو اتخاذ کرده و تحقق این موضوع را در اولویت قرار دهد تا هر چه سریع تر شاهد اجرای کامل شبکه فاضلاب در سطح شهر تهران باشیم.

شاعری ادامه داد: در غیر این صورت فاضلاب تولید شده در پایتخت به خطر افتادن سلامت و بهداشت شهروندان را به همراه دارد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب مسئول هستند، تصریح کرد: این دستگاه ها باید با ورود به این موضوع اجازه ندهند مزارع با فاضلاب آبیاری شوند و از سویی برای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب باید توجهی جدی به تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، عمده علت بی توجهی به موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب را عدم تکمیل شبکه فاضلاب به دلیل کمبود منابع و همچنین سهل انگاری در اجرای ضوابط و مقررات دانست و گفت: متاسفانه تاکنون این موضوع به عنوان یک موضوع مهم و اساسی جدی گرفته نشده است.

او با تاکید بر ضرورت ورود جدی دادستان تهران به موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب، افزود: کشاورزان و سودجویانی که مزارع خود را با فاضلاب آبیاری و محصولات آلوده را روانه بازار و از این طریق سلامت مردم را در معرض تهدید قرار می دهند باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرند از این رو دادستانی به عنوان مدعی العموم باید به این موضوع ورود و به وظیفه خود به درستی عمل کند؛ در این رابطه نیاز است سازمان بازرسی و سایر دستگاه های نظارتی نیز ورودی جدی داشته باشند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، ادامه داد: مراکز فروش سبزی باید صیفی جات و سبزی جات خود را از مراکز مجاز و معتبر تهیه و از خرید محصول از مزارع آلوده خودداری کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تصویب لایحه جلوگیری از آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب از سوی شورای شهر، گفت: شورای شهر تهران باید هر چه سریع تر این لایحه را تصویب و اجرایی کند.

نجفی: سکوت دستگاه‌های نظارتی درباره آبیاری مزارع با فاضلاب/ شورای برنامه‌ریزی استان تهران به پرونده آبیاری مزارع ورود کند

محمدرضا نجفی ، نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه گزارش متقن و مورد تاییدی در رابطه با موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب وجود ندارد بر لزوم رفع نگرانی مردم از سوی دستگاه های مسئول تاکید کرد و گفت: از آنجایی که گزارش های متناقضی در این رابطه وجود دارد بنابراین در جلسه شورای برنامه ریزی استان این موضوع را به دستگاه های مسئول مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و فرمانداری متذکر و تقاضا کردم برای رفع نگرانی مردم این موضوع را بررسی و پیگیری و در این رابطه گزارش متقن و شفافی را ارائه کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه دستگاه های مذکور تاکنون پاسخی را به ما ارائه نکردند؛ به طور قطع در اولین جلسه شورای برنامه ریزی استان این موضوع را از سوی دستگاه های ذی ربط مطالبه و از آنها درخواست خواهم کرد گزارش مربوطه را ارائه دهند.

او با بیان اینکه در صورت صحت و سقم موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب این موضوع از حیث حقوقی و حقیقی قابل پیگیری است، تصریح کرد: از آنجایی که صحت این موضوع سلامت مردم را معرض تهدید قرار می دهد و خسارات های جانی و مالی زیادی را برای مردم ایجاد کرده و از سویی آرامش روانی شهروندان را به هم می ریزد بنابراین می طلبد با نهایت دقت هر دو وجه این مساله مدیریت شود به گونه ای که حتی الامکان به اشتغال کشاورزان نیز آسیبی وارد نشود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین شورای برنامه ریزی استان تهران در رابطه با موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب مسئول هستند و باید پاسخگو باشند، افزود: این دستگاه ها باید صحت و سقم این موضوع را بررسی و به مردم اطلاع رسانی کنند؛ وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارد در خصوص تغذیه در چارچوب استانداردهای وزارت بهداشت حرکت کند بنابراین وزارت بهداشت نیز در این رابطه مسئول بوده و در واقع این مسئولیت ها مسئولیت های تضامنی مشترکی است که احیانا در قانون به همین نحو تعریف شده یا این مسئولیت های تضامنی مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی است که این دستگاه ها بر عهده دارند.

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: بنابراین دستگاه های مذکور از حیث اخلاقی و قانونی مسئولیت تضامنی در مدیریت آسیب اعم از آسیب های روانی و عینی و فیزیکی را دارند.

ابراهیمی: متولی مشخصی برای رسیدگی به موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب وجود ندارد/ دادستان تهران به موضوع ورود کند

علی ابراهیمی ، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر آبیاری مزارع جنوب تهران و استان البرز با فاضلاب با انتقاد از اینکه متولی مشخصی برای رسیدگی به این موضوع وجود نداشته و میان دستگاه ها سرگردان است، گفت: هر چند دولت وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، کشور و نیرو را موظف کرد به این موضوع رسیدگی کنند اما متاسفانه این موضوع میان دستگاه ها پاسکاری شده و حتی صحت و سقم آن در هاله ای از ابهام مانده است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از آنجایی که فاضلاب تهران هنوز به طور کامل تصفیه نشده است بنابراین باقیمانده فلزات سنگین و مضر با ورود به مزارع سلامت مردم را در معرض تهدید قرار می دهد.

او بر لزوم ورود سازمان محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی به موضوع آبیاری مزارع استان البرز با فاضلاب تاکید کرد و گفت: فاضلاب کرج صنعتی و انسانی بوده و حاوی فلزات سنگین و مواد مضر است بنابراین با توجه به اظهارات رئیس اداره محیط زیست این کلانشهر مبنی بر اینکه بخش عمده ای از مزارع استان البرز با فاضلاب آبیاری می شود بنابراین ضروری است سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی با ورود به این موضوع صحت و سقم آن را بررسی کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم ورود دادستان تهران به موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب، تصریح کرد: از آنجایی که این موضوع با سلامت مردم در ارتباط بوده و سال ها است این موضوع مطرح می شود و هنوز مدیریت نشده بنابراین نیاز است مدعی العموم با متخفان به صورت جدی برخورد کرده و نگرانی های ایجاد شده برای مردم را مرتفع کند.

نماینده مردم شازند در مجلس دهم، با یادآوری اینکه گزارشی مبنی بر مدیریت موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب وجود ندارد، افزود: هر چند به دفعات این موضوع از سوی برخی مطرح شده است اما متاسفانه تاکنون گزارش مکتوب، متقن و موثقی در این رابطه ارائه نشده که خیال مردم از این بابت راحت شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب باید از سوی دستگاه های مسئول پیگیری و بررسی و به مردم اطلاع رسانی شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارد بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی نظارت کرده و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این باره وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

704

کد خبر: 789387

وب گردی

وب گردی